SAB AVIO M138 Lizard

Discussie in 'EDF forum' gestart door Tadango, 26 jan 2025.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb gisteren een SAB AVIO M138 Lizard overgenomen aangezien ik een wat groter EDF model zocht. Ik heb een E-flite Viperjet 90 maar wil straks een grote (16kg) jet als EDF bouwen aangezien de regels met turbine langzaam strenger worden en diverse clubs in de buurt dat niet meer toestaan. De lizard is een leuk opstap en ik heb deze compleet overgenomen met JP 120mm 14S met 160A scorpion regelaar en een 14s 5000 SLS Xtron accu pack. Ik wil straks andere lipo's testen welke ook in een groter model komen maar voor nu wil ik eerst het SLS pack gebruiken om te testen.

    [​IMG]

    De kist was eigenlijk klaar op de ontvanger na dus even een avond kwaad gemaakt en hij stond klaar voor de maiden. Zwaartepunt komt heel mooi uit met een 2s 2600mAh in de neus voor de ontvanger. Voor nu wordt dit gewoon met een stekker aangezet. Straks met de andere accu's bepaal ik hoe dit definitief komt. Ook is er een kans dat er een ontvanger met gyro in komt.

    [​IMG]

    Vandaag de Lizard ingevlogen. Was weer verassen lekker weer vergeleken met de week.... Zonder uitlaat heeft deze fan niet veel vermogen. Net genoeg om los te komen met het zwaardere veld en weinig wind maar het heeft niet over. Ook in de vlucht merk je dat er niet veel fut in zit. Verbruik valt dan ook weer mee, dus dat scheelt. Na 4 minuten pootjes uit en landen verbruikt 3600mAh. Met de 8500 Hv cellen moet dat prima 6-7 minuten op leveren bij meer start vermogen. Verver had de kist erg de neiging om te duiken en te klimmen bij inverted dus dat is er uit getrimd. Ook duikt hij iets bij het gasgeven wat ook niet helpt bij de start. Ik heb vol up nodig om de neuspoot los te trekken waarna hij mooi loskomt. Teveel up in de start geeft hij niets om.




    Om de motor wat efficiƫnter te krijgen heb ik nu een conus gemaakt op 90% FAS formaat. Volgend weekend maar eens kijken wat voor effect dit heeft. De uitlaat komt perfect uit en lijkt alsof het zo hoort. De motor heb ik iets gekanteld zodat het duiken hopelijk minder is. Ook bij de start zal dit helpen.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Berto vindt dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    De kap zit achter met een schroef vast en daar was ik na 1 dag al klaar mee. Elk model wat ik heb heeft een snel sluiting en dat moet hier ook op. De vleugels zitten heel simpel met een snel sluiting vast maar de kap niet en die moet er elke keer af. Dat kan anders ;)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit zit prima vast en gaat er ook makkelijk op. Ik snap dat ze het niet doen standaard want met een turbine en vector systeem wrik je hem misschien los maar voor mijn versie is dit prima.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    Meer meten is meer weten dus ik heb wat telemetry sensoren toegevoegd. De eerste is een FrSky FAS150 sensor voor stroom en spanning van de accu. Deze heeft ook een temperatuur sensor en deze heb ik geplaatst onder de accu. De regelaar bleef koud en de motor krijg je geen sensor op dus dit leek me de nuttigste plek. Komend weekend weet ik wat hij doet met de conus en zie ik ook de echte staat van deze accu. Deze was nieuw maar is helaas geladen weggelegd voor een langere tijd en 1 cel is heel lichtjes opgeblazen. De weerstand is wel prima met 1.07mOhm per cel bij 25 graden gemiddeld. Ook lagen de cellen mooi dicht bij elkaar.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarnaast had ik nog een GPS sensor liggen dus deze ook maar ingebouwd. Ik verwacht geen bijzondere snelheden maar ben wel benieuwd. Hoogte en afstand is ook wel eens leuk om te weten. Dit is een Powerbox GPS 2 sensor met een eigen converter naar FrSky S.Port.

