Cmelak z37A 1/4 .

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door serge pot, 13 feb 2024.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.516
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb altijd een vreselijke hekel aan muziek in filmpjes.
    Wat heerlijk dat je met zo'n motorgeluid niet de moed heb om er muziek bij te monteren.:);)

    Een prachtig geluid met hetzelfde vliegbeeld.
    Wat zal de motor lekker grommen met een grote zwever er achter.
     
    Berrie en serge pot vinden dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Bedankt , ja ik hoor ook graag de motoren zelf .

    Voor het eerst toerental gemeten . Met de 24x12 draait hij 5310 toeren . Wat uitkomt op een 146,5 km/h prop snelheid . Bij mijn weten is dat genoeg om te slepen .
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.516
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is voor mij al weer even geleden.
    Ik dacht dat ik altijd uitging van boven de 120 kmh
    Zo i zo genoeg dus.
    Wees er zuinig op en veel vlieguren toegewenst.

    Staat er nog wat op de puntenlijst of is hij af nu?
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Voor mij is hij nu af .
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.516
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Heerlijk.
    Dat is wel snel.
    Ik weet nog dat ik vaak nog aardig wat nawerk had.
    Ook al had je er veel over nagedacht en gerekend.
    Ik hoop echt eens te komen kijken.
     
    Berrie en serge pot vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Nawerk ,kleppen stellen . Totdat alles ingeslagen is .
    Ook daarvoor maak ik mijn gereedschap . IMG20250216105615.jpg IMG20250216105638.jpg IMG20250216105653.jpg
     
    Berrie, Bertus, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    De printer ook aan het werk gezet . Maar dan nu voor de zender .
    IMG20250216200908.jpg IMG20250216200917.jpg IMG20250216200934.jpg

    En dan nu de tering zooi in mijn hok opruimen en klaar maken voor het volgend project .
     
    Kjel Postema en Berrie vinden dit leuk.
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.516
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat is het volgende project?
    Je laatste zin wekt die nieuwsgierigheid natuurlijk gelijk op.;)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede


    Deze zit nog in de pen .
     
    AHoogendijk, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Een cropdusters piloot is net als en cavalerist en artillerist ,die moeten een overmaatse pornosnor hebben . IMG20250222150618.jpg IMG20250222150623.jpg IMG20250222151803.jpg IMG20250222151815.jpg
     
    Jonkje, Kjel Postema, Nogravity en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.206
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Die ziet er goed uit. Kleine tip: maak zijn snor bruin in plaats van grijs. Cropduster piloten werden meestal niet oud….;););)
     
    serge pot, ISOLA2, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.670
    Locatie:
    Gelderland
    Heb hem net zien vliegen. Erg mooi vliegbeeld en wat een geluid. Je zou er bijna brandstof van gaan vliegen.
     
    serge pot, flymax, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Leuk je ook in het echie ontmoet te hebben .
    Je ETA is altijd welkom aan het touwtje .
     
    Berrie en Bertus vinden dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Wel de lamellen .....
    Die heb ik er zondag 2 uit getikt met starten . Soms raakte ik ze wel maar dat was nooit ernstig . Afgelopen zondag was het dus de keuze gecreëerd. Wat ga ik doen weer lamellen maken en weer risico lopen , of gaan we voor de centerfold uit de penthouse met de nietjes door de navel ......
    IMG20250224192248.jpg
     
    Nogravity, Rene Neefe, Kjel Postema en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
  16. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Nieuwegein
    Gaaf, en dat geluid, erg realistisch!:thumbsup:
     
    Bertus en serge pot vinden dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Toestel blijft ook genieten . Ik heb een down mix op gas gemaakt welke vanaf 50procent knuppel begint te werken en lineair werkt Hiermee blijft het toestel van 60 procent tot 100 procent gas horizontaal vliegen .
    Met een sleep erachter is het aangrijppunt relatief hoog boven het centrale lift punt . Hierdoor gaat nu het span uit zichzelf rustig omhoog . Hierdoor hoef ik geen down te trimmen of een schakelaar om te halen om deze mix te activeren of te deactiveren .
    Toestel vliegt al met 50 procent knuppel uitslag en dan zit er al een gas curve in geprogrammeerd om de motor onderin soepeler te laten reageren .
    Vorige prop snelheids berekening was fout gedaan door mij daar kwam ik uit op 146km/h
    Dat klopt niet .
    Moest zijn 12 spoed is 12 inch per omwenteling vooruit is 30,48 cm is 1 voetis 0,305 m.maal 5400(na kleppen stellen) grond toerental per minuut is 1645,92 maal 60 is 98755,2meter per uur . Gedeeld door 1000 is 98,76 km/h. Dit levert mooie schaal slepen op .
    Toestel weegt 13 kg en trekt statisch nu een 12,5 kg . Met een 24x10 zou dit 13 kg worden ,maar ga ik de top toeren te hoog leggen . En dat wil je niet met een radiaal . Dan gaat ie schreeuwen in plaats van grommen en ook warmer lopen .
    Dus als ik het zo allemaal samen pak is het max wat er achter kan 5meter en 8kg en de vlieg snelheid van de zwever mag maximaal 65km/h zijn . Dan blijft er nog stijgen over aangezien de extra weerstand ook mijn max snelheid omlaag trekt om te kunnen stijgen .
    En ik vind dit prima .
    Ik adviseer dan ook tegen iedereen die met een snellere zwever er achter gaat om de thermiekstand te activeren zodat ze de vleugels meer welven . Geen spoilers absoluut niet ,enkel gebruiken om de lijn eventueel weer strak te zetten , maar dat is ook alles . Spoilers vermoorden lift ,altijd en lift is wat we willen behouden .

    Nog wat plaatjes om te genieten . IMG-20250310-WA0019.jpg IMG-20250310-WA0022.jpg IMG-20250310-WA0024.jpg IMG-20250310-WA0028.jpg
    Hier zie je mooi de doorhang van de sleeplijn. Deze lijn is 30meter en 6mm dik. Mocht de zwever inlopen zakt de lijn altijd lager dan de toestellen en kan dus nooit zoals met een lichtere lijn eventueel om de zweefvleugel slaan . Allemaal tips en lessen die ook ik heb mogen leren ,gelukkig van een zeer ervaren stel sleep piloten .
     
    Rene Neefe, ISOLA2, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina