Ik lees hier nogal wat over het bewaren van Lipo's en in welke laadtoestand dat dit moet gebeuren. Allemaal goed en wel, maar ik mis wat info en kennis: - ofwel heb ik met mijn Lipo gevlogen en is hij leeg (of zo goed als) wanneer ik thuis kom. Dan kan ik aan 1C bijv. 40 minuten laten, en dan zou hij ongev. 70% moeten geladen zijn en klaar om weg te leggen voor langere tijd. Juist ? - ofwel heb ik de Lipo niet gebruikt en is hij nog volgeladen: hoe moet ik die dan ontladen tot bijv. 70% ? Bedankt, Stefan.
Het hangt van je lader af maar alle laders die ik heb gehad kon je in storage laden/ontladen. Daar bewaarde je hem dan op. Ik ben al even gestopt met vliegen maar volgens mij was dat 3.8 volt per cel.
Percentage is vaag, en niks 'ongeveer'... Correct is inderdaad voltage per cel: daarop gaat je regelaar in cutoff, en daarop slaat je lader af. Vol is 4,2, storage 3,85 en leeg 3,2. Welke lader heb je?
Zoals al aangegeven hebben laders die (ook) LiPo's kunnen laden ook een functie die de cellen op de "bewaarspanning" brengt. Alleen heel oude laders, die uit de "beginperiode", hebben die functie mogelijk niet. Wanneer je een lege accu op de lader aansluit en het "storage" programma start zal de lader de accu gaan opladen tot ongeveer 3,8V per cel. De spanning is niet echt kritisch en kan wat verschillen tussen de verschillende type laders. Een veilige bewaarspanning is volgens veruit de meeste fabrikanten tussen de 3,7V en 3,9V per cel. Heb je de accu op het veld geladen en er uiteindelijk niet mee gevlogen dan zal hij vol zijn als je hem weg legt. Dat is niet zo erg als je hem de volgende dag weer gebruikt. Maar duurt het langer dan een dag of twee dan zal je hem moeten ontladen tot de bewaarspanning. Dat doe je op precies de zelfde manier, je sluit de accu aan op de lader en start het "storage" programma. De lader zal herkennen dat de accu "vol" is en automatisch de accu gaan ontladen tot de bewaarspanning. Het is dus heel simpel. Zoek de gebruiksaanwijzing van je lader op om te weten waar je het "storage" programma kunt vinden en hoe je dat moet gebruiken. Bij veruit de meeste laders is dat helemaal niet zo moeilijk dus je zal dat best lukken. Succes.
Kom binnen in mijn museum : Mijn laders: - Robbe Power Peak Infinity 2 (met Lithium upgrade door Robbe indertijd) - Simprop Intelli-Control V3 - Imax B6 De Imax B6 is de meest moderne, maar een ontlaadfunctie heb ik er niet in gevonden. Ik vermoed dat het dan wel stilletjes tijd is voor een nieuwe lader. Wat raden jullie aan ? Ik zou graag eentje hebben die zowel op 12V (voor in de auto) als op 240V kan werken. Stefan.
Ik ben er al 10 jaar uit dus kan je alleen oude info geven haha. Toen, maar ik denk nu nog, had je een goede 12 tot 24 volts laders en een goede 12/24 volt computer voeding. Mijn laders konden destijds tot 24 volt aan. Maar mijn info is dus ook al weer erg gedateerd. Het hangt er heel erg van af wat je wilt laden. Hoeveel volt/cellen lipo en hoeveel mah. Dan kijk je hoe snel wil ik laden. Ik had bijvoorbeeld 6s 8000 mah. Soms kunnen laders wel tot 8 A laden maar als je er meer cellen aan hangt zakt hij helemaal in. Ik gebruikte 350 watt laders. Maar bij 2s 1200 mah accu's heb je dat natuurlijk niet nodig.
De Imax B6 heeft de "storage" functie voor LiPo's. Die functie werkt precies zoals ik al heb beschreven. Deze lader heeft ook een ontlaadfunctie, tenminste dat heb ik in de gebruiksaanwijzing kunnen vinden. Zie HIER op pagina 10. Wanneer ontladen nodig is zal dat automatisch gebeuren, je hoeft dus niet eerst te ontladen en dan te laden tot de bewaarspanning.
TOP ! Bedankt ! Ik heb bij mijn herinnering die handleiding voor de Imax nooit gezien (ze zit ook niet in de doos die ik nog altijd heb), en erg duidelijk en gebruiksvriendelijk zijn die menu's niet, vooral als je niet weet dat er iets in steekt waarvan je niet eens weet dat je het nodig hebt (volgt iemand nog ?), zoals een ontlaadfunctie ! Stefan