    [​IMG]
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren de Lizard nog eens gewogen en deze is nu 7.76kg. Dat is een prima gewicht. Vermogen heb ik nog niet gemeten en zal ik morgen op het veld wel zien. Ik wil de accu's niet opladen thuis want ontladen duurt heel erg lang (tijd voor een goede ontlader ;)) Met de andere accu's die in de planning heb zal hij 7.9kg worden maar dan met 1kg meer vermogen schat ik en ruim 50% meer vliegduur. Binnenkort maar bestellen.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag de thrust tube geprobeerd. Ik moest helaas uitwijken naar een ander veld en dat was heel erg zwaar. De Lizard kwam de eerste poging niet los maar de 2e poging pakte ik een hobbel en hij sprong los, bijna met de neus omhoog. Hij klom prima door en bleef mooi stabiel en het klimmen leek iets beter. Qua snelheid voelde het niet veel anders vol gas maar 1/2 gas voelde beter en een looping leek makkelijker. Topsnelheid horizontaal zit op 211 km/h en dat is niet bijzonder, ik had meer verwacht. Het vermogen bij de start was 6500W en dat is prima gezien het koude weer. In de vlucht zit dit op 5100W bij 211km/h. Verbruik was niet echt anders. Tijd voor andere accu's voor meer vermogen in de start en een betere vliegtijd. De motor doet wat hij zou moeten en als ik kijk naar de spanning en stroom trekt hij meer bij een lagere spanning. Dat klopt met de 90% FAS uitlaat. Ik laat deze eerst zo totdat de velden beter zijn en ik de nieuwe accu's heb. Daarna bepaal ik of 95% FAS een betere optie kan zijn.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Mooi toestel, dat je lastig loskomt zou je misschien kunnen oplossen dmv het gewicht te kunnen verlagen dmv 2x 7s 5000mah lipo's en de voedingsspanning van de lipo's af te halen dmv een bec .scheelt toch zeker weer een gram of 800 of meer, 3 min motor looptijd is weinig maar indien hij dan beter vliegt enz heeft dat meer waarde dan die minuut langer .
    ook het neuswiel zou je een cm kunnen verhogen indien mogelijk, bij mijn Sebart Avanti scheelde dat echt erg veel , tenslotte wat is je diameter van de uitlaat nu zou rond de 110mm moeten zijn, want wat is je ampere verbruik op dit moment.

    mvg Andre
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb al 7s 5000 packs nu. Een bec scheelt iets maar geen 100g. Minder dan 7,5kg wordt lastig omdat je dan flink in vermogen achteruit moet. De fan kan lichter, ik schat max 150g. 7.75kg is zeker niet zwaar voor dit model.
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Heb je daar mee gevlogen dan met die 5000mah? en wat weegt hij dan ,je mist echt veel power zo te zien in het filmpje , de 2S 2600 is 130gr een 14S bec 35gr , dus 95gr verschil.
    Met deze fan en dat gewicht zou hij verticaal moeten kunnen, maar dat is het verre van dat
    , hoe zou je de fan trouwens lichter willen maken , ben ik wel benieuwd naar .
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb alleen maar een 5000 pack nu. De 8500 zijn onderweg en zijn een flinke upgrade straks. Nu weegt hij dus 7.75kg. In de video zat er nog geen uitlaat buis op en daardoor was het rendement van de motor erg laag. De 2600 HRB's zijn maar 100g dus een BEC zou 65g opleveren en dat is niets.

    Ik ga hem ook zeker niet lichter maken want dis is al licht. De turbine versie weegt al snel 2kg meer. Met de nieuwe packs heb ik straks meer vermogen bij de start en dat kan wel 1kg extra zijn. Dat gaat zeker helpen. De nieuwe packs zijn maar 150g meer en ik kan dus 65g daarvan besparen met een bec. Vliegtijd gaat dan naar 6 tot 7 minuten en dat is een groot verschil. Minder dan 6 minuten is echt geen optie.

    En verticaal zal hij echt niet makkelijk gaan met deze setup. De motor moet met 6500W (120A piek) ongeveer 8.5kg doen maar zonder uitlaat blaast deze teveel tegen de kap aan. Nu met 90% FSA uitlaat (niet op de video nog) zal dit minder worden maar het rendement in de vlucht is een stuk beter. Verticaal gaat pas goed met 12kg of meer. Zodra je iets snelheid hebt blijft er van die 8.5kg nu maar een paar kg meer over.

    Neuspoot kan een fractie langer en ga ik nog proberen. Het veld is nu erg zwaar dus het kleine wiel remt teveel af. De laatste landing was zelfs de pen verbogen omdat het veld zoveel afremde toen ik lande. Dan start alles lastig.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2025
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    De nieuwe accu's zijn er nog lang niet dus ik ben alvast wat andere dingen gaan aanpassen. Ik heb een 2e uitlaat gemaakt met 98% FSA zodat ik die op het veld makkelijk kan wisselen. Deze moet meer statische stuwkracht hebben. Ook heb ik in de regelaar de timing juist gezet maar dat stond deze misschien ook al, kan ik niet nagaan. Als laatste heb ik de neuspoot 10mm verlengd. Hopelijk maakt dit een verschil in de start.

    Ik heb een bec besteld maar dat duurt even voordat deze er is. De nieuwe accu's zijn korter en breder dus die kunnen meer naar voren en de balans is daardoor beter regelbaar. De hele opbouw voor kan dan weg en dat scheelt ook weer gewicht, en gedoe met de kap ;) Misschien is het totaal met de grotere accu's dan nauwelijks zwaarder dan nu.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina