Mijn ervaring met de Vbar Control

Discussie in 'Electronica' gestart door Tf-zuid, 6 jul 2014.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.345
    Locatie:
    Rotterdam
    Zitten er geen twee gov's met elkaar te boxen?

    Ik heb de vbar governor aan staan op een methanol motor
    was ff pielen met instellingen, maar wel op een logische manier
    ik heb een futaba als zender, meeste instellingen komen vanaf de zender (ik gebruik geen banks en zo)
    Maar het in te stellen toerental klopte bij mij voor geen fluit.
    Tandwielverhouding kon je er ergens in gooien. toerental was serieus te laag.
    Misschien iets met de gebruikte sensor oid, dat ie waardes te laag pakt
    Op een gegeven moment de controle richting mn zender gegooid, daar een vaste throttle curve in gegooid van 1 waarde, toen ging het wel goed.
    en ging het gov gedeelte ook regelen zoals hij moet
    ook met een waarde die ik gewend ben, ergens tussen de 70 en 85%

    De % in een gov zijn absoluut niet te vergelijken met harde throttle %
    50% throttle = halfgas
    gov werkt logaritmisch. Dus zeg een verhoging van 70 naar 72% gov = 100 rpm verschil
    van 72 naar 74 is dan 200 rpm verschil
    74 naar 76 is 400 verschil.
    Kann makkelijk (en dat is ook wat ik gemerkt heb) dat 70% op gov meestal aan de lage kant zit, zeg 60% echt gas
    en vanaf 75% begint de boel leuk te draaien

    waardes ter vergelijk, geen echte natuurlijk

    maar als je weinig verschil merkt tussen een verhoging van meerdere procenten, klopt daar in de aansturing iets niet.
    Stel, de vbar gov staat aan, EN de esc gov staat aan, krijgt de esc gov een veel lagere waarde binnen dan je wilt.
    Die is afhankelijk van wat de rpm kabel zegt.
    Of, als je een toerental hebt ingevuld, staat de tandwiel verhouding misschien niet goed (bij brandstof GOV optie kun je dat ergens ingeven)

    Kun je ergens zien welk toerental de heli op het moment draait, real time?
    misschien in vlucht eens zien wat hij er van vind.. misschien een omrekenfactor niet goed, denkt hij dat er al 4000rpm op de kop staat..
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Goeie vraag maar kan volgens mij niet zoals ik het nu gedaan heb.

    Futaba vloog ik ook, idd net als jij de zender 1 waarde geven voor toeren, idd ergens tussen 70 en 75 en deze helie vloog prima, je gebruikt dan de governor van de ESC.

    Nu met de Vcontrol probeer ik in eerste instantie hetzelfde om niets nieuw te introduceren en alles zo simpel mogenlijk te houden.
    Dus alles wat jij beschrijft over 2 governors tegen elkaar in, zou in mijn geval niet moeten kunnen.

    Ik heb op de Vbar "external governor" geselecteerd, dan word de governor in de Vbar niet gebruikt.
    Ik heb ook geen toeren signaal van de ESC naar de Vbar aangesloten, dus de Vbar kan niet eens weten welke toeren de heli maakt.
    Omdat ik eigenlijk helemaal buiten de Vbar om ga, maakt het dus ook niets uit welke tandwielverhouding ik ingeef, hij regelt daar toch niet mee.
    In de ESC heb ik "ESC governor" geselcteerd, dus... de Vbar doet niets en de ESC regelt de toeren, hetzelfde als voorheen met Futaba, of om het even welke andere zender.

    Mijn verwondering is dus dat ik voorheen deze heli met een gas regeling op 70 vloog, en nu op de Vcontrol staat hij al op 95 en hij loopt nog te traag.
    Maar zoals je zegt, omdat de toeren regeling exponentieel is, kan het zijn dat ik gewoon nog hoger in gas instelling moet, wellicht zelfs over de 100.

    Ik ga eerst nog eens vliegen met de gas instelling nog hoger (hoewel ik het goevoel heb dat dat gewoon niet goed kan zijn).
    Daarna wil ik de boel nog eens helemaal opnieuw instellen.
    Volgende optie is om de toeren signaal kabel tussen de ESC en de Vbar te plaatsen en dan de Vbar governor te gebruiken (maar wil ik liever niet).

    Als het dan nog niet wil.... dan wode de zender waarschijnlijk een dure boekenlegger of zo.... :)
    Maar goed, kan me niet voorstellen dat ik dit niet goed aan het draaien kan krijgen, gevlogen heeft hij al en zo complex kan dit niet zijn.

    PS ik vlieg geen 3D, wel acro.
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    En op je laatste 2 punten:
    Ik merk wel toeren verschil, zelfs als ik het gas maar een paar punten omhoog zet, dus het werkt, ik heb alleen het idee dat het gas op 95 hoog is, maar mischien is dat wel helemaal niet zo....

    Nog niet, maar ik heb een tacho besteld, dan kan ik in ieder geval op de grond zien wat het toerental is.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.345
    Locatie:
    Rotterdam
    ah, ergens had ik gelezen dat er wel een kabel tussen de vbar en esc zat
    dacht ik
    zodoende een deel van mijn verhaal :D

    Ff wat heel doms.
    heb je nog een losse ontvanger erin?
    je moet ff uitsluiten of het nu in de zender, vbar of esc zit.
    zender heb je het monitor menu voor, of hoe dat ook heet in jouw zender :D
    als die ook werkelijk 95% wegstuurt, rommelt iets anders met het signaal.

