Finse ijsbreker KARHU 1958

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door M.Osinga, 26 aug 2023.

  1. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Dag forum,
    Hierbij de 1e aflevering van het bouwverslag van de Finse ijsbreker KARHU.
    Dit model zal worden gebouwd vanaf de originele werf tekeningen van Wartsila werf uit Helsinki, Finland.
    De werf heeft mij veel tekeningen en foto's van een model , welke ze op kantoor hebben staan , gestuurd.
    Enkele gegeven van dit schip zijn:
    Finnish icebreaker KARHU (IMO 5182205)
    Current name: KARU
    Former name(s): Kapitan Chubakov (Until 1992) - Karhu (Until 1986)
    Current flag: Russia
    Home port: St.petersburg
    Callsign: UFJV
    IMO: 5182205
    MMSI: 273447920
    Build year: 1958
    Builder: Stx Finland Helsinki - Helsinki, Finland
    Manager: Rosmorport - Moscow, Russia
    Owner: Rosmorport - Moscow, Russia
    Vessel Type: Icebreaker
    Gross tonnage: 2.625 tons
    Summer DWT: 733 tons
    Length: 74 m
    Beam: 18 m
    Draught: 6,3 m

    Het plan is om schip te bouwen , zoals ze de werf verliet, dus Finse uitvoering (Zwarte romp en naam KARHU). Of het schip nu nog in de vaart is , weet ik nog niet. In elk geval wel een zusterschip.(Sampo)

    De romp van dit model wordt van glasvezel doek met epoxy gemaakt.
    Is tot nu toe goed bevallen bij Willam C Daldy, dus deze ook maar weer van epoxy.
    Intussen oase gekocht bij plaatselijke bloemen winkel en plamuur , kit en filler bij Action.
    Kan wel van mindere kwaliteit , wordt toch maar voor de eenmalige plug gebruikt.
    Hierbij enkele foto's van schip , aankopen en eerste aanzet model.

    Gr. Menne Osinga
    1969445 klein.jpg

    2170765 klein.jpg

    Karhu 1 (Klein).jpg Karhu 2 (Klein).jpg Karhu 3 (Klein).jpg

    26-08-2023 aankopen Action.jpg

    26-08-2023 begin plug.jpg


     
    Neptunus, ozy, HansN en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Roosenaal
    Mooi schip Menno, ik ga je tijdens de bouw volgen. Succes.
     
  3. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ha komt mij bekent voor!

    Heb zelf hier nog een onafgebouwde Varma/APU staan, staat al meer dan 40 jaar onder het stof.
    Heb ook een massa tekeningen van het model.
    Speciaal schip, zekers met de twee schroeven aan de voorzijde.
    Succes met de bouw!

    Mvg,

    Pascal.
     
  4. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Groningen
    Mooi schip, in welke schaal ga jij hem bouwen?
    Succes met de bouw.

    PS. Heb even het imo nummer gecheckt en zijn laatste peiling was van 27-08-2020 (St. Petersburg, thuishaven) en hier stond bij vermeld dat het schip sinds 2021 buitendienst is.
     
  5. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    @ Pascall , ga je nog verder met de Varma? Deze is een slagje grote dan de Karhu. 86,3 mtr. lang is de Varma , Karhu is 74 mtr.
    @ HansN , schaal wordt 1: 75 , dus model wordt bijna 1 mtr. lang.
    Schip heeft het toch maar 62 jaar uitgehouden, veel langer dan tegenwoordig een schip meegaat.
     
    HansN vindt dit leuk.
  6. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Tja die vraag stel ik mij ook iedere keer, ga ik er ooit nog aan beginnen?
    Twijfels, maar, ik heb het schip nog steeds in bezit dus wie weet.
    Weet de schaal niet uit mijn hoofd maar het is een aardig modelletje, is circa 150cm lang.
    Romp en opbouw is ruwbouw klaar dus het meeste werk moet nog gebeuren.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2023
  7. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum,
    Intussen weer wat verder, ruimte tussen de spanten opgevuld met oase.
    Uitstekende stukken zo netjes mogelijk afgezaagd , met ijzerzaagblad , over de spanten.
    Daarna laagje Instant filler erover heen gesmeerd.
    Als dit hard is , schuren en dan laagje polyester plamuur.
    Gr. Menne

    05-09-2023 plug BB.jpg

    05-09-2023 plug SB.jpg
     
    ozy, robbert de rouw, Gerrit-Jan en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Dag forum,

    William C Daldy is bijna gereed , vandaar na dik een jaar , weer verder met de Karhu.
    Plug is gereed en is beplakt met twee laag tape.
    Nu wordt het morgen niet te koud , dus ben ik van plan om 1e laag epoxy aan te brengen.
    Temperatuur wordt wel goed , alleen de luchtvochtihied relatief hoog , bijna 80 %.
    Is de luchtvochtigheid ook van invloed op de werking van de uitharding van epoxy?
    Graag uw advies.
    Hierbij foto's van plug, dekzijde plug , eerste laag tape en tweede laag tape.

