Ik heb 2 oude OS max-H 40 motoren gekregen en krijg bij deze motoren met geen mogelijkheid de zuiger met drijfstang er uit!! Ik heb zeker al ruim 30 motoren schoongemaakt en gedemonteerd en als de cilinderbus is verwijderd kan je zo de drijfstang met zuiger er uit wippen. Bij dit type oude OS motoren is dat een onmogelijkheid, kom zeker voor het gemak 3 mm tekort aan ruimte om de drijfstang over de krukastap te tillen. Nog nooit mee gemaakt, beide motoren hetzelfde probleem. Zuigerveer zit ook niet in de weg! Hier zal wel een slimme truck voor zijn , die ik niet weet, maar de hardcore van vroeger zeker wel. Wie o wie kan mij het geheim vertellen?? Drijfstangen schuiven vrij over de krukastap en de zuigerpen! Gr. Tom.
Ik heb er al met een pennetje in gezeten, kreeg die tip ,maar kan hem er niet uit trekken. Als dat de procedure is, dan begrijp ik waarom je dit op latere motoren niet meer ziet. Dan moet die zuigerpen wel heel schoon zijn, anders komt hij
Op de foto ziet het er niet naar uit dat de drijfstang richting zuigerpen wijst, is daar misschien iets gebroken?
Dat is wel zeker de bedoeling. Gangbaar maken / krijgen van de zuiger pen kan een uitdaging zijn, maar de bedoeling is dat de pen door dit gat naar buiten komt. Ik denk dat temperatuur altijd gaat helpen.
De zuigerpen zit los, en is niet gebroken. Er zitten nijlon glijpropjes op de uiteinden en daar zit een klein gaatje in, heb er al een pennetje in gehad, maar kan de zuigerpen niet omhoog trekken. Misschien weer wat verhitten met een vlammetje of op een omgekeerd oud strijkijzer. Wat een gedoe en dat voor een OS!! Maar bedankt voor alle aandacht van jullie!! Gr.Tom.
En dat voor een os? Haha toen ik in de jaren 80 methanol vloog was en in mijn beleving niet beter dan os. Althans voor de gewone vlieger.
Ik denk dat je de cylilinderbus een stukje terug moet plaatsen en de zuigerpen naar binnen moet drukken zodat de drijfstang loskomt.
Een aantal procedures die bij in het verleden allemaal meerdere keren gewerkt hebben, in volgorde van toenemende wanhopigheid: 1: Motor (met gemonteerde cylinderbus) ondersteboven zetten. Zuiger vullen en gevuld houden met Aceton. Aceton verdampt hel rap, dus dit klusje in de open lucht doen, met een vulpipetje bij de hand om de boel nat te houden. Krukas met de hand ronddraaien, zodat zuiger, drijfstang en pistonpen t.o.v. elkaar bewegen en de aceton overal goed tussen komt. Dit lost eventuele wonderolieresten op. Daarna aceton en troep uitspoelen met schone acton, even laten drogen, zuiger vullen met de dunste olie die je vinden kunt. Naaimachineolie is meestal heel geschikt. dit een dagje laten staan. Cylinderbus er weer uittrekken, olie er uit gieten, krukas draaien tot de pen voor het gat staat, en dan de motor "op zijn rug leggen", met de krukas omhoog. Belangrijk is, dat je het big-end op de krupen zodanig verschuift dat de zuiger het metaal van het carter gietstuk raakt, zodat er geen gewicht aan de drijfstang hangt. Vaak zakt nu de pistonpen op zijn gewicht heel langzaam naar beneden. 2: Meestal kun je met een tandstoker in dat kleine gaatje geprikt, voorzichtig dat teflon propje lostrekken. Beetje wurmen en morrelen, dan komt ie er vaak wel uit, anders helpt vaak ook een half uurtje in de vriezer (Teflon krimpt harder dan staal). Is dat dopje er uit, dan kun je met de dunste linkse tap vaak met wat beleid grip krijgen op de pistonpen. 3: Als het echt niet anders kan, dan het bigend flink inolien in de DIKSTE olie die je vinden kunt, kruk in ODP draaien, en met een imbussleuteltje 1,5 of 2, eventueel ingekort, als een mini-koevoetje achter de drijfstang haken, als volgt: de bocht in de imbussleutel rust tegen het krukas balansgewicht, het uiteinde van de korte kant duwt tegen het bigendlager, Nu oefen je voorzichtig wat kracht uit op het lange eind van de imbussleutel, terwijl je tegelijk de krukas rustig een graad of tien heen en weer beweegt. De olie voorkomt beschadiging van de binnenkant van het big-end, het draaien van de krukas breekt de wrijving/klemming, en het ding floept er meestal zo af. Verwarmen helpt, want het aluminium en brons van het bigend ztten meer uit dan het staal van de krukpen. Alle drie de methoden heb ik meermaals gebruikt, tot nog toe altijd zonder schade.
Aehm... "en dat voor een OS"???? Dit is niet eens overdreven: Met het juiste onderhoud overleeft die motor ons allemaal... Ik heb exemplaren van dat type gezien die 40 jaar lang intensief gevlogen hebben, en nog steeds liepen alsof ze gisteren uit de doos kwamen.
Bedankt Brutus, we gaan morgen weer aan de slag met alle tips, tip 3 heb ik al geprobeerd, dat gaat niet lukken met hefboomwerking, drijfstang komt maar 2,5 mm over de kruktap heen, de laatste 3 mm zit er geen beweging meer in!!aar tip 1 en 2 geven hoop! Motoren zijn oud maar hebben bijna geen speling, kwaliteit is goed,! Tom.
Ik heb het ook niet over de kwaliteit van OS , die is geweldig, heb er meerdere, maar je verwacht zo'n oplossing niet, ze zijn er ook niet meer mee door gegaan, gaf teveel problemen bij gebruikers denk ik, zoals nu bij mij. Als het nieuw is ,zal het makkelijk gaan via het gaatje!! Gr.Tom.