Mijn ervaring met de Vbar Control

Discussie in 'Electronica' gestart door Tf-zuid, 6 jul 2014.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.401
    Locatie:
    Rotterdam
    Zitten er geen twee gov's met elkaar te boxen?

    Ik heb de vbar governor aan staan op een methanol motor
    was ff pielen met instellingen, maar wel op een logische manier
    ik heb een futaba als zender, meeste instellingen komen vanaf de zender (ik gebruik geen banks en zo)
    Maar het in te stellen toerental klopte bij mij voor geen fluit.
    Tandwielverhouding kon je er ergens in gooien. toerental was serieus te laag.
    Misschien iets met de gebruikte sensor oid, dat ie waardes te laag pakt
    Op een gegeven moment de controle richting mn zender gegooid, daar een vaste throttle curve in gegooid van 1 waarde, toen ging het wel goed.
    en ging het gov gedeelte ook regelen zoals hij moet
    ook met een waarde die ik gewend ben, ergens tussen de 70 en 85%

    De % in een gov zijn absoluut niet te vergelijken met harde throttle %
    50% throttle = halfgas
    gov werkt logaritmisch. Dus zeg een verhoging van 70 naar 72% gov = 100 rpm verschil
    van 72 naar 74 is dan 200 rpm verschil
    74 naar 76 is 400 verschil.
    Kann makkelijk (en dat is ook wat ik gemerkt heb) dat 70% op gov meestal aan de lage kant zit, zeg 60% echt gas
    en vanaf 75% begint de boel leuk te draaien

    waardes ter vergelijk, geen echte natuurlijk

    maar als je weinig verschil merkt tussen een verhoging van meerdere procenten, klopt daar in de aansturing iets niet.
    Stel, de vbar gov staat aan, EN de esc gov staat aan, krijgt de esc gov een veel lagere waarde binnen dan je wilt.
    Die is afhankelijk van wat de rpm kabel zegt.
    Of, als je een toerental hebt ingevuld, staat de tandwiel verhouding misschien niet goed (bij brandstof GOV optie kun je dat ergens ingeven)

    Kun je ergens zien welk toerental de heli op het moment draait, real time?
    misschien in vlucht eens zien wat hij er van vind.. misschien een omrekenfactor niet goed, denkt hij dat er al 4000rpm op de kop staat..
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    Goeie vraag maar kan volgens mij niet zoals ik het nu gedaan heb.

    Futaba vloog ik ook, idd net als jij de zender 1 waarde geven voor toeren, idd ergens tussen 70 en 75 en deze helie vloog prima, je gebruikt dan de governor van de ESC.

    Nu met de Vcontrol probeer ik in eerste instantie hetzelfde om niets nieuw te introduceren en alles zo simpel mogenlijk te houden.
    Dus alles wat jij beschrijft over 2 governors tegen elkaar in, zou in mijn geval niet moeten kunnen.

    Ik heb op de Vbar "external governor" geselecteerd, dan word de governor in de Vbar niet gebruikt.
    Ik heb ook geen toeren signaal van de ESC naar de Vbar aangesloten, dus de Vbar kan niet eens weten welke toeren de heli maakt.
    Omdat ik eigenlijk helemaal buiten de Vbar om ga, maakt het dus ook niets uit welke tandwielverhouding ik ingeef, hij regelt daar toch niet mee.
    In de ESC heb ik "ESC governor" geselcteerd, dus... de Vbar doet niets en de ESC regelt de toeren, hetzelfde als voorheen met Futaba, of om het even welke andere zender.

    Mijn verwondering is dus dat ik voorheen deze heli met een gas regeling op 70 vloog, en nu op de Vcontrol staat hij al op 95 en hij loopt nog te traag.
    Maar zoals je zegt, omdat de toeren regeling exponentieel is, kan het zijn dat ik gewoon nog hoger in gas instelling moet, wellicht zelfs over de 100.

    Ik ga eerst nog eens vliegen met de gas instelling nog hoger (hoewel ik het goevoel heb dat dat gewoon niet goed kan zijn).
    Daarna wil ik de boel nog eens helemaal opnieuw instellen.
    Volgende optie is om de toeren signaal kabel tussen de ESC en de Vbar te plaatsen en dan de Vbar governor te gebruiken (maar wil ik liever niet).

    Als het dan nog niet wil.... dan wode de zender waarschijnlijk een dure boekenlegger of zo.... :)
    Maar goed, kan me niet voorstellen dat ik dit niet goed aan het draaien kan krijgen, gevlogen heeft hij al en zo complex kan dit niet zijn.

    PS ik vlieg geen 3D, wel acro.
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    En op je laatste 2 punten:
    Ik merk wel toeren verschil, zelfs als ik het gas maar een paar punten omhoog zet, dus het werkt, ik heb alleen het idee dat het gas op 95 hoog is, maar mischien is dat wel helemaal niet zo....

    Nog niet, maar ik heb een tacho besteld, dan kan ik in ieder geval op de grond zien wat het toerental is.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.401
    Locatie:
    Rotterdam
    ah, ergens had ik gelezen dat er wel een kabel tussen de vbar en esc zat
    dacht ik
    zodoende een deel van mijn verhaal :D

    Ff wat heel doms.
    heb je nog een losse ontvanger erin?
    je moet ff uitsluiten of het nu in de zender, vbar of esc zit.
    zender heb je het monitor menu voor, of hoe dat ook heet in jouw zender :D
    als die ook werkelijk 95% wegstuurt, rommelt iets anders met het signaal.

    Stel, je hebt nog een losse ontvanger ertussen, kun je domweg kanaal 3 ff rechtstreeks in de ontvanger duwen
    dan heb je de test of de esc nu rommelt of niet

    dan weet je iig welke instellingen je overhoop moet halen, nu is het een gok tussen 3 dingen
    Volgens mij kun je, met de vbar op de pc aangesloten, toch ook in de software zien wat hij op het moment exact wegstuurt als signaal?
    enerzijds zou het kunnen dat de esc zijn throttle range een beetje hoog heeft staan, dat zou zo opgelost moeten zijn
    maar als hij het eerst deed zoals je verwacht, en nu niet... zou je dat niet verdenken
     
  5. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    690
    Locatie:
    breda
    Misschien gaat die Esc wel in noodloop omdat hij geen rpm terug krijgt.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.401
    Locatie:
    Rotterdam
    bij noodloop zou je denken dat hij niet verder optoert na waarde x, en dat doet deze wel
    hebben esc's tegenwoordig dit soort modussen?

    (ik heb alleen 450's electrisch.. grotere dingen zie ik alleen op het veld, dus heb normaal niet veel met die grote regelaars te doen..)
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    OK... nog steeds problemen met het toerental en gebruik van de ESC governor.

    Verder met de saga, ik lijk in rondjes te rennen.
    Heb gevlogen met de governor op 100, te laag toerental.
    Ik heb de hele instelling van begin tot einde (wat overigens maar 5 minuten duurt) nogmaals gedaan, en niets geks gevonden.
    Nu de ESC ingeleerd zonder prog box, maar direct via de Vcontrol, max en min stick posities goed ingeleerd, dus alles lijkt weer zo het moet zijn.
    Nogmaals vliegen, en toerental nog te laag.
    Ik heb inmiddels een hand-held rev meter, dus die onder de rotor gezet,.... die geeft 1450 toeren bij 90% governor.... OK, dat kan dus ook niet, zo langzaam draaid hij nou ook weer niet, dus weer een electrisch bul die niet betrouwbaar is.

    Volgende stap is om dan maar de Vbar governor te gebruiken en niet de ESC governor.
    Maar dan komen er weer vragen, hoe moet ik de Vbar NEO Vlink dan bekabelen?
    Vstabi site..... niet duidelijk.
    YouTube.... gewoon niets gevonden.

    Dus hier mijn vragen.
    Dit is wat ik heb.
    Hobbywing V4 (dus zonder mikado software), deze ESC heeft 3 uitgaande stekkers, de normale (throttle input zwart, rood & wit) en extra BEC uitgang (alleen zwart en rood) en een oranje (dit moet RPM signaal zijn).

    Ik heb dat nu zo op de NEO Vlink (dus de orange RPM stekker in het bovenste horizontale slot waar RPM bij staat)
    Vbar.jpg

    Is dit correct, en kan ik zo de Vbar governor gebruiken (ik moet dan wel de ESC op external governor zetten natuurlijk)?

    Als dit correct is, waar is deze kabel dan voor?
    RPM cable.jpg

    Is die kabel alleen voor telemetrie, of heb ik die ook nodig als ik de Vbar governor wil gebruiken?
    En als ik deze kabel nodig heb, hoe sluit ik die dan aan, dit is gewoon een soort Y-kabel, moet die op de throttle kabel van de ESC (zwart, rood en wit) en dan zowel in de Vlink RPM poort en an 1 van de 2 poortjes aan de zijkant?

    data port.jpg
     
  8. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Moerkapelle
    Dit is correct. Je kan ook de stekker met de oranje signal kabel bij de andere bec stekker stoppen zodat je gelijk je rpm signaal combineert met de 2e bec. De rpm poort zit op de zelfde bec rail als alle andere servo poorten. Inderdaad ook in de software de vbar governor aan zetten en niet vergeten het juiste pole pair aantal in te vullen en de juiste gear ratio.

    Deze kabel is voor de telemetry en heb je dus voor de governor niet nodig. Het witte stekkertje gaat in de tele1 of tele2. Weet even niet zeker welke poort je moet hebben. De servo plug die gaat aan de zijkant van je hobbywing in the Programming poort. De extra Y-kabel zit er op omdat op deze poort ook gebruikt wordt voor de eventuele fan. Als je de fan niet gebruikt dan zou ik de Y-kabel er afhalen. Let op dat je geen kabel gebruikt met een plus draad erin. De witte poorten aan de zijkant van de Neo mogen niet op de bec spanning. Daarnaast als je dit wilt gebruiken dan moet je de hobbywing updaten naar de laatste versie met vbar software zodat je ook telemetry hebt. Persoonlijk zou ik dit voor nu laten zitten en eerst proberen of de governor wel werkt.
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    Top dat is goed nieuws dan kan ik dat simpel omzetten en eens proberen.

    Ah ja,logisch, helemaal duidelijk.

    Bedankt voor de verheldering, dit geeft weer moed om toch verder te proberen.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    Update, ik ben weer even hoopvol.
    Ik heb de ESC om-geprogrammeerd van ESC gov naar airplain mode en ik heb in de Vcontroller de Vbar governor geselecteerd.
    En met de bladen er nog af, doet alles het nu voor het eerst zoals ik verwacht dat het moet werken.
    Nu moet je toeren selecteren en geen throttle setting meer, dus ik heb voor de test even 1600, 1800 en 2000 toeren geselecteerd.
    Bij het inschakelen (zonder bladen) kan ik nu verschil horen tussen bank 1, 2 en 3, bij het afschakelen doet de bail-out het ook gewoon (de motor blijft langzaam draaien).

    Ik kan zo zonder bladen niet horen of hij het gewenste max toerental echt haalt, maar ik heb weer even hoop.
    Nu even woensdag beter weer afwachten en dan weer eens vliegen.
     
  11. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Moerkapelle
    Goed om te horen! Ik ben benieuwd. In principe als gear ratios en pole pairs van de motor juist zijn ingevuld dan zie je op het scherm van de vbar control ook het juiste toerental staan.

    Mocht je trouwens een vrij harde kick krijgen op moment dat motor start kan je de motor start-up verlagen mocht dat nodig zijn. Een van de laatste parameters in de hobbywing.
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    Net 2 lipo's gevlogen, helemaal top, alles werkt als verwacht.
    Eindelijk blij met de Vcontrol / Vbar.

    Ik gebruik nu de Vbar governor, alleen met de RPM input van de ESC, ik gebruik niet de telemetrie kabel of Hobbywing software.
    Toeren prima in te stellen, werkelijke toeren prima af te lezen op het scherm, bank schakelen gaat goed, bail-out werkt, en op het scherm ook te zien wat de throtle setting is.
    Ik heb gevlogen van-af 1600 toeren tot 2160 toeren, bij 2160 staat de throttle op ongeveer 90%, klinkt allemaal goed.

    Ik snap dus werkelijk niet waarom de ESC niet wil als ik de ESC governor gebruik, ik heb alles ge checked en ge dubbel checked, en het wil niet.
    Maar goed, de Vbar governor gebruiken zou iets beter moeten zijn, is ook makkelijker met afstellen omdat je gewoon gewenste toeren kunt ingeven, dus ik accepteer het maar gewoon.

    Nu eerst even bij zijn met de nieuwe zender, dan andere helis omzetten, en dan gaan uitvinden wat de advanced mogenlijkheden zijn.
    Dus bedankt voor de hulp tot nu toe, maar er gaan wellicht meer vragen komen.
     
    jjdehaan, helihenk, twin en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.939
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    Nu even dat telemetrie kabeltje erboven je hebt ook spanning en stroomverbruik en batterijmanagement erbij.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    Ja wellicht word dat de volgende test, maar wil nu eerst even wat handiger worden met de basis dingen afstellen. Dit weekeinde wat vluchtjes gemaakt, maar het mag mij nog iets scherper, dus eerst eens rommelen met de gains.

    Idd dat doet hij, raar, bij inschakelen geeft hij een flinke tik, dat ziet er niet uit. Vind ik ook heel jammer want als ja de HobbyWing governor gebruikt, die heeft juist een hele goede soft start. Ik kan nu geen menu in de ESC vinden om hem zachter aan te laten lopen. Dit zou nu toch in de Vontrol moeten kunnen?
    Ik heb start vermogen al laag gezet maar dan blijft de kik, alleen duurt het dan heel lang voordat hij op toeren is.
    Volgens mij staat er ook ergens iets van “min power” die staat nu op 30% mischien moet ik die lager zetten?

    Maar wat het voordeel van de Vcontrol is vind ik ook zijn nadeel…. Ik kan niet even de zender op schoot nemen om door de menu’s te bladeren, dat kan alleen maar als de Vbar ook aan staat, en ik heb geen zin om op de bank te zitten met een heli naast me met een aangekoppelde lipo. Dus daar moet ik nog wat op verzinnen, en nee ik ga geen externe BEC insteken om alleen door de zender menu’s te kunnen bladeren.
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.939
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    Dat vind ik ook een minnetje
     
  16. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    Even een verlate update.
    Vorig weekeinde met het lekkere weer een aantal lipos leeg gevlogen.

    Het toerental was goed, dus ik dacht nu moet het gebeuren, maar ik vond dat de heli nog steeds als een vrachtwagen vloog.
    Hij had wel toeren maar op collective zat er weinig pit in.
    Zoeken in de zender, en wat blijkt, de collective curve stond in alle 3 de banken van -92 naar +83.......... Waarom???

    Tijdens het instellen (in het instel menu) stel je min en max pitch af, in mijn geval -12 en +12, meer hoef je niet te doen, meer word er niet gevraagd.
    Het is een Logo 550SX, dus die staat volledig voor geprogrameerd in de zender, fantastisch daarvoor kies je Vcontrol, binnen een paar minuten klaar met instellen.
    Waarom zet de zender dan een curve -92 naar +83 in?
    Als hij dat alleen in bank 1 zou doen, OK daar is wat voor te zeggen, maar nee zo stond het in alle banken.
    Dus hoewel ik dacht met +12 graden te vliegen (dat had ik ook ingesteld) maakt de Vcontrol er max 10 (of zo..) graden van.... ik ben gewoon totaal verbaasd, waarom dan, wat is daar de logica van?

    Maar goed, pitch curve in alle banken -100 naar +100 gezet, en toen vloog hij weer redelijk als "van ouds".

    Blijf wel met het opstart probleem zitten, met de HobbyWing ESC lijkt de rotor wel aan te slaan, en dat is gewoon niet nodig, zoals gezegd de HobbyWing heeft een hele goede soft start, maar omdat ik de Vbar governor moet gebruiken werkt die dus niet en de Vbar start hem gewoon te snel.

    Is er een manier om dat soepeler te laten gaan?
     
  17. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Moerkapelle
    Bij mijn weten staat dit default op -100 +100. Hoe dat dan kan geen idee.

    Je gebruikt de hobbywing nu op instelling externe governor toch?

    Ik zelf heb goede ervaringen met airplane modus en de start koppel (weet even niet de exacte benaming) op 1. Laatste is ook een parameter in de hobbywing.

    edit: start-up power
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2025
  18. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Etten-Leur
    Die -92 en + 83 van de pitchcurve zijn de waardes die je hebt ingesteld in het set-up menu voor min en max pitch .
     
    twin vindt dit leuk.
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Doesburg
    Dit leek mij ook logisch, totdat:
    En dat zou wel eens kunnen kloppen.
    Tijdens het instellen heb ik hem op +12 en -12 graden gezet, en daarom moest ik de slider aan beide kanten iets terug halen.
    Ik ben er daarna van uit gegaan dat -12 naar +12 gewoon een -100 naar +100 pitch curve zou geven, dat doet dat dus blijkbaar niet.
    Dus betekend dat waarschijnlijk ook dat nu ik mijn pitch curve naar -100 +100 heb gezet ik waarschijnlijk -14 +14 graden pitch heb...
    OK, dat word weer uitzoeken, zal wellicht de Vcontrol logica zijn, ik kan me er nog niet helemaal in vinden, maar is mischine wennen, eerst weer even checken.

    Mbt de ESC,
    Ja idd
    Airplane modus heb ik ook geselecteerd, maar ik heb geen laatste parameter "start koppel".
    Maar.... ik had deze ESC al een poosje op de plank liggen en kom er nu achter dat het dus een V3 is, mischien heeft die niet de mogenlijkheid om start koppel in te stellen.
    Ik weet dat ik dat op een andere HobbyWing wel gedaan heb en dat ging prima (maar gebruikte toen ook de ESC governor).
    Dus ook hier... weer even uitzoeken.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.401
    Locatie:
    Rotterdam
    kleine achtergrond check
    Ik zet de heli vooraf al correct, dus 12 graden als ik 12 wil vliegen
    tijdens de instelsessie van de vbar vraagt hij om 8 graden cyclic te zetten, en 10 graden pitch.
    dat je meer over hebt, geeft de vbar meer pitch ruimte. hij gebruikt het dan wel.

    Maar stel, je interpreteert dat die 10 graden de max MOET zijn en je stelt daar de max op af..
    Ik hoor het normaal aan de motor.. een 12 graden pitch moet iedere motor redelijk tot zijn uiterste drijven als je dat even volhoudt..
    hoor je dus ook dat de motor een tik zakt.
     

Deel Deze Pagina