    Gr. Menne

    16-09-2024 (1).jpg

    16-09-2024 (3).jpg

    16-09-2024 (4).jpg
     
    Jan Walpot, Neptunus en ozy vinden dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, Geen idee of de luchtvochtigheid een rol speelt in het hardingsproces. Raad je wel aan om het model ondersteboven zo hoog te zetten dat het keperweefsel vrij af kan hangen en niet van de plug wordt gedrukt. Dan krijg je een strakke bovenkant aan de romp. De bobbels met luchtinsluitingen doorprikken met een speld en de lucht eruit drukken. Scheelt een hoop plamuur en geschuur. Altijd weer spannend, maar je hebt al ervaring. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.605
    Locatie:
    Turnhout belgie
    luchtvochtigheid heeft inderdaad een kleine invloed op de uitharding maar daar hoef je met dit klein volume epoxy geen rekening te houden.
    mocht je ooit een 12m Yacht gaan bouwen word het wel belangrijk ;)
    maar waarom 1 laag Menne?
    Het is veel makkelijker enkele lagen nat in nat te plaatsen, dan heb je nog telkens een 20 tal minuten pauze tussen de lagen in om te bekomen :)
    Heb ook nog niet begrepen waarom je een plug wil maken. Als je op deze mal 3 lagen 80gr weefsel plaats en dit later vlak schuurt.
    Heb je toch een perfecte romp die uiteindelijk maar 1.5mm te groot is. Maar je doet wat je vind dat je moet doen
    En zet je romp op 2 verf blikken zodat het weefsel vrij kan afhangen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Eind oktober de keperdoek en epoxy aangebracht.
    Vervolgens 8 week laten uitharden.
    Nu maar proberen de romp van de plug te krijgen.
    Heel verschil in grootte , Insulinde t.o.v. Karhu.
    Enkele foto's.
    20241209_161309.jpg

    20241209_161340.jpg

    20241209_161400.jpg
     
    ozy, Herby63, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad een heel verschil Menne. Destijds heb ik de romp van mijn coastertje al na een dag van de plug gehaald. Een dubbel gevouwen RVS draadje tussen plug en huid gewurmd en toen dat niet verder ging maar eens achter het oor gekrabd. Gelukkig in de buurt met wat perslucht de romp van de plug geblazen. Eerst afgeplakt en toen met beleid lucht ertussen. Wipte er toen zo af. Achter bij de scheg bleef een strookje tape in de romp zitten, maar dat liet zich met een pincet goed verwijderen. Daarna de romp nog een week op de plug. Intussen overtollig doek en hars afgeknipt. Lees maar in het verslag en wellicht kom je nog iets bruikbaars tegen. Succes verder met de twee scheepjes. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  13. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Gisteravond romp van de plug gehaald.
    Ging niet makkelijk , plug heeft het niet oveleefd.
    Romp maar 1 kleine beschadiging (klein wit kruis scheurtje) , ben ik best tevreden mee.
    Volgende stap is om drie , misschien vier spanten in de romp te maken , ter versteviging.
    Daarna dekken maken en in romp lijmen.
    Wordt vervolgd.

    Gr. Menne

    10-12-2024 a.jpg


    10-12-2024 b.jpg
     
    ozy, Herby63, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Dag forum,
    We zijn weer wat verder.
    • 4 frames in de romp gemaakt, voor de stevigheid van de romp en voor ondersteuning van de dekken.
    • Komt voor in de boeg nog een vijfde bij , bakdek zweeft daar nog.
    • Hooftdek achterschip gemaakt en voorzien van buitenwanden accomodatie.
    • Bakdek voorschip gemaakt.
    • Bakdek achterschip gemaakt , wegneembaar op hooftdek schotten.
    Bovenstaande allemaal gemaakt van 3 mm berken triplex. De opbouw wordt van kunststof.
    Voordat ik de dekken vast ga lijmen in de romp, moet ik een manier bedenken hoe de roerbevestiging toegankelijk te maken.
    Lijm ik in dit stadium het dek in de romp , dan kom ik er nooit weer bij. Zal wel op een stuk wegneembaar dek uitdraaien.
    Ook moet ik eerst de ankerkluizen in de romp maken, en misschien ook wel de schroefas uithouders en kokers.
    Al met al , weer veel om over na te denken , 't is nog lang niet klaar.
    Hierbij enkele foto's.
    Gr, Menne

    28-12-2024 a.jpg

    28-12-2024 b.jpg

    28-12-2024 c.jpg

    28-12-2024 d.jpg

    28-12-2024 e.jpg
     
    Jan Walpot, ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  15. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    933
    Locatie:
    Maassluis
    Waar heb je de spanten mee vast gelijmd?

    Mvg Ronald
     
  16. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Ronald,
    De spanten heb ik met Polymax kit in de romp gelijmd.

    Gr. Menne
     
    Ronaldp vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.335
    Locatie:
    Oostvoorne
    Overal goed voor die Polymax kit. Heb het midden 90-er jaren gebruikt om de naden in het teakdek van onze zeilboot te repareren. Sikaflex werd me te duur. Zal zo'n 30 tubes hebben gebruikt. Met zo'n epoxy romp veel ruimte, maar altijd weer de uitdaging wat komt waar en hoe zet ik het vast. Maar daar heb je nu de spanten voor. En dan de gewichtsverdeling nog. Succes met deze leuke puzzel Menne! Gr. Klaas.
     
  18. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Hallo forum,
    We zijn weer wat verder:
    De eerste "portholes" gemaakt, 20 stuks van de circa 200 stuks.
    Gemaakt van aluminium buis , rond 4 x0,6 mm , 4 mm lang.

    12-01-2025 partijspoorten.jpg

    Verder de schroefaskokers gemaakt , 4 stuks , taps toelopend van rond 22 mm naar rond 11 mm, lang circa 95 mm , deze heb ik gemaakt van een vierkant stuk hardhout . Met een hulpstukje rond gevijld met de kolom boormachine. Ging prima.
    12-01-2025 schroefassen.jpg

    Hierin komen dan de messing schroefas kokers. Met schroeven , achter 50 mm en voor 40 mm.

    23-01-2025 b.jpg

    Vervolgens de gaten in de huid bepaald : uitlijn hulpplaatjes zowel voor , in en achter de romp gelijmd.
    En daarna met laser-pen en rondhouten profielen de positie van de huiddoorvoeringen bepaald.
    23-01-2025 a.jpg 23-01-2025 d.jpg

    Vervolgens de tapse hardhouten doorvoeringen schuin afgezaagd , zoat ze mooi tegen de huid komen.
    En vastgelijms met Epoxy lijm. Ook de vesterkings knieen tussen de kokers en de huid hieraan vast gelijmd.
    29-01-2025 schroef PS achter.jpg 29-01-2025 schroef SB achter.jpg 29-01-2025 schroeven voor.jpg

    Nu ben ik bezig met het maken van het roer. Deze maak ik van zink .
    29-01-2025 Roer.jpg
    Als deze klaar is , inclusief scharnier aan de hak , kan ik beginnen met het plamuren , met polyster plamuur , en schuren van de huid.
    Er komen geen kimkielen en andere uitstekende delen op de huid.
    De huid van een ijsbreker moet immers zo glad mogelijk zijn.
    Ik las iets over epoxy plamuur in dit forum. Zou dat geschikt zijn voor een epoxy romp ?
    Tot nu toe gebruik ik steeds polyester plamuur en heb geen ervaring met epoxy plamuur.

    Tot zover, groeten , Menne
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2025
  19. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.945
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Epoxyplamuur verwerk je op exact dezelfde wijze als polyesterplamuur.
    Alleen is epoxyplamuur waterdicht en polyester is poreus.
    (Met een duur woord heet dat permeabel, geloof ik?)
     
  20. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Mooi schip, en een interresante manier om een mal te maken.

    Epoxy plamuur is vrijwel hetzelfde als polyester plamuur, alleen inderdaad dampdicht en keihard.
    Als er veel geschuurd en bewerkt moet worden raad ik je aan om een papje te maken met epoxy en microbaloons, dit schuurt veel makkelijker en heeft ook een vullende werking.

    Ik blijf je wel volgen, mooi schip
     
    Zeiler vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina