Cox Demper

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Thijzz, 29 dec 2024.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Hulshout België
    Mijn coxje met demper en carb.
     
    HobbyTom, Beton, lecraM en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Deze is wat completer dan de gids die ik had gevonden. Dank.

    Zo'n dempertje wil ik dus ook maken. Eerst maar zorgen dat ie goed loopt ;).

    Zonet de cox weer getest, hij stopte na 2 minuten. Hij had daarentegen (wellicht door de nieuwe carter pakking?) nu wel genoeg brandstof of nog weer ~2 minuten te lopen. Voor de laatste 2 minuten liep ie ietwat haperend, ik denk door een te rijke brandstofmix. Hij start enkel niet met minder dan 4 toeren op de sproeiernaald... Ik denk toch nog iets mis met ofwel de sproeiernaald of brandstofslang, ondanks dat beide bij inspectie niet vreemd ogen.
     
    Theo P vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar klopt dus iets niet.... Dat betekent dat ie 4 minuten kan lopen op een tank, en halverwege stopt.
    Dan is er iets geks met de tank aan de hand.

    In het midden van die tank loopt een luchtbuis, die met een O-ring aansluit op de achterplaat. Kijk eens of daar niet iets mis mee is. Dit, omdat hij ognschijnlijk precies halverwege de tank blijkbaar afslaat.
    Verder denk ik dat het niet onverstandig is om die achterplaat, met volledig uitgedraaide naald en verwijderd brandstofslangetje in een ultrasoonbakje te leggen.
    Hoe kleiner het bakje, hoe beter, het mooiste is zo'n mini-ultrasoon voor gehoorapparaten.
     
  4. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Die venturi pijp O-ring had ik al vervangen, en die sluit goed af. De achterplaat had ik al wel met terpentine schoongemaakt met alles eruit, maar ik zou hem inderdaad ook wel in de ultrasoon reiniger kunnen doen.
    Overigens bedankt voor alle hulp die ik van jullie ontvang :).

    edit: Hoe scherp moet die brandstofnaald zijn? Mijne ziet er niet afgebroken uit maar hij is ook weer niet zo scherp als een naainaald.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2025 om 20:32
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik heb eens in mijn "new old stock" Cox onderdelen gekeken naar de 049 naalden , zodat je de "scherpte" eens kan vergelijken voor zover het mogelijk is vanop een foto.
    IMG_1543.jpeg

    Mijn box new old stock Cox parts :D
    IMG_1544.jpeg

    Groeten Jef
     
    Thijzz vindt dit leuk.
  6. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Goh wat heb jij een mooie voorraad spul. Dan weet ik bij wie ik moet zijn als er iets breekt ;). Staat er nou 230 ,- (euro) bij die demper?
    De scherpte oogt eigenlijk wel hetzelfde, alleen de punt is bij mij (door slijtage?) blank geworden.

    Ik zou verder ook niet weten wat het haperende lopen veroorzaakt. Ik heb hem weer ingebouwd in de Topsy en ga binnenkort maar eens vliegen, hij loopt immers wel.
    Als het echt niet wil monteer ik wel een losse tank boven de motor, kan die ook niet mopperen dat de brandstof in de tank te laag is.
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Hulshout België
    :weetnie: eerder 230 in oude Belgische frank denk ik :D
     
    Beton vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina