Motorkeuze voor langzaam varend model

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jeroen_dh, 23 feb 2025.

  1. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    100
    Locatie:
    weesp
    Nog een korte aanvullende vraag: ik heb nu een simpel accupackje NiMh (blijkt 9.6v ipv 7.2v! Ik was echt in de veronderstelling dat ik die 7.2 had haha)
    Maar die is wel heel erg snel leeg als ik t motortje even laat lopen. Ik zit te denken aan het kopen van een 7.2V pack, maar weet niet hoeveel ah een goed bereik geeft. Voor zeilen denk ik met een kleintje toe te kunnen. Motor zal ik vermoed ik weinig gebruiken, maar ALS ik dan een stukkie wil varen op een windstille dag zou iets langer dan 5 minuten varen wel leuk zijn :)
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Geen idee hoeveel ballast je nog in de boot moet stoppen om haar op de waterlijn te krijgen. Zelf zou ik voor minimaal 3.000 mA. gaan.
    Kun je onbeperkt zeilen, of op de motor varen. Voor mijn avatar heb ik zelf een accu samengesteld van 6x 4.000 mA. Nimh cellen. 2x 3 in PVC buis.
    Had ook kleiner gekund, maar had toch ballast nodig. Een 6 Volt loodaccu zou, als je daarvoor plek hebt, ook een optie zijn.
    Hieronder een link naar een 7,2 3.000 mA. accu van Wetronic en een 6 Volt loodaccu van Batterijenhuis. Kijk maar of het iets voor je is. Gr. Klaas.
    https://wetronic.nl/x-cell_rijaccu_7-2v_3000mah_919113_nl
    https://www.batterijenhuis.nl/ultracell-loodaccu-6v-4-5ah
    https://www.batterijenhuis.nl/ultracell-loodaccu-6v-3-4ah
     
    Laatst bewerkt: maandag om 20:03
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    100
    Locatie:
    weesp
    Hoi Klaas,

    Bedankt voor je uitleg. Ik ga eens kijken naar een NiMh pack. Ik heb namelijk een ladertje daarvoor.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.876
    Locatie:
    Salland
    ik vermoed dat je met 'bereik' het hebt over de gebruiksduur van je accu.
    Het zeilen zelf kost niet zoveel stroom. Althans: mits je geen héle zware servo's of lieren in je model hebt liggen. Bij mijn Seawind (1 meter-klasse) voer ik een middag op een 4,8V, 2000 mAh Nicad pakketje.
    Jij hebt nu je 'onderwatergenua' in de vorm van een motortje. Tja, en dat kost wat meer power.
    Kijk wat je nog aan gewicht in je model kan hebben en investeer dat gewicht in electronen.
    Oftewel een accu die je wat reserves geeft.
    In de praktijk zul je die '' thuisbrenger' niet vaak nodig hebben. Tenminste: in mijn plusminus 30 jaar model-zeilervaring heb ik nog nooit een thuisbrenger nodig gehad. Oké, soms wel geduld. En een enkele keer hééééél veel geduuuuuuuuuld, maar mijn zeilers kon ik altijd 'thuisbrengen' op de zeilen.
    Als je je motor wil gebruiken voor windstille dagen: tja, dan heb je wel een accu nodig die wat vermogen heeft.
    Als je het exact wilt weten: meet de opgenomen stroom van je motortje eens op met de schroef in het water en stilgehouden model. (bijv in de badkuip)
    Dan weet je het meest ongunstige verbruik en kun je daar je accu op aanpassen.
     
