Schweizer SGU 1-19 schaal 1:4 met staalbuisromp

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 1 mei 2024.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hillegom
    Er moesten nog 2 stringers onder aan de neus om de neus vorm te geven, eerst de steuntjes


    IMG_4072.JPG


    IMG_4076.JPG

    en dan de stringers , ik kwam (vuurvaste) handen te kort....

    Dan de nodige details; om de struts makkelijk demontabel te maken soldeerde ik M2 moertjes op de brackets en die liepen met solderen natuurlijk vol met zilver. Dus open boren en draadtappen met een tapje in een handboorhouder, die kon ik vlak genoeg tegen de romp leggen.
    Ik zat gelijk naar het mooie soldeerwerk van Claude te kijken, chapeau Claude!!

    IMG_4079.JPG


    IMG_4080.JPG

    Gelukkig raak ik de moertjes zo niet meer kwijt op het veld… Het plan is om de struts permanent aan de vleugels te laten zitten. De vleugelwortel wil ik met 1 lange 2mm pen (per kant) vastzetten.

    Dan de stabilo struts , die komen met M2 boutjes permanent aan het stabilo en met een 1mm staaldraad clip aan de romp. In het U vormige metalen profiel komt een hardhouten slof.

    IMG_4082.JPG


    Proefpassen van de houten componenten.

    IMG_4084.JPG


    IMG_4085.JPG
    Hij is bijna schilderklaar, wordt het spuiten of kwasten? Daar ga ik over denken. Het afwerken van de vleugels is nu aan de beurt.

    Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jan brilman, Ariel, Kjel Postema en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.541
    Locatie:
    Schoonhoven
    SCHITTEREND werk!!

    Ga je er eerst een primer op zetten voordat je de eindkleur aan brengt?
     
  3. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Berrie!! Mijn fokker FG-2 heb ik met een soort primer/ aflak in 1 gespoten, dat ging prima. het geheel wordt bekleed, dus goed beschermd. Spuiten is makkelijk, maar er gaat wel veel naast ha ha !
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hillegom
    Het verder afwerken van de vleugels.

    Allereerst wilde ik de neus indekken en wel met 0.5mm triplex. Het profiel heeft een scherpe bocht net onder de neuslijst. Ik wilde het triplex lijmen met de “gedroogde witte lijm, foliebout” methode en dat bochtje vond ik te krap. Ik boog een overmaatse strook triplex tot een gootje waar ik een beetje kokend water doorheen goot, dat herhaalde ik een paar keer tot ik een echt krappe bocht had. Ik liet dat zo drogen

    IMG_4093.JPG

    Uitleggen is lastig,



    Ik deed witte lijm op de vleugel, drukte daar het triplex op, haalde dat eraf en smeerde het met een vinger uit

    IMG_4095.JPG
    IMG_4096.JPG

    Na drogen zette ik met een folieboutje op 150gr de neuslijst vast

    IMG_4097.JPG
    daarna de hoofdligger boven en onder. Om het mooi op de ligger aan te laten sluiten. klemde ik een lat boven en onder

    IMG_4099.JPG

    en smeerde aan de achterkant extra lijm in die verbinding. Na uitharden sneed ik de overmaat triplex af.

    Het stukje indekking bij de tip was dubbel gebogen, ik lijmde er segmentjes triplex op

    IMG_4102.JPG




    IMG_4100.JPG

    en de neuslijst maakte ik met 2 laagjes dun vuren
    IMG_4104.JPG



    Toen de capstrips , gesneden uit 0.5mm triplex, een heleboel!

    IMG_4105.JPG

    Ook nog de indekking bij de rolroer bediening

    IMG_4110.JPG

    (gelukkig werkt dat prima) en ze zijn zo zachtjes aan klaar. het balsa nog beitsen en dan bekleden.



    Vincent
     
    jan brilman, Hein.z, GeeW en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Gaaf werk . Bij mijn sg 38 had ik ook mallen gemaakt om de indekking te plaatsen . Eerst het triplex laten weken . Op de mal klemmen en rond strijken met de bout . Door het vocht en de hitte wordt het triplex lijm soepel en buigt het makkelijk . Laten drogen en verlijmd op de vleugel .
    Blijft wonderbaarlijk heerlijk werken dat vliegtuig triplex .
     
    jan brilman, ISOLA2 en Vincent de Bode vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina