Gestart met de bouw van een Bleriot XI. De drie cilinder CO2, die in de Pander zat, zal ik voor dit model inzetten. De motor komt in dit model beter tot zijn recht. Dit is het voorbeeld:
Altijd leuk om te kijken of het wat zal gaan worden Perfecte tekeningen Voor de details gebruik ik de tekeningen van Paolo Severin.
De eerste test van het verende landingsgestel is veel belovend. Nu zoveel mogelijk het orgineel zien te benaderen.
Ik heb enige informatie nodig over de bouw van de vleugels voor het vliegen van een vlakke bocht. Een washout van beide of alleen de rechter vleugel ( voor een vlucht linksom) lijkt mij de oplossing, maar dan de vraag hoeveel graden. En is het profiel van dit model daar wel geschikt voor? Ik heb de messing buisjes van het landingsgestel vervangen door carbon en aluminium dunwandige buis. Hierdoor een sterke reductie van het gewicht verkregen. Vleugebelasting onder de 10 gram is realiseerbaar.
In 2017 heb ik een Bleriot onder de 100 gram gebouwd voor indoorvliegen. Ik heb de romp toen versterkt door ijzergaren verspanning/ Vloog prima met iets vergroot richtings en hoogteroer Jouw versie is een stuk mooier, met name de prop en de wielen! Meerdere motoren getest, uiteindelijk een brushless motor op 2S lipo. Was daarmee overpowered en ging naar 120 gram. Vleugel belasting 12 gram/dm2
Goed om te zien dat het stabilo van jouw model in gelijke grootte is als die van mij. Vond die van mijn model wat klein overkomen.
Ik heb ook de tekeningen van Paolo Severin gedownload. Verkleind tot schaal 1:13 Vleugel profiel en de instelhoeken aangehouden zoals op de tekening. Ook geëxperimenteerd met kleinere instel hoek van de vleugel, maar de tekening was toch de beste. Na meerdere experimenten de vleugels 1 rib groter gemaakt, dit omdat de zwaardere motor en accu ruim 10 gram gewicht toevoegden. Ik Heb wat ervaring met vliegen met dit soort vleugelprofielen en instelhoeken en die is als volgt. De hoogte regel je vooral met het gas Volgas = klimmen 3/4 gas =constante hoogte vliegen. 1/2 gas is normale daling 1/4 gas is heel snel dalen (crash!) geen vermogen en de kist stopt gewoon in de lucht en land als een baksteen. Hoe je dit gaat oplossen met een vrije vlucht kist zou ik niet weten. Het zou zonde zijn dat zo'n mooi stukje werk bij de eerste vlucht wel vliegt maar crashed als de motor stopt. Succes, groeten Willem
Goed om te lezen van hetgeen jij hebt ervaren. Ik heb ook de tekening van Severin verkleind en mn gebruikt voor schaal elementen. Het profiel van Severin komt overeen met hetgeen op de tekening van mijn model. Voordeel van een CO2 motor is dat ze nooit abrupt stoppen, maar overeenkomst hebben met het geleidelijk terug nemen van het gas en daardoor een beheersbare landing maken van het model.
Gaat richting bespannen met tissue. V stelling zal voor beide vleugels net iets boven de 2°( >4° totaal) komen te liggen.
. Mooi werk weer André Je zou eventueel Peter Fardell ook nog kunnen contacten, hij heeft veel ervaring met zijn vrije vlucht Bleriot. Die is wel rubber aangedreven ipv CO2, maar hij heeft wellicht tips over washout en verdere in-/afstellingen. Groeten, Ramses .
Antwoord van Peter ontvangen Ik kan het stabilo up of down geven en de roeren ook apart instellen. De vleugels hebben ieder een v-stelling van 4°
Tissue opgebracht en met spanlak ingestreken. Spanlak 50% verdund. Niets krom getrokken Vleugebelasting 9,4 gram/dm² Nog een paar kleine aanpassingen en bespannen met spandraad. Dan gereed voor de eerste test vluchten.
. Prachtig Hoe heb je de onderzijde van de vleugels bekleed? Lijkt me best lastig met de sterk concave ribben. Het tissue wil zich vlak trekken door het krimpen, waarmee heb je de tissue vastgezet op de concave kant? Groeten, Ramses .
Ik heb diverse lijm soorten toegepast, om tissue op te brengen, maar met een soort heb ik het beste resultaat. Gewoon behanglijm uit het paarse pakje. En spanlak 50% verdund met thinner. Zit super strak en alles mooi recht gebleven.