Tamiya Globeliner

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door douPel, 28 nov 2023.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Helemaal mee eens...:thumbsup:
    Cor
     
    douPel vindt dit leuk.
  2. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Mooie kraan! Die ga ik maar eens onthouden voor ooit in de toekomst denk...

    Pieter
     
    douPel vindt dit leuk.
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er goed uit ! :thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    douPel vindt dit leuk.
  4. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heiloo
    Dank!
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  5. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heiloo
    Weer wat verder met de difflocks. De servo van onder de cabine verplaatst naar helemaal achteraan tussen de chassisbalken.

    Daarvoor moest eerst een houdertje geprint worden.

    20241120_205220.jpg

    Met de servo en bowdenkabelhouder ziet dat er zo uit. Prima gemeten en ge-eye-balled.
    20241120_224957.jpg

    Het smalle gleufje links op de foto hierboven is voor de bedrading van de lichten, die precies tussen de servo en houderwand geklemd wordt.

    Alles op z'n plaatst oogt het aardig. Wel jammer dat het zicht op de assen belemmerd wordt.

    20241120_205303.jpg

    Werkt prima. In die zin dat de kabels soepel lopen. Toch gaat bij het ontgrendelen van het differentieel niet goed. Voorste differentieel gaat prima. De achterste blijft hangen in de lock, ookal is het hendeltje volledig in de vrij-positie.

    Als ik het hendeltje "verder" indruk loopt hij wel vrij. Voor zover dat dus gaat. Maar blijkbaar scheelt de druk van (blijven) indrukken toch. De voorste loopt wel vrij, waarbij het hendeltje minder ver in de beginstand is als de achterste.
    Ook als ik het wiel van buiten naar binnen "druk" loopt het differentieel vrij.

    Tot dusver dus weer halve vooruitgang en succes.


    Ook eindelijk tijd gemaakt voor spatborden die ik op het oog had. Modelletje van internet getrokken en iets aangepast. Voor het beeld even geprint in oranje en blauw. Ook om te zien hoe dicht de blauw in de buurt komt van de kleur bovenop de kabine en sticker. Ze worden in dezelfde oranje gespoten als de kabine, maar ben er nog niet uit of ik er een streep blauw op wil.

    Ik ben er blij mee.

    20241122_141044.jpg

    20241122_134917.jpg
     
    ozy en bvdh vinden dit leuk.
  6. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heiloo
    Ben ook opzoek naar een andere motor ter vervanging van de tamiya versnellingsbak. Ik loop uit in de functies en kanalen. En aangezien ik eigenlijk toch alleen in de eerste versnelling rijdt is deze de logische om te vervallen. Zou mooi zijn als het scheelt in geluid. Nu staat ie gewoon in eerste versnelling.
    Die van wetronic draait helaas alleen op 2S. Ik hou liever alles op 3s.

    Iemand een suggestie?

    Is bijv de carson poison motor met lesu vertragingsbak een goed alternatief? En dan de 5:1 of 14:1 vertraging?
     
  7. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Ik zou een servonaut motor van 12 volt er op zetten zonder versnellingsbak. (Wel motor steun mee bestellen)
    Heb zelf van de week deze motor besteld bij Ali maar nog geen ervaring mee. Is prijstechnisch wel interessant

    Gegevens van servonaut 12volt motor:

    GM32U450 versnellingsbak aandrijving 12V 450 RPM 37x86mm as 6mm
    ingebouwde onderdrukkingscondensatoren
    Nominale spanning: 12 V
    onbelast toerental: 520 tpm
    Nominaal toerental: 450 tpm
    Nominaal uitgangsvermogen: 38 W
    Piek uitgangsvermogen: 88 W
    Nominaal koppel: 54,9 Ncm
    Afmetingen: 37 x 86 mm zonder as; asdiameter 6 mm
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 nov 2024
    douPel vindt dit leuk.
  8. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik gebruik een 1200kv brushless met de versnellingsbak, dan gebruik je ook alle versnellingen en dat bevalt mij goed.
     
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Bijvoorbeeld!
    Op AliExpress is er nu ook een extra 4:1 vertraging welke je achterop schroeft

    Heb je mooi eerste versnelling om te rangeren. En schakelen voor hogere snelheden

    Als je toch perse een motor wilt, er is weinig zo goed als de servonaut motoren
     
  10. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    897
    Locatie:
    montfoort

    Stoomertje , ik heb ook de moter van alie , in middels al in twee trucks, prijs is als je even zoekt interessant, en het doet weinig tot niets onder voor een servonaut.
    (In mijn geval 12v 560 rpm)
     
  11. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Achterhoek
    ik bedoelde de quickrun 1200kv fusion 2 in 1, hierdoor heb ik geen esc meer nodig en kun je ook nog een paar punten instellen in de esc in het motortje.
    Maar de Globeliner is dat een 6x6 of 6x4? ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik van een scania een 4x4 van kan maken met behoud van een versnellingsbak.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2024
  12. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heiloo
    Bedankt voor de suggesties allemaal!

    Voor de duidelijkheid: er is niets mis met de tamiya versnellingsbak. Ik heb daar ook een vertragingsmotor achterop. Werkt top! Rijdt heel fijn en ding is sterk. Maar ik merk dat in de praktijk eigenlijk evengoed nooit de 2e versnelling gebruik. Te snel en dat hobbelt en stuitert echt behoorlijk over klinkers hoor! Prestatietechnisch is er (voor mij) absoluut geen reden tot vervanging van de versnellingsbak + vertragingsmotor. Klein nadeel is dat het geluid toch vrij hard moet om motortje te overstemmen. En daarnaast, nu ik ook mijn trailer bedien, heb ik geen kanalen over om de versnellingsbak te gebruiken en zie het daarom als een optie om ruimte te creëren voor de servo voor difflocks weer onder de kabine.

    Die ali optie hou ik in mijn achterhoofd!

    @Blauwwinde . Mijne is een 6x4. Laat mijn gestudder niet leidend zijn in je poging tot ombouw hoor. Ik heb alleen een globeliner, dus ken de ruimte bij een 4x4 niet. Er is ongetwijfeld iets te bedenken om de servo('s) weg te werken.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2024
    JoostM en Mark300 vinden dit leuk.
  13. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heiloo
    Wat kunnen spelen met de globeliner en kieptrailer. Het boxje met servootje voor de difflocks aan de achterkant werkt goed. Waar ik eerder last had dat de difflocks niet terug open gingen toen de servo onder de kabine zat, gaan ze nu prima weer open :thumbsup:

    Weer wat slagen kunnen maken met de kraan. Knoop doorgehakt over de bevestiging en positie van de kraan op de tamiya flatbed trailer. Ik heb nog een tijdje zitten spelen met het idee van een rijdende kraan. Echter werden mijn oplossingen een beetje groot, waardoor het geheel wel heel erg hoog zou worden. Daar dus weer vanaf gezien. Nog zitten denken om de kraan achterop te bevestigen, maar uiteindelijk de kraan gewoon voorop bevestigd.

    Gewoon zo ver naar voren dat de kraan ingevouwen nog past.

    20250103_204657.jpg

    Gaatje boren voor de slipring. De schroeven steken uit, waardoor de bodemplaat niet vlak staat, dus even kortere schroeven.

    20250103_204740.jpg

    De hele zaak uit elkaar om gaten te boren in de bodemplaat van de trailer.
    20250103_210209.jpg

    En met wat gaten voor het mechanisme van de steunpoten, trailer zelf en kraan zit het zo muurvast. De bolle bouten gaan door de bodemplaat, evenals 3 bouten links, in het ronde gedeelte rond de draaikrans. De rest van de draaikrans gaat niet ook nog door de bodemplaat van de trailer.

    20250104_110455.jpg

    Aan de onderkant ziet dat er zo uit. 20250104_110542.jpg

    En dat loop je tegen het mechanisme van de steunpoten aan. Kan net zo te zien...
    20250104_110755.jpg
     
    ozy en bvdh vinden dit leuk.
  14. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heiloo
    Maar nee, het kon net niet. Want er glijdt een hendeltje heen en weer tussen de micro switches. Een van de bouten blokkeert die baan. Dan maar 1tje minder, zit evengoed vast genoeg.

    20250104_111436.jpg

    20250104_113345.jpg

    De ondersteuning voor het deck opgeknipt en deels verplaatst. Idee is om de delen rond de krans op dubbelzijdig tape te leggen en met een gatenzaag uit te zagen zodat ze mooi aansluiten rond de krans.

    20250104_113906.jpg

    Alles weer in elkaar. Uitstekend nog 2 van de 3 bouten die door de bodemplaat gaan. De kop van de bout was iets te groot voor de door de ontwerper gemaakte gaten. De lager liep dus aan. Soldeerbout erop en ze zakken er in. Dat is echt een top trucje met 3d-geprint materiaal.

    20250104_120551.jpg

    Aansluiting van de slipring naar de kraan. Nog 1 aansluiting vrij, voor, ik hoop uiteindelijk iets zodat de haak aan de kraan kan draaien. Eventueel nog 1 of 2 aansluitingen die niet hierop bevestigd zijn. Deze breedte past precies tussen de afdekplaat.

    20250104_131300.jpg

    En het eindbeeld is zo'n beetje dit:
    20250104_132338.jpg
     
    bvdh vindt dit leuk.
  15. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heiloo
    20250104_132409.jpg

    Screenshot_20250106_074956_Gallery.jpg

    Steunpoten zijn wel nodig. Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik die aan de voorkant moet bevestigen. Je zit met het draaien en de schotel, waardoor je aan de onderkant eigenlijk niets kunt. Aan de bovenkant moet je dan een behoorlijke afstand overbruggen om op de grond te komen. Ik speel daarom toch met idee de hele boel aan de achterkant te bevestigen, zodat de steunpoten onder, en achter de wielen, kunnen. Nadeel is dat ik dan onvoldoende bereik heb en iets van 20 cm aan de voorkant niet kan bereiken.

    Een ander jammerlijk puntje waar ik tegenaan liep is dat het mechanisme van de tamiya steunpoten tegen mijn spatbord aanloopt. Ik kan daarom 1 kant op amper sturen:hammer: Deze steunpoten kon ik bedienen met hetzelfde kanaal als de schotel. Alternatief is andere steunpoten met eigen kanaal. Opzich kan dat, de kraan gaat uiteindelijk toch op een eigen ontvanger aangezien ik geen kanalen vrij he lb op de beier en mijn globeliner.

    Tot dusver!
     
    ozy, bvdh en stoomertje vinden dit leuk.
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Kan je niet 2 vliegen in 1 klap vangen, en de steunpoten van de kraan op de trailer zetten, op de plek van de trailerpoten (of nèt even er achter). Omdat de kraan stempels verder naar buiten staan, zullen ze de truck spatborden dan niet raken, lijkt me. Natuurlijk moet je door de chassis balken van de trailer heen, maar dat is makkelijk te versterken zodat dit geen belemmering hoeft te zijn. Het is misschien een wat onorthodoxe plek, maar zal wèl voldoen aan de stabiliteit van het geheel.
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2025
    douPel vindt dit leuk.
  17. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    897
    Locatie:
    montfoort
    Denk wat cor , hier boven aan geeft voor jou wel een goede optie is. Je ziet dit wel eens vaker op een dieplader.

    Succes doupel, mooi verslag weer.

    Gr bertus
     
    douPel vindt dit leuk.
  18. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heiloo
    Ha Cor,
    Goede suggestie. Die kunnen zeker op de plek van de huidige steunpoten. Met het testen (zie laatste foto hierboven) gaat de trailer hellen in de schotel. Hoewel de steunpoten wat verder van de kraan afstaan, denk ik ook dat je inderdaad voldoende stabiliteit krijgt. Zeker als de trailer aan de schotel zit.

    Bedankt voor het meedenken. Ik vind het wel een charmante oplossing. Ik ga hier even op broeden!! :thumbsup:
     
    bvdh en Helicor vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina