Hoi weet er iemand hoe je de gasknuppel kan ompolen, dus niet enkel de servo uitslag : trim moet dus aan de andere kant staan en omgepoold, throttle cut aan de andere kant en omgepoold en voor de heli : hold schakelaar aan de andere kant en omgepoold. grtjs Koen
Kan dat niet in de systeem settings en dan de mode veranderen? En dan alleen nog de gasknuppel ombouwen, vaak ( weet niet bij spektrum) kwestie van veertje van ratel veranderen of omzetten.
Heb een manual van de Spektrum 8v2 online gevonden, daar staat in beschreven hoe je deze kunt ombouwen. Bladzijde 39-41.
Ik denk dat Koen de werking van de stick wil ompolen. Ik heb dat ook vaak aan de hand gehad. Met heli vliegen voornamelijk. Bij mijn mpx 3030 was dat geen probleem maar bij sommige merken is het onmogelijk.
Mijn Spektrum ervaring is beperkt tot een oude DX6i. Maar heb hier ook met heli gevlogen met 'getrokken' collective pitch. Is dat je wil bereiken Koen? Vlieg je met elektro of brandstof heli's? Kun je wat meer in detail uitleggen welke problemen je nu ervaart?
Het is eigenlijk heel eenvoudig uitgelegd en het probleem is hetzelfde bij heli of vliegtuig : Ik vlieg mode 1 en trek aan de knuppel voor vol gas. De pitch curve moet dan ook omgekeerd worden bij de heli. De gasservo ompolen is onvoldoende want dan staat de trim, hold , trottle cut nog steeds op mijn volgasstand . Bij futaba kan je dat gewoon allemaal instellen in de zender Heb de zender uitsluitend gekocht voor met blade heli's te vliegen omdat deze een spektrum ontvanger/gyro hebben
Ga naar System Setup --> Aircraft Type --> NEXT -> Throttle Mode en dan heb je de keuze Normal of Reverse Dan wordt alles netjes omgezet. Inclusief trim en timer start functies. Vergeet niet om daarna het model opnieuw te binden anders werkt de fail-safe op de motor net verkeerd om.
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar; Als je jou pitch curve anders-om wilt laten gaan dan kun je dat toch anders-om instellen in het “pitch curve” menu, is de 5e tap in het “main menu”. Normaal loopt de pitch curve van 0 naar 100 (of hoe je wilt vliegen) maar als jij hem van 100 naar 0 zet zal de swash anders-om bewegen, dat lijkt mij te passen als je “getrokken gas” vliegt. Volgens mij is dat wat je vraagt?
Ouderwets Mijn instructeur had dat ook, maar dan mode 2 op een futaba bij hem hadden we volgens mij gewoon gereversed, en de trim eruit geschroeft, en op zn kop er weer in geschroefd nu vloog hij alleen vliegtuig... wat de zaken wel een stuk simpeler maakt. Hij had met name last van de throttle cut, wat niet helemaal ging zoals bedoelt. Nu zette hij toch de motor uit via de trim, dus dat scheelde weer. voor heli, in mijn zender heb ik voor hold een losse vliegfase. Daar kan ik ook de throttle curve aanpassen zoals ik wil. ik kan bv ook instellen dat hij op 50% moet staan op hold je kan ook een vliegfase 3 misbruiken als hold, als die zender geen extra instellingen heeft voor de originele hold
de oplossing voor een heli is : system setup - swash type - next - mode : reverse Franklin : dat van jou is correct voor een vliegtuig