Afstand moer en krukas

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Petervdb, 16 mrt 2025.

  1. Petervdb

    Petervdb

    Lid geworden:
    25 feb 2025
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo allemaal
    ik heb een os speed 1204 nitro motor en Ik ben de koppeling erop aan het zetten. maar wat is de afstand van de moer waar je de veer mee spant tot de krukas. Het boek van van de xray is niet zo duidelijk en op internet is van alles te vinden behalve in duidelijk Nederlands
    Alvast bedankt
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.796
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat verschilt.... Per koppeling, per gebruikte veer en per gebruikte gap zal die moer een andere afstand hebben en moet je zelf uitzoeken.

    Zeker als je de motor ook nog moet inlopen moet je de koppeling vroeg laten aangrijpen en begin je met een stand waarbij de bovenkant van de veer-moer gelijk staat aan de rand van de vliegwiel-moer. Als je met een rijke motor gaat rond rijden moet je een koppeling hebben die nog niet veel slipt, je moet dat punt misschien een beetje opzoeken. Eenmaal ingelopen en op scherp moet je een punt zoeken dat de koppeling bij een hogere toeren stevig aangrijpt. Als je de auto op tafel zet en de achterkant vast houd kan je met was gas geven wel aanvoelen of er slip is of de boel stevig aangrijpt. Als je bij een koude start een heel klein beetje slip hebt zit je goed. Door de hitte zal de veer iets slapper worden en de koppelingsklok iets uitzetten dat de gap ook een fractie kleiner maakt waardoor de slip verdwijnt. Om die reden gaan veel rijders met pulserend gas de baan op, om niet te veel slip en zo hitte en slijtage te genereren en toch langzaam de veer en klok op temperatuur te brengen.
     
  3. Petervdb

    Petervdb

    Lid geworden:
    25 feb 2025
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben een echte beginner dus heb er tot nu toe weinig verstand van maar ik leer steeds meer.
    Ik heb nu dat ik half gas moet geven voordat ie begint te rijden maar als ie dan gaat rijden schiet ie ook ineens vooruit ik kan dus zeg maar niet rustig of wat langzamer rijden.
    Wat heb ik dan verkeerd ingesteld ?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.796
    Locatie:
    Sassenheim
    Gezien die bij een bepaald toerental ineens vooruit schiet zegt genoeg dat je de veer nog niet te strak hebt gezet. Aangezien je aangeeft dat je een beginner bent vrees ik dat iets andere verwachtingen had. Je kunt de eigenschap van de koppeling nog wel aanpassen. Als je het milder wilt hebben moet je naar een kleinere gap en ja zou een slappere veer kunnen gebruiken. Je hebt de gap nu waarschijnlijk op 0.6~0.7mm staan volgens de handleiding?
    nt1_2023_manual_v02_low.pdf

    Voor je gevoel kan je ook een gap van 0.5 of zelfs 0.4 proberen wat de koppeling milder maakt.

    Op pagina 39 staan de maten hoe de moer af te stellen, 10 tot 11mm is een breed begrip....
    Ook zie ik in de handleiding opties voor zachtere veren.

    Maar omdat de schoen conisch in de koppelingsklok grijpt zal er minder slip zijn en heb je slip is het ook direct slopend voor je schoen en als je een aluminium klok hebt zal deze door oververhitting ook geen lang leven hebben. Daarom geven veel rijders pulserend gas als de motor nog opgewarmd moet worden.
     
  5. Petervdb

    Petervdb

    Lid geworden:
    25 feb 2025
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Kijk dit begrijp ik tenminste.
    Top dank je wel
     

Deel Deze Pagina