Met het overlijden van mijn vader kwam ik in het bezit van zijn Zwarte Zee IV. Hij heeft dit (statische) model van Billing Boats waarschijnlijk ergens in de jaren 80 gemaakt. Het heeft altijd in mijn ouderlijk gestaan en is aldaar uiteindelijk op de zolder beland. Nadat mijn ouders verhuisd zijn heeft het tot aan mijn vaders overlijden in zijn slaapkamer gestaan met het idee dat hij het schip weer toonbaar wilde maken. Jammergenoeg liet zijn gezondheid hem steeds meer in de steek en is het daar jammergenoeg nooit meer van gekomen. Omdat het simpelweg een prachtig schip is en ik weet dat hij de staat van het model verschrikkelijk zonde vond, heb ik besloten er een mooi restauratieproject van te maken. Gezien de staat van het schip haal ik me waarschijnlijk behoorlijk wat op de hals, maar aan de andere kant zal dat uiteindelijk alleen maar mooiere voor en na plaatjes opleveren. Daarom… moedig voorwaarts!
Het model is dus behoorlijk beschadigd, compleet verstoft en vergeeld door jarenlange sigarettenrook. Ik realiseerde me al snel dat als ik er echt weer iets moois van wil maken simpelweg schoonmaken niet genoeg zal zijn. Ik heb daarom besloten het model compleet te strippen en weer helemaal opnieuw op te bouwen. Waar mogelijk probeer ik onderdelen van het oude model weer in mijn model mee te nemen. Alles wat vervangen moet worden, ga ik proberen nieuw te maken. Verder heb ik even gezeten met de vraag hoe dicht ik bij het originele model van mijn vader wil blijven. Vermoedelijk was dat originele model van Billing Boats niet heel erg accuraat en als ik het vergelijk met foto's van het echte schip hier en daar zelfs wat lomp. Aan de ene kant was het een model van m'n vader, aan de andere kant weet ik dat hij als oud-zeeman een accurater model alleen maar mooier had gevonden. De autist in mij heeft het uiteindelijk gewonnen en ik ga er proberen mijn eigen draai aan te geven door het model in de herbouw zo realistisch mogelijk te maken. Dit betekent onder andere dat ik een aantal modificaties aan het model zal gaan doen. Na al deze besluiten heb ik de stoute werkhandschoenen aangetrokken en ben ik (toch met wat pijn in het hart) mijn vaders noeste arbeid gaan strippen van het schip. De meeste opbouw kreeg ik redelijk netjes los, maar hier en daar braken delen (mede door de oude staat van het hout) simpelweg af. In het dek onder de opbouw lijkt mijn vader wat vrij geknutseld te hebben. Het achterdek lijkt last gehad te hebben van vocht en is wat kromgetrokken. Ik denk dat ik die allebei (deels) ga vervangen om alles weer zo recht en strak mogelijk te krijgen.
Volgende stap was het verder schoonmaken en schuren van het model. Een heidens karwei, waar vooral mijn fysiotherapeut geloof ik heel blij van zal worden. Na heel wat uurtjes schuren begon het houten schip weer een beetje naar voren te komen. Tijdens het schuren kwam hier en daar wat oude plamuur los, waardoor wat gaten en spleten in de romp naar voren kwamen. Aangezien ik de romp toch helemaal opnieuw zal plamuren en schuren geen probleem. Verder is het erg leuk om 'foutjes' van mijn vader te zien verschijnen. Gaatjes die hij in de romp heeft geboord voor patrijspoorten en later toch weer met hout heeft gevuld. Dat geeft de burger toch moed dat iedereen kennelijk foutjes kan en mag maken.
De Zwarte zee is (naast de Calypso) altijd een van mijn favoriete modellen geweest. Mooie lange lijnen, smal en elegant. Mooi om te zien hoe deze gebouwd is en ben benieuwd naar de voortgang! succes in ieder geval!
