Junsi DX12 ervaring

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Yme, 17 feb 2025 om 12:13.

  1. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Goedendag,

    Heeft iemand al ervaring met de junsi Icharger DX12.
    hoe bevalt hij?
    Ik zag dat hij een laag ontlaad stroom had van 50watt per kanaal/ 80 watt intotaal.
    Maar dat is met een externe belasting te verhogen tot 3000watt. hoe werkt dat?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hoe dat werkt; net zoals bij andere laders die het ondersteunen waarschijnlijk.

    Je hangt je accu als voeding aan de lader en stookt een paar van deze weerstanden warm door ze op de laaduitgang aan te sluiten. Of iets soortgelijks natuurlijk. Deze van de afbeelding hieronder kunnen een vermogen van 50 watt aan volgens het opschrift maar zonder geforceerde koeling wordt de boel dan wel echt heel warm. Ik vraag me af of ze dan niet al vrij snel doorbranden. :)

    [​IMG]
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.775
    Locatie:
    Woerden
    Zonder koelplaat kunnen deze weerstanden langdurig ongeveer 50% van het opgegeven vermogen verstoken zolang je de temperatuur op 25°C of lager weet te houden. In de praktijk lukt dat niet. Om het opgegeven vermogen te verstoken moet je ze dus op een hele goede koelplaat monteren.
    De maximaal toegestane temperatuur van de weerstanden is 250°C, dat is echt heet. Maar bij die temperatuur kunnen ze nog maar 10% van het maximale vermogen verstoken. Dat is voor deze weerstand maar 5Watt.
    Lang geleden toen ik bij Fokker werkte hebben we op onze afdeling een dummyload gebouwd met dit soort weerstanden. Het waren 100Watt weerstanden die op een heel flinke aluminium koelplaat waren gemonteerd. Het geheel zat in een oliebad. Die olie werd rondgepompt door een oliekoeler om de warmte af te voeren.
    Die dummyload kon 10KW verstoken en werd ook knap warm. We hebben nooit problemen gehad met de dummyload. Wel we hebben problemen met de circulatiepomp gehad maar met de weerstanden nooit.
     
  4. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Dus als het klopt wat r3wd zegt kan ik de lipo dus niet naar storage ontladen met het storage programma omdat ik de accu op de voeding ingang moet aansluiten en dus zelf de spanning in de gaten moet houden?
    of lees ik het verkeerd.
    in contexts zo dat jullie mijn denken bergijpen,
    Soms laad ik de accus maar vlieg ik niet alle accus leeg of het weer laat het niet toe om te vliegen. nu zit ik met volle accus.
    normaal hang ik ze dan aan de lader en gebruik ik het storage programma, dan ontlaad hij dus naar 3,85v per cell.
    maar nu gaat dat met deze lader zo erg veel trager als met de lader die ik nu heb.
    Ik dacht zelf dat een externe weerstand gekoppeld kon worden aan de lader waardoor de lader dus sneller ontlaad maar nog steeds de accus in de gaten houd en balanceert.
    Klopt mijn manier van denken?
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.264
    Locatie:
    Gouda
    Dat klopt, maar zoals gezegd wordt die flink warm.
    De andere methode is regeneratief ontladen, dit kan alleen wanneer de voeding van de lader een flijke accu is, zoals een autoaccu.
    Daarbij wordt de energie van de vlieg accu niet in warmte wordt omgezet, maar terug gestuurd wordt naar de auto- of andere flinke voedingsaccu.

    Dit zal in de handleiding beschreven worden.

    Wanneer je geen flinke accu bij de hand hebt zal dit dus niet werken.
    Zeker ook niet proberen met een netvoeding, die zal bij het starten van regeneratief ontladen van de vliegaccu kapot gaan.
     
  6. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Klopt, maar een grote accu heb ik niet voor het ontladen helaas. het gaat om 10s 5000mA en daar meerdere packs van. dan heb je een aardig grote accu nodig. de lader kan met 80 watt ontladen. maar toch zou ik alle 2 de kanalen en zo dus ook de 2x 10s 5000mAH met 1c willen ontladen. dan heb ik dus ongeveer 320 watt extra nodig.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.775
    Locatie:
    Woerden
    Het ontladen gebeurt vrijwel altijd via de balance schakeling. Bij heel veel laders is die stroom niet erg hoog dus duurt het ontladen redelijk lang. Er zijn moderne laders die een behoorlijk hoge stroom via de balance schakeling kunnen verwerken. Die zullen dat ontladen dus duidelijk sneller doen.
    Wanneer je externe weerstanden gebruikt kan je (ont)lader die niet uitschakelen dus moet je zelf de spanning in de gaten houden om het ontladen op tijd te stoppen.
     
  8. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    dus eigenlijk hoe ik het wil is het niet mogelijk, dat is erg jammer.
    maar bedankt iedereen voor de feedback.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.526
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat @r3wd schrijft klopt niet.
    Het werkt iets anders.
    Op één laaduitgang, sluit je de belastingweerstand aan en op de andere laaduitgang de te ontladen accu.
    Daarnaast zorgt je er ook nog voor dat de lader wordt gevoed uit een andere accu, dus niet met een netvoeding.
    En dan moet je dan ook nog in de configuratie aangeven wat de voeding energie teruglevering aan kan.

    Vervolgens kun je in de configuratie de eerste ingang instellen dat tie weet dat daar een externe belasting aan hangt.
    En de andere laaduitgang sluit je de te ontladen accu aan met natuurlijk alle nog in te stellen paramaters, maar dat staat allemaal in de gebruiksaanwijzing.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.775
    Locatie:
    Woerden
    Dat kunnen maar enkele laders doen. Veruit de meeste kunnen dat niet!
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.526
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat kan maar de topic starter heeft het over een Junis DX12 en die kan dat wel.
     
  12. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Hoogeveen
    Had ik toch de manual erbij moeten zoeken. :stout:
    Ik dacht dat het daar niet in zou staan anders had TS het zelf wel gevonden.
     
  13. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Er staat wel wat in de manual inderdaad maar dat vond ik niet helemaal duidelijk. Vandaar de vraag hier.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.526
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja ja op Youtube is van een soortgelijke lader een filmpje te vinden.
     
  15. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt allemaal.
    Nu is het duidelijk.
     
  16. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.660
    Locatie:
    Boxtel
    Misschien heb je iets aan deze tip.
    Als ik thuis kom met enkele packs nog vol dan gebruik ik generative discharge om een vol pack tot 3.85V cell te ontladen en sluit dan een leeg pack aan als voeding.
    Op deze manier ontlaad je het volle pack tot de helft en wordt een leeg pack tot ongeveer de helft opgeladen.
    Werkt dus redelijk goed als je ongeveer met evenveel lege als volle packs terug komt van een sessie.
    Is wel ff opletten dat je volle, lege en storage packs uit elkaar kan blijven houden, maar een checker helpt.

    Mijn lader kan maar iets van 10W ontladen en bij een 6S 2200 ben je dan al best al even bezig.
     
  17. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    nog even een vraag, weet iemand waar ik mijn ouwe Icharger heen moet sturen voor controle en calibratie.
    vorig jaar heb ik dat naar ZJ hobby zelf gedaan maar die website is er niet meer.
    Ik dacht zelf dat ze naar RC dome moesten maar dat blijkt ook niet te kloppen.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2025 om 11:35

Deel Deze Pagina