  5. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    100
    Locatie:
    weesp
    Ja, ik heb het inderdaad over de vaartijd en dan vnl onder motor. Mijn servo's zijn licht en wellicht zelfs onderbemeten, dat moet zich nog uitwijzen.
    Mijn model zal 'hybride' zijn. Geen dedicated racer, en geen dedicated motorboot. Zeilen als 't kan, motoren als er geen wind is, of als showbootje oid.
    Ik kan natuurlijk gewoon de accu wisselen met een zwaarder exemplaar als ik alleen op de motor wil varen, en schroef verwijderen/kleiner accupack plaatsen als ik wil wedstrijdvaren :)
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Je gaat toch een nieuwe accu kopen. Neem er dan eentje die voldoende capaciteit heeft om een paar uur op de motor te kunnen varen. In principe hoeft een Nimh- of loodaccu er niet uit om op te laden. Bij 4 van mijn 5 scheepjes heb ik een verdekt opgestelde laadplug ingebouwd, waarop ik de lader kan aansluiten. De accu's (lood of Nimh) gaan er alleen maar uit als ze in de weg zitten voor onderhoud. Alleen in mijn laatst gebouwde scheepje zit een verwisselbare Lipo (GSM) accu. Gr. Klaas.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is handig, als je je wat verdiept in de harde gegevens, en ook om je wat bewuster te zijn van wat je hebt :D

    Voor ons, wij kunnen NIKS zinnigs zeggen over jouw set-up, uitgaande van alleen het voltage.
    Wat ik je WEL kan vertellen, is dat, even uitgaand van aannames, je motor op een hogere spanning MEER stroom (ampere's) verbruikt, en dus is een 9,6 Volt 2000 mAh pakket SNELLER leeg dan een 7,2 Volt 2000 mAh pakket, ondanks dat ze dezelfde capaciteit (2000 mAh) hebben, en ZELFS ondanks dat het 9,6V pakket MÉÉR energie bevat (19,2 Wh versus 14,4 Wh).

    Maar om een verwachting over de te behalen vaartijd te maken, moeten we toch écht meer gegevens hebben dan alleen de spanning.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met de voorhanden zijnde gegevens (staan een beetje verspreid Bert), gemengd met mijn eigen ervaring schat ik dat er op de motor varend het stroomverbruik niet hoger zal zijn dan 1 Amp./uur. Daarbij ben ik uitgegaan van een 7,2 Volt Nimh accu. Aangezien je nooit 3 uur achtereen volle kracht vaart lijkt me daarom 3,0 Ah voldoende.
    Als tegenhanger een 3,4 Ah loodaccu genomen. Die legt iets meer (ballast) gewicht in de schaal. Vaart door de lagere spanning iets langzamer, maar is ook minder snel leeg. Gr. Klaas.
     
    Herby63 en Jeroen_dh vinden dit leuk.
  9. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    100
    Locatie:
    weesp
    ik weet dat de info summier is, maar dat komt doordat ik ook geen harde gegevens heb over het stroomverbruik van het motortje van Ali, en ik daarnaast vermoed dat mijn huidige 9.6v accupack niet voldoet aan de gegevens op de verpakking. Het is zo'n simpel krimpfolie pakketje van penlite formaat cellen. Na lading is de spanning wel 10 volt, maar er staat op dat hij 4500mah kan leveren. Daar heb ik wel mijn twijfels bij, want hij is echt zo leeg als ik een paar keer t motortje aan heb gehad.
    Dacht dat wellicht via vergelijking een inschatting te maken is van de te verwachten vaartijd. Dus vol model, waterverplaatsing 6 kg, 4 blads schroef 35mm, 800kv motortje, 7.2 volt accupack. Ik verwachte uitaard geen exacte vaartijd.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Heb je een multimeter? Zo ja, dan zou je het volgende kunnen doen. Zet de meter op Ampères (hoogste bereik) en sluit die aan tusse accu en regelaar. Dan start je de motor en kijkt hoeveel stroom er gaat lopen. Schat dat er bij de aanloop even een hoge piek is, maar dat er daarna ongeveer 0,3 tot 0,5 Amp. loopt. Je hebt een dubbele kruiskoppeling, dus aan de aandrijflijn gaat niet veel verloren. Het amperage baseer ik op wat één aandrijflijn in mijn Smit Finland onbelast trekt. Belast, met een 60 mm schroef in een straalbuis loopt er 1,5 Amp.
    Nu je weet hoeveel stroom er loopt meet je , met de meter op V=, de spanning op de accu. Geheel geladen is een Nimh cel 1,4 Volt, zakt onder belasting vrij snel naar 1,2 Volt, blijft daar een tijdje hangen en zakt dan verder naar 1,1 Volt.
    Jouw accu is 9,6 Volt, heeft dus 8 cellen en zal geheel geladen 8 x 1,4 iets van 11,2 Volt moeten geven. Als je geladen maar 10 Volt meet dan lijkt het haast dat er één cel, of meerdere, niet zo goed meer is/zijn.
    Kijk wat de spanning doet als je de motor inschakelt. Die zal door de hoge aanloopstroom flink duikelen, maar moet daarna terug komen naar 9 à 9,5 Volt. Komt die niet hoger dan een Volt of 8, dan is er iets mis met je accu. Geen idee of de cellen apart te meten zijn. Dan zou je kunnen kijken of er nog gezonde cellen tussen zitten. Hoop dat deze uiteenzetting één en ander iets duidelijker maakt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    100
    Locatie:
    weesp
    Hoi Klaas, ja, ik heb een multimeter, alleen die heeft geen krokodilklemmen, dus dat soort meet constructies is altijd wat lastig te pielen haha.
    Maar zal eens meten direct aan de accu. Het accupackje van 9.6 volt is nieuw, en nog niet echt gebruikt anders dan voor het afstellen van servo's en testen van t motortje op t droge. Beetje balen. Kan alleen de aanschafbon niet meer vinden, dus beschouw t als verloren geld. Veel winkels geven ook geen garantie op batterijen omdat je ze bij verkeerd gebruik kan mollen.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet te gauw gaan wanhopen Jeroen. Een accupakketje is nooit weg. Het ding is 9,6 Volt en hoeveel Ah of mAh? Komt allicht iets voorbij waar die accu wel van dienst kan zijn. Bij gebrek aan krokodillenklemmen zou je een paar wasknijpers een beetje aan kunnen passen. Laat maar weten wat je zoal meet. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Penlite formaat (AA) cellen van 4500 mAh ben ik nog niet tegengekomen. Hoogste wat ik ooit gezien heb is 2500 (nominale waarde op het label) die in de praktijk niet verder kwamen dan 2300.
    Meestal is, bij toenemende capaciteit, de maximale stroom lager, en ga je zulke cellen hoog belasten, dan verspillen ze heel veel aan hun eigen inwendige weerstand (ze worden warm).
    800 kV motortje wil in principe op 9,6 volt ongeveer 7500 toeren draaien... WIL.... onbelast.
    Dat schroefje gaat bij dergelijke toerentallen ruim boven de 20 Watt komen.
    Als het een borstelmotortje is, mag je in je handjes knijpen met 60% rendement, wat betekent dat hij ruim boven de 3 Ampere wil trekken. Dat kan een dergelijk pakket inderdaad maar een paar minuten hooguit volhouden. Het pakket is dan nog lang niet leeg, maar de chemie in de batterij kan het niet bijwerken. Spanning kakt in, batterij LIJKT leeg, maar geef je hem een half uurtje rust, dan is hij er weer. Is WEL slecht voor de batterij.

    Op 4,8 volt, zomaar een losse gangbare waarde, daalt dat toerental al naar rond de 4000 toeren, en daarmee het vermogen wat de schroef opneemt ook...
    Dat zal vermoedelijk flink onder de 10 Watt duiken, en dan beperkt de stroomopname zich tot ergens rond de 1~1,5A
    Als je avontuurlijk bent qua knutselen, trek je de krimpfolie van je pakket, "hak je het in tweeën", en soldeer je de cellen in 4S2P configuratie (dus beide helften van je pakket + aan + en - aan - parallel solderen), dan heb je een accu van halve spanning en dubbele capaciteit.
    Ik durf je met stelligheid te garanderen dat je motor die boot nog steeds prima vooruit krijgt met dat vermogen, en dat je accu opeens zomaar 2 uur draaitijd toelaat.

    Het is een leuk avondje knutselen, leerzaam en een tamelijk grote kans op een tevredenstellend resultaat, en het kost je niks, want je gebruikt de spullen die je al hebt...
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bert, dat gaat goed met onze kennis, maar Jeroen stapt pas in. Uit ervaring weet ik dat het zo simpel niet is om "even" uit te vinden welke cellen er nog goed zijn en een herkansing wordt gegeven. Volgens Jeroen is het een vrij recent pakketje. Laat hem eerst maar eens gaan meten en de uitkomsten hier posten. Dat geeft hem inzicht en ons info voor een beter advies. In mijn avatar heb ik ook met een AA Nimh penlight setje gevaren. Waren 6 Tronic cellen met 2.500 mA capaciteit. Werden door een te zware Brushless motor compleet onderuit getrokken, waardoor de BEC ook ging steigeren. Tot overmaat van ramp (of gelukkig) bezweek de ESC ook nog. Daarna een setje van 6 Tronic 4.000 mAh met een HK regelaar ingebouwd en het liep als een dwaze. Helaas zijn die Tronic cellen niet meer leverbaar. Model Engelse staaf of B genoemd. Maar ongetwijfeld vinden we met Jeroen een werkbaar setje. De trucendoos is nog (lang) niet leeg. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Juist omdat het een recent pakketje is en hij er nog niet heel veel mee getest heeft, ga ik er van uit dat die cellen allemaal nog wel goed zijn. Het setje is toch "verloren", er is dus niets te verliezen, alleen maar terug te winnen.
     
  16. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    100
    Locatie:
    weesp
    Alle info welkom hoor!
    Ik heb net met een lab voeding 7.2v op de esc gezet. Motortje aan en dan meet ik op 100% uitsturing 0.98 amp (onbelast, op de kant dus). Op 60% uitsturing 0.78 amp en op 0% (stilstand) 0.16amp. Dat zal dan het kale opgenomen vermogen van de ontvanger en servo's in stand-by zijn. Das minder dan ik verwacht had eigenlijk - gezien de kracht van de motor.
    In het water zal ik er denk ik nog 20% bij moeten optellen?
    Stel dat ie rond de 1 amp trekt op 80% vermogen, dan is dat dus 7.2Ah en zou ik theoretisch op een pakketje van 3000mAh dus 3/7.2 = 0.4 uur = 24 minuten kunnen varen?
    Het 9.6v volt pakketje is volgens opschrift wel degelijk 4500mah trouwens.
    20250313_210902.jpg
    Maar zoals je zegt - ik ken penlites tot 2300mah, maar meer niet.
    Als ik 't pakketje halveer zit ik op iets minder dan 5volt (onbelast). Gaat mijn ontvanger enn servo dan niet sputteren?
     
  17. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    100
    Locatie:
    weesp
    Net even de folie verwijderd. Staat helaas niks op de cellen. De cellen meten op 1 cel na ongeveer gelijk (na half uurtje laden). Een cel meet een halve volt minder.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een halve Volt op 1,4 zou 0,9 Volt zijn. Klopt dat? Gr. Klaas.
     
  19. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    100
    Locatie:
    weesp
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dan ziet het ernaar uit dat er één cel stuk is. Je zou eens kunnen proberen de accu wat langer op te laden met een lager amperage (0,1 C) en kijken of de cel dan bijtrekt. Zo niet, dan deze cel verwijderen. Probeer dan de lippen van de defecte cel te trekken. Dan blijft er wat lengte over om aan elkaar te solderen. Heb wel erg in de polariteit. Je zou ook gelijk 2 cellen weg kunnen halen, dan zit je gelijk op 7,2 Volt. 4.500 mAh staat er wel op, maar dat lijkt me sterk. Maar stel dat er 2.500 mAh in zit en je motor in het water 1 Amp trekt, dan zou je toch 2 uur moeten kunnen varen. Raad je niet aan om de set in 2x 4 cellen te splitsen. Je servo's komen daarmee wel klaar, maar de BEC in de ESC niet. Die heeft wat overspanning nodig om 5 Volt te kunnen maken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: donderdag om 23:22

Deel Deze Pagina