Dat wordt een berg werk Nyquist! Maar het is zoals Jeroen schrijft een mooi slank schip en als nagedachtenis aan je vader waard om energie in te steken. Neem aan dat het een statisch model gaat worden. Kijk even naar de berghouten aan de buitenzijde van de romp. Zo op het oog lijken die te fors en te vierkant, maar ik kan me vergissen. Bouwdozen wijken nog wel eens af van het echte schip. Deels door de constructie en deel dat het anders te fragiel wordt. Je zult daarom een compromis moeten maken in hoeverre je de werkelijkheid wilt benaderen, zonder dat je onderdelen die je vader heeft gemaakt weg doet. Al met al een leuke uitdaging en we blijven je vorderingen volgen. Slim dat je een bouwverslag maakt. Het helpt je om de boel op een rij te zetten en het levert buiten wat kritiek ook een hoop advies op. Succes met de restauratie! Gr. Klaas.
Hi Klaas, Dank voor de adviezen! Ik laat 'm inderdaad statisch. Misschien dat ik er wel lichtjes in bouw. Bedoel je trouwens met die berghouten die houten latten onder de patrijspoortjes? Die zijn op zich wel rond, maar inderdaad misschien te groot. Ik zit nog te wachten op de modelbouwtekeningen van de Zwarte Zee. Daarmee kan ik dan hopelijk beter de juiste schaal bepalen. Ik zag op foto's dat die randen sowieso ook (dunner) over een deel van de boeg en over de gehele spiegel doorlopen. En dat aan de onderkant van het schip kennelijk nog twee van die randen of vleugels zaten (geen idee wat de naam daarvan is ). Dat zijn in ieder geval al een aantal aanpassingen die ik wou aanbrengen. Plus het juiste aantal patrijspoortjes en minder lompe relingen met alle bijbehorende schotjes.
Inderdaad de dingen boven aan de romp. Dat zijn de berghouten. Die "dingen" onder aan de zijkant van de romp heten kimkielen. Die dienen om het rollen (schommelen) van het schip te beperken. Geen idee of het op de foto een vertekend beeld heeft, maar het lijkt of de lijn van de voorsteven van boven naar beneden niet recht is. In bijgaande link nog wel wat info. Kijk maar even bij download manual. Gr. Klaas. https://www.billingboats.com/index..../120/boats/the-experienced/P-bb592-zwarte-zee
Succes met restauratie, Nyquist. Juist vanwege de grote emotionele waarde is dit nogal wat anders dan 'even een bootje plakken'. Maak er iets moois van.
Nu had ik voordat ik begon nog expres even die aflevering Scheepskamelen van Jiskefet teruggekeken om goed op de hoogte van alle scheepstermen te zijn, mis ik er toch nog een paar Dit wordt in alle opzichten een leerzaam projectje! Die tekening van BB had ik inderdaad al even al 1:1 geprint. De schaal van mijn schip is iets kleiner (moet het nog even nameten). Op die tekening zijn sommige delen ook al echt anders dan op mijn schip. Bijvoorbeeld de indeling van het voorste dek bij de boeg. Ook loopt mijn voorsteven meer in een punt, terwijl die nieuwe BB-tekening hem bijna compleet rond maakt. Geen idee of dat aan mijn minder verfijnde model ligt, of dat het schip later wijzigingen heeft ondergaan. Aangezien het model origineel een vroege versie van de Zwarte Zee betrof (niet de versie met het geel, blauw en zwart van Smit Internationale en bijbehorend logo op de schoorsteen), wil ik 'm in ieder geval weer naar die versie restaureren. Die lijn die je trouwens noemde is inderdaad wat hol. Op die nieuwe tekening van BB is die echter ook niet kaarsrecht. Misschien wel wat minder hol dan op mijn schip, maar dat moet ik straks met de bouwtekeningen van modelbouwtekeningen.nl even verder controleren. Dank voor de tip.
Hier nog een link naar wat foto's. Gr. Klaas. https://www.binnenvaart.eu/motorsleepboot/31265-zwarte-zee.html
Je bent al flink van start gegaan met je restauratie project. Je eerste werken zien er al best aardig uit,veel succes verder
Inmiddels ben ik wat verder gegaan met die dekken die ik wil vervangen. Het schot op het achterdek haaks op het schip heeft mijn vader helemaal ruw gelaten. Ik zag op oude foto's dat daar sowieso een deurtje in hoort te zitten. Omdat in één van de hoeken bij dat schot een stukje van het dek mist heb ik besloten ook dat schotje te vervangen. Dan kan ik daaronder meteen dat dek repareren. Over de gehele lengte van het schip lopen aan weerszijden mooie balken op de spanten waarbinnen ik mooi de slechte dekdelen kon verwijderen. De dekdelen aan de romp heb ik om geen risico te lopen de romp te beschadigen zoveel mogelijk laten zitten. Die balkjes in de lengte geven me straks mooi houvast om m'n nieuwe dekdelen aan te bevestigen. Plamuren en schuren en de dekken moeten straks weer mooi egaal zijn. Nu eerst eens gaan nadenken hoe ik die oude verf van de dekken krijg. De romp ging met schuren en voorzichtig krabben op zich redelijk, maar de verf op het dek is veel hardnekkiger. M'n vader gebruikte vroeger van die metalen olieverfpotjes van Revell geloof ik. Met dat dunne hout durf ik er eigenlijk ook geen heteluchtpistool op te zetten. Ik heb gelukkig nu wat van die verwijderde dekdelen en kan daar naar hartelust mee gaan experimenteren. Eerst maar eens kijken van reinigingsthinner doet. Fingers crossed.
Thanks Klaas! Vond op diezelfde site ook nog wat mooie foto's van het zusterschip de Witte Zee. En ik had ook al een prachtig boek gevonden over de vier Zwarte Zeeën met de geschiedenis van alle vier versies van het schip. Begin zo al een mooie collectie referentiemateriaal te krijgen
Ben je lekker bezig en levert een hoop info op. Om klein werk te schuren heb ik van een oude Braun tandenborstel de haren van de kop gesneden en daarop een schijfje schuurlinnen geplakt. Kijk maar of dat iets voor je is. Gr. Klaas.
Nog een plaatje. Was eigenlijk op zoek naar een andere, welke ook is toegevoegd. En ook nog wat tekst van het Kustvaartforum. Helaaas zijn daar de plaatjes verdwenen. Gr. Klaas. Jan, ik zie je pb niet in mijn inbox. Wellicht is er iets fout gegaan. Welke kleurstelling ga je hanteren? Heel veel modelbouwers die jou voorgingen gooide dat nog wel eens door de war .n.l. Zowel de "Witte Zee" als de "Zwarte Zee" hadden tot 1967 een rode en blauwe bies op de berghouten en een brede groene bies op de waterlijn. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten. In 1967 werden de rood/blauwe biezen vervangen door witte. Wanneer de brede groene bies op de waterlijn verdween weet ik niet. Toen de "Noordzee" in 1969 te water ging had zij hem wel, maar tijdens de oplevering niet. In 1971 kwam dan de grote verandering met de blauw/gele boeg en de gestileerde schalmen in de schoorsteen. De witte bies op de berghouten bleef tot 1980 gehandhaafd. Daarnaa werd alles zwart. Bij de "Zwarte Zee" werden in 1980 de davits, de achtermast en de werkkraan bruin geschilderd. Bij de "Witte Zee" alleen de davits en de achtermast. Dit voor zover de mij bekende details. De reden voor de veranderingen bij de "Witte Zee" liggen waarschijnlijk bij het feit dat er inmiddels drie jaren werkervaring met de "Zwarte Zee" waren verstreken. Die ervaringingen zullen verbeteringen hebben opgeleverd welke zijn verwerkt in de bouw van de "Witte Zee". https://www.archieven.nl/nl/zoeken?...miaet=14&micode=4282&minr=40133682&miview=ldt https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?identifier=ANP01:12988115
Ziet er uit als een flinke klus maar lijkt me, doordat het om een door je vader gebouwd model gaat, leuk om te doen. Veel succes. Groet, Jan.