Hallo allemaal! Helemaal nieuw op het forum, eerste topic! Na het nodige werk in plastic/resin ben ik eindelijk begonnen aan m'n allereerste houten projectje. M'n beginnersoog viel op de Endeavour 1/80 van Amati. Een klassiek zeiljacht uit 1934 met prachtige lijnen en zo te zien niet al te ingewikkelde romp en tuigage. Compleet met 5 hoogwaardige (ahum) stukken gereedschap, dus dat kan simpelweg niet anders dan goed gaan. Desondanks lijkt het me leuk om m'n voortgang met jullie te delen en m'n eerste houtbouwsel waar nodig met de alhier beschikbare grotere kennis en kunde tot een goed einde te brengen.
Nu ben ik zo'n maandje geleden al begonnen met de bouw. Ik ben op dit moment bezig met de tweede beplanking, dus ik heb eerst wat achterstallig fotomateriaal van de afgelopen weken. Gelukkig heeft iemand een complete serie Youtube filmpjes gemaakt van de bouw van zijn Endeavour, dus die hielpen me aardig op weg. Hij maakte bij het beplanken gebruik van houtlijm en allemaal klemmetjes. Ook liet hij op een gegeven moment gaten in de beplanking die later met wedges ingevuld werden. Ik merkte echter dat de (droge) latjes de buiging eigenlijk wel prima aankonden. En met secondelijm kon ik ze in een paar tellen op hun plek plaatsen en houden. Daarmee ging de eerste beplanking vele malen sneller dan mijn videoheld. Lastige stukjes waren de rondingen bij het roer en de achtersteven. De tweede beplanking lijm ik nu met houtlijm en vooralsnog hoef ik daar ook nog geen gaten te laten. Het makkelijke deel De eerste plankjes zitten erop! Lastig stukje bij het roer. Omdat het toch de eerste beplanking betreft heb ik gekozen om hier een nat latje overdwars te plaatsen. Datzelfde heb ik gedaan op de onderkant van de kiel. De benodigde ronding kon ik er daarna vrij gemakkelijk inschuren. De ronding op de achtersteven wordt apart beplankt met natte latjes die heel voorzichtig nagenoeg haaks gebogen moeten worden. Aangezien dit deel later geverfd wordt zal hier niets meer te zien van zijn. De rest van de beplanking was eigen redelijk rechttoe-rechtaan. Dit is het resultaat na plamuren en schuren. Verder met de tweede beplanking. Deze wordt gedaan met hele dunne mahonie latjes. Status van de boeg op dit moment. Nothing goes to waste. Ook de korte stukjes niet.
Dank voor de leuke reacties allemaal. Moest zo hard lachen om die enge vent Make Amati Great Again? Ik schiet mooi op met de tweede beplanking. Zodra ik 'rond' ben plaats ik weer wat foto's. Intussen ben ik ook al wat aan het nadenken over het dek. De bouwaanwijzingen willen twee mahonielatjes over de gehele lengte in het midden en de rest moet daarna ingevuld worden met lindehouten latjes vanaf de randen. Nu zie ik die donkere latten op oude foto's van het schip totaal niet terug. En daarbij werden de deklatten gezien de foto's niet tot aan die middelste lat(ten?) gelegd, maar met een kleine overshoot waardoor een soort van lange palmstam ontstaat. Ik wil daarom die 2 middelste latjes vervangen door 2 wat bredere latjes van de eerste beplanking en met die extra ruimte diezelfde overshoot proberen te maken. Ik haal me waarschijnlijk wat op de hals en ik heb ook nog geen idee of dit wel te doen is op deze schaal. We gaan het meemaken!
Inmiddels ben ik 'rond' en zit de tweede beplanking erzo goed als op (alleen het roer moet ik nog afmaken). De latjes kon ik eigenlijk zonder ze nat te hoeven maken en gaten te laten vrij gemakkelijk met houtlijm op de romp plaatsen. Alleen voor het stukje bij het roer en de achtersteven waren korte natte latjes nodig. Het lastigst vond ik uiteindelijk het afgeronde stukje langs de kiel. Deze loopt van een punt naar een ronding. Ik begon die ronding net als de punt met twee latjes netjes tegen elkaar, maar doordat de latjes door de ronding behoorlijk moeten buigen was het erg lastig om ze supernetjes bij elkaar te krijgen. Vooral met het rond schuren raakte ik bij die latjes net de onderliggende eerste beplanking. Ik durf daar niet meer met een stukje schuurpapier in de buurt te komen Ik heb uiteindelijk net als in de eerste beplanking een latje over de rest van de kiel gelegd en de zijkanten naar dat latje gebracht. Ik had dat waarschijnlijk een paar latjes eerder moeten doen om het helemaal superstrak te krijgen. Voor het roer had ik zo'n zelfde ronding nodig en daar heb ik meteen maar dat latje over de zijkant gelegd. Het stukje bij het roer. De achtersteven werd weer apart beplankt vanwege de benodige bijna haakse buiging van de plankjes. Dit hele deel van de romp wordt later tot de waterlijn blauw geverfd. Helemaal 'rond', eindelijk Jammer dus van dat hele kleine witte lijntje op de kiel. Ik twijfel nog of ik daar misschien toch nog heel voorzichtig wat moet wegboren en opnieuw vullen met wat zaagsel en houtlijm. Aan de andere kant zie je hier misschien als alles gelakt is wel helemaal niets meer van terug. Sowieso niet als het model later in z'n standaard staat. Nog maar 'eem over nadenken.