    Stel, je hebt nog een losse ontvanger ertussen, kun je domweg kanaal 3 ff rechtstreeks in de ontvanger duwen
    dan heb je de test of de esc nu rommelt of niet

    dan weet je iig welke instellingen je overhoop moet halen, nu is het een gok tussen 3 dingen
    Volgens mij kun je, met de vbar op de pc aangesloten, toch ook in de software zien wat hij op het moment exact wegstuurt als signaal?
    enerzijds zou het kunnen dat de esc zijn throttle range een beetje hoog heeft staan, dat zou zo opgelost moeten zijn
    maar als hij het eerst deed zoals je verwacht, en nu niet... zou je dat niet verdenken
     
  5. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    684
    Locatie:
    breda
    Misschien gaat die Esc wel in noodloop omdat hij geen rpm terug krijgt.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.345
    Locatie:
    Rotterdam
    bij noodloop zou je denken dat hij niet verder optoert na waarde x, en dat doet deze wel
    hebben esc's tegenwoordig dit soort modussen?

    (ik heb alleen 450's electrisch.. grotere dingen zie ik alleen op het veld, dus heb normaal niet veel met die grote regelaars te doen..)
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    OK... nog steeds problemen met het toerental en gebruik van de ESC governor.

    Verder met de saga, ik lijk in rondjes te rennen.
    Heb gevlogen met de governor op 100, te laag toerental.
    Ik heb de hele instelling van begin tot einde (wat overigens maar 5 minuten duurt) nogmaals gedaan, en niets geks gevonden.
    Nu de ESC ingeleerd zonder prog box, maar direct via de Vcontrol, max en min stick posities goed ingeleerd, dus alles lijkt weer zo het moet zijn.
    Nogmaals vliegen, en toerental nog te laag.
    Ik heb inmiddels een hand-held rev meter, dus die onder de rotor gezet,.... die geeft 1450 toeren bij 90% governor.... OK, dat kan dus ook niet, zo langzaam draaid hij nou ook weer niet, dus weer een electrisch bul die niet betrouwbaar is.

    Volgende stap is om dan maar de Vbar governor te gebruiken en niet de ESC governor.
    Maar dan komen er weer vragen, hoe moet ik de Vbar NEO Vlink dan bekabelen?
    Vstabi site..... niet duidelijk.
    YouTube.... gewoon niets gevonden.

    Dus hier mijn vragen.
    Dit is wat ik heb.
    Hobbywing V4 (dus zonder mikado software), deze ESC heeft 3 uitgaande stekkers, de normale (throttle input zwart, rood & wit) en extra BEC uitgang (alleen zwart en rood) en een oranje (dit moet RPM signaal zijn).

    Ik heb dat nu zo op de NEO Vlink (dus de orange RPM stekker in het bovenste horizontale slot waar RPM bij staat)
    Vbar.jpg

    Is dit correct, en kan ik zo de Vbar governor gebruiken (ik moet dan wel de ESC op external governor zetten natuurlijk)?

    Als dit correct is, waar is deze kabel dan voor?
    RPM cable.jpg

    Is die kabel alleen voor telemetrie, of heb ik die ook nodig als ik de Vbar governor wil gebruiken?
    En als ik deze kabel nodig heb, hoe sluit ik die dan aan, dit is gewoon een soort Y-kabel, moet die op de throttle kabel van de ESC (zwart, rood en wit) en dan zowel in de Vlink RPM poort en an 1 van de 2 poortjes aan de zijkant?

    data port.jpg
     
  8. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Moerkapelle
    Dit is correct. Je kan ook de stekker met de oranje signal kabel bij de andere bec stekker stoppen zodat je gelijk je rpm signaal combineert met de 2e bec. De rpm poort zit op de zelfde bec rail als alle andere servo poorten. Inderdaad ook in de software de vbar governor aan zetten en niet vergeten het juiste pole pair aantal in te vullen en de juiste gear ratio.

    Deze kabel is voor de telemetry en heb je dus voor de governor niet nodig. Het witte stekkertje gaat in de tele1 of tele2. Weet even niet zeker welke poort je moet hebben. De servo plug die gaat aan de zijkant van je hobbywing in the Programming poort. De extra Y-kabel zit er op omdat op deze poort ook gebruikt wordt voor de eventuele fan. Als je de fan niet gebruikt dan zou ik de Y-kabel er afhalen. Let op dat je geen kabel gebruikt met een plus draad erin. De witte poorten aan de zijkant van de Neo mogen niet op de bec spanning. Daarnaast als je dit wilt gebruiken dan moet je de hobbywing updaten naar de laatste versie met vbar software zodat je ook telemetry hebt. Persoonlijk zou ik dit voor nu laten zitten en eerst proberen of de governor wel werkt.
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Top dat is goed nieuws dan kan ik dat simpel omzetten en eens proberen.

    Ah ja,logisch, helemaal duidelijk.

    Bedankt voor de verheldering, dit geeft weer moed om toch verder te proberen.
     

Deel Deze Pagina