Roban Bell 205 UH1 D San Diego

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Helikapoter, 23 dec 2024.

  1. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    819
    Locatie:
    Drechterland
    Na de bouw van de EC130 kwam ik online nog een heli tegen waar ik eigenlijk al jaren helemaal gek van was en dan net even in een ander jasje dan de leger uitvoering die je bijna overal tegenkomt op de div modelvliegvelden tijdens shows en meetings en dan heb je het over de legendarische Huey helikopter die met z’n prachtige geluid onmiskenbaar herkenbaar is, in Duitsland wordt hij niet voor niks de Teppich klopper genoemd , en in de film industrie is dit ook de meest gebruikte heli in aktie films ,maar genoeg hierover laat ik het over de bouwdoos hebben .
    Geleverd in een mega grote doos keurig en stevig verpakt komt alles wat je nodig hebt (behalve de elektronische componenten) naar je toe en kan het uitpakken en controleren beginnen.
    Zoals ik gewend ben met Roban zijn de epoxy delen van een uitstekende kwaliteit en is alles keurig gespoten in de originele kleur , en alle kleine schaaldelen , cockpit , stoelen , stuurhandels en pitch stick en een eenvoudige verlichting set (die ik niet gebruik) , alle mechanische keurig netjes per groep verpakt en het hoofdmechaniek gedeeltelijk gemonteerd.
    wordt vervolgd,
     
    brutus en AHoogendijk vinden dit leuk.
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    819
    Locatie:
    Drechterland
    Het mechanische verhaal , Dit is al de laatste versie van Roban,s 800HSM mechaniek met schuine vertanding , verbeterde plaatconstructie en nieuwe schuine (45graden) overbrenging naar de
    staartrotor .
    De aandrijf stangen of assen naar de staart hebben bij Roban wel even extra aandacht nodig , er gaan op diverse gebruikersgroepen verhalen in de rondte van losgelaten koppelstukken tijdens
    de vlucht , dit is makkelijk preventief aan te passen met een penverbinding te maken om dit te borgen ( zie afb) . Ook de aandrijfassen zijn in een draaibank uitgeslingerd en totaal recht gemaakt ( zat kleine slingering in)

    Het monteren van de motor met steun lagering en span inrichting vereist enige handigheid en niet onbelangrijk om hier een goed borgmiddel voor te gebruiken , als motor heb ik een Hacker gekozen om zijn goede prijs kwaliteits verhouding
    en als Regelaar een Kontronik Kolibri 140HV , en Savox servo's om het geheel aan te sturen in combinatie met een BD 3SX , alles in eerste instantie gemonteerd op een test bed om het eerst vliegend en mechanisch op elkaar af te stellen
    en toen ook de eerste testvluchten gemaakt met dit mechaniek , zie je in het begin dat je ook grondresonantie met een een rc heli kan krijgen , ging daarna prima en was het mechaniek klaar voor montage in de romp



    Wordt vervolgd , Gr , Arno:)
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  3. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    138
    Leuk ervaringen te lezen. Is dat probleem met de torque tube ook bij ec135 aan de hand? Die ben ik namelijk aan het bouwen.
     
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    819
    Locatie:
    Drechterland
    Het wordt door vele geadviseerd, en het is een kleine moeite. Het uitlijnen van de staart aandrijf as is wel te adviseren , kan je goed zien als de as aan de voorkant gemonteerd zit en je verdraait het mechaniek, mag dan geen slingering te zien zijn .
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.370
    Locatie:
    Thuis
    wat een prachtig model zeg, ik herinner me nog goed dat ik vroeger (30 jaar geleden) een ex viet-nam Huey in de kleur van de marine heb overgespoten... wat een imposant apparaat was dat.. ik moet er nog fotos van hebben ergens op zolder :)
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  6. PH-JGR

    PH-JGR

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Capelle aan de IJssel
    Ik het totaal geen problemen met de tork tube aandrijving,in geen van mijn Roban's.Maar is een kleine moeite.
     
  7. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    138
    We hebben er toch maar een m2 boutje in gemaakt. Inderdaad zekerheid voor alles. Nu met de bladen van de ec135 van mijn maat bezig. Die van mij is nog niet zo ver.
    Hier zit best veel verschil in kwa zwaartepunt etc. Met wat voor een tape hebben jullie dat gedaan?
    Er zat vanmorgen een flinke trilling in de staart, bladen op een stangetje uitgewogen zeg maar en daarna was de trilling weg. Nu nog aan het rommelen met bladspoor. Valt ook niet mee met een 4blads. Maar voor alles is een eerste keer en het is wel leuk werk.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  8. PH-JGR

    PH-JGR

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Capelle aan de IJssel
    Ik heb de bladen per blad ingesteld met een digitale pitch meter.
    Ik had ook gewicht verschil in de bladen.Je moet ervoor zorgen dat de blad tegenover elkaar qua gewicht het zelfde zijn.Dit is belangrijk.
    Ik heb tape gebruikt wat wel dun is maar c.a 3 cm breed en op het zwaarte punt.
    De bladen moet ook niet te vast zitten.

    Allemaal oud nieuws voor je denk ik ,maar toch ff genoemd.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even whiteboard marker kopen, en op ieder blad een zwart (of andere kleur, als het maar opvalt, maar wel elk blad dezelfde kleur) vlak maken. Op ieder blad zet je dat kleurvlak iets verder vanaf de tip. Dus bijvoorbeeld blad 1 de tip 2 cm breed zwart maken, blad 2 een stukje naar binnen 2 cm zwart maken, blad drie nog weer een stukje verder naar binnen, etc tc.

    Dan kun je het bladspoor controleren op dezelfde manier als altijd (door tegen de zijkant van de rotorschijf te kijken) maar zie je precies welk blad er hoger of lager loopt..
     

Deel Deze Pagina