Bouw Scuderi 4-takt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 31 mei 2021.

  1. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Ja, ik heb nog over van het vorige motortje. Moet nog even bekijken of ik ga persen of zilver solderen. Wordt pas volgende week

    morgen vertrek ik met mijn oudste zoon in onze boot naar Dordrecht voor Dordt in stoom. Geweldig evenement. Maandag vaar ik met mijn vrouw via de Bieschbosch weer terug.

    Jeroen
     
    ozy, R Groen, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Veel plezier samen in Dordt.
     
    R Groen en Potter vinden dit leuk.
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bougie is klaar. Uiteindelijk kon ik de elektroden er gewoon inpersen.

    IMG_7906.jpeg

    Moest ook nog even de ciliniderkop een beetje aanpassen. Had het gat waarin de bougie komt niet goed uitgefreesd.

    IMG_7907.jpeg

    Hele motortje nog maar een keertje uitelkaar en alle onderdelen opnieuw passen en in elkaar zetten, controleren of alles goed past, soepel draait.

    IMG_7908.jpeg

    De stoterstangen lopen mooi en soepel. Maar ik kwam erachter dat met de nokjes op de as ze eigenlijk iets te lang zijn. Dat is makkellijk op te lossen uiteraard.

    IMG_7909.jpeg

    Ik heb meerdere keren het spanmechanisme van de distributieriem moeten aanpassen. Hopelijk is het nu goed. Weet ik pas als alles in elkaar zit.

    IMG_7910.jpeg

    Ik ga nog even een microschakelaar bestellen voor de ontsteking. Na alle ellende met de HAL sensor van de vorige keer ga ik maar direct over op een mechanisch schakelaar voor de ontsteking.

    Jeroen
     
    norwin, ozy, Potter en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Even voor de verandering een simpel tussendoor projectje. Modelletje van een ja-knikker in elkaar gezet!



    Jeroen
     
    norwin, Jan Walpot, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Zuidholland
    Leuk ding!
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  6. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Afgelopen zaterdag ben ik op bezoek geweest op de opendag bij de stoomgroep zuid Breda. Samen met mijn kleinzoon, zoon en schoondochter. Erg leuk en veel te zien!

    Ik heb er een verhaaltje over geschreven voor mijn Indiase vrienden, zie hier:

    https://www.team-bhp.com/forum/shif...dels-every-little-boy-wants-train-driver.html

    Er stond ook een heel mooi model van een zes takt verbrandingsmotor:

    IMG_8609.JPG

    Ik heb een tijdje staan de praten met de eigenaar en bouwer van dit model. Hij had de tekeningen niet meer maar wist me te vertellen dat alle tekeningen en een uitgebreidde bouwbeschrijving in een Amerikaans boek stonden. En dat de autheur ene Philip Douglas was. Na wat googlen kwam ik bij de uitgeverij terecht. Boek is nog steeds te bestellen, maar ik kon het ook downloaden via https://www.scribd.com/what-is-scribd. Het is een heel mooi boek maar ik heb uiteindelijk maar ongeveer 8 paginas ervan nodig.

    Screenshot 2024-09-18 at 10.03.28 AM.png

    Ik hoop deze herfst toch echt mijn Scuderi motortje af te krijgen en dan denk ik dat ik met dit model ga beginnen. Heeft weer wat extra uitdagingen!

    Jeroen
     
    Potter, ozy, norwin en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Jeroen, dat was zondag als het goed is. Ik was er ook met mijn rvs lok en 17 wagentjes er achter. Jammer dat we elkaar niet gesproken hebben.(je hebt me op het filmpje gezet op YT.

    groet René
     
    Potter, JeroenDorr en Jan Walpot vinden dit leuk.
  8. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hi Rene, ik denk dat we elkaar wel hebben gesproken. Alleen denk ik dat we elkaar niet hebben herkend.,we zien elkaar gewoon niet vaak genoeg.

    ik had wat vragen over je mooie locomotief. Jij vertelde dat het allemaal RVS is.

    hopelijk tot een volgende keer

    Jeroen
     
    Potter en Rene Witteman vinden dit leuk.
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    794
    Eigenlijk heb ik nooit begrepen wat de bedoeling is van een " 6 takt " met "hit & miss" uitvoering.
    Meestal draait een 'gewone' hit en miss motor met de uitlaat open ook meerdere omwentelingen , is dat dan ook geen 6 , 8 of zelfs nog meer "takt"?
    Deze motor is een 6 takt EN een hit & miss
    Bij een motor die vermogen moet leveren begrijp ik dat er op de manier van 6 takt een betere spoeling wordt verkregen en daardoor een lager verbruik.
    Het verbruik van een voertuig met verbrandingsmotor b.v.b. staat nu op 1 op 3836 :cool:
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Geldrop
    Ik verwacht dat het gewoon een dingetje is uit die tijd van die verbrandingsmotoren, men wist niet veel beter hoe om te gaan met onbelast en belasting op de motor, het hit & miss principe had zich al bewezen.
    Daarnaast had Otto het patent op 4 takt principe, dus om dit te omzeilen is de zes takt ontstaan.
    Dus 1:3 van krukas naar nokkenas, en dan een hit & miss regeling er op en hop, je kunt motoren maken cq verkopen en geen last hebben van het Otto 4 takt patent.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    794
    Ik denk niet dat het zo makkelijk was om het patent van Otto te omzeilen.
    Daarom hebben ze een onder andere de "atkinson" uitgevonden ;)
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf even niet te zeggen hoe en wat qua open kleppen bij een hit&miss motor, maar de reden er achter had eigenlijk maar heel weinig met efficiëntie en dergelijke te maken, want benzine kostte bijna niks in de begintijd (zo rond 1860). Men wist nu eenmaal niet zo goed waar dat rare stinkende vluchtige en behoorlijk gevaarlijke spul allemaal voor te gebruiken was. Het was een tijd lang min of meer een restproduct bij de productie van het veel veiligere petroleum voor verlichting en kachels, en werd voor de uitvinding van de benzinemotor eigenlijk alleen maar als oplosmiddel en schoonmaakmiddel gebruikt. Weinig vraag naar (want geen motoren die er op liepen), dus goedkoop. De eerste motoren liepen vanwege allerlei redenen zelfs helemaal niet op benzine, maar op lichtgas.

    Hit&miss kwam voort uit het feit dat men nog totaal geen weet had van carburatie, en hoe je het brandstof/lucht mengsel binnen de perken kon houden bij variabele belasting. Dat leidde tot heftig vervuilende motoren die erg veel onderhoud nodig hadden, en aangezien de meeste industriële processen toch min of meer een constant toerental nodig hadden, was hit&miss en goede oplossing: Vast luchtinlaat, vaste brandstofdosering per arbeidsslag, maar het aantal effectieve slagen variëren naar behoefte. Presto, een veel schonere verbranding, en minder onderhoud, en met het gelijktijdig open forceren van de kleppen, ook minder verbruik, en dat verbruik richtte zich naar de belasting.

    Otto heeft nooit een patent gehad op de viertaktcyclus. De viertaktcyclus als zodanig was al een aantal jaar bekend voordat Otto zijn eerste motor bouwde (die niet heel bleef overigens) en hij heeft een patentaanvraag gedaan, maar dat werd afgewezen. Pas 15 jaar later lukte het hem (met hulp van anderen) om een werkende viertakt te bouwen, en die motor was tamelijk succesvol, is naar hem genoemd, maar er was in principe geen enkel patent op "vierslag" (of tweeslag), is er volgens mij ook nooit echt geweest. Patenten werden wél verleend op de manieren van brandstoftoevoer, ontsteking, regeling, etc etc. vandaar dat het Dieselproces wél een patent was.

    Atkinson was geen omzeiling van het Otto-patent, want dat bestond niet. Atkinson was een patent om de efficiëntie te verhogen. Met de opkomst van de verbrandingsmotor begon dat zo rond 1890 toch wel een dingetje te worden.
     
    Potter, JeroenDorr, Fuel Monkey en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    794
    Voilà , nu weten we het , merci Brutus.:thumbsup:
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  14. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Laatst bewerkt: 22 sep 2024
    willum en Potter vinden dit leuk.
  15. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vandaag de micro switch besteld voor de ontsteking. Gelet op mijn eerdere ervaring/ellende met hal sensoren, ga ik maar gelijk voor een gewone mechanische schakelaar.

    kwam toevallig deze YT video tegen. Heel veel moois te zien

     
    HeliKoper, ozy, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  17. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Deze week weer wat uurtjes aan mijn motortje kunnen besteden. Dit is vooral de tijd van heel vaak alles uit elkaar en weer in elkaar zetten. Eindeloos passen en meten om het allemaal perfet te laten lope
     
    Jan Walpot en R Groen vinden dit leuk.
  18. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Deze week weer wat uurtjes aan mijn motortje kunnen besteden. Dit is vooral de tijd van heel vaak alles uit elkaar en weer in elkaar zetten. Eindeloos passen en meten om het allemaal perfet te laten lopen.

    IMG_9564.jpg

    Ik heb een beetje ge-experimenteerd waar de microschakelaar te zetten. Uiteindelijk gekozen om dit onder de bodemplaat te zetten. Het is anders wel een erg groot plastic ding op zo’n mooi metalen/messing motortje. In de bodemplaat zit al een uitsparing voor het nokkenwieltje.

    IMG_9565.jpg

    Weer wat passen en meten, boren en vijlen en voila een microschakelaarbeugeltje onder het motortje.

    IMG_9566.jpg IMG_9567.jpg IMG_9568.jpg

    Ik heb even simpele boutjes in de bodemplaat geschroefd als pootjes, om de micro-switch te beschermen. Daar ga ik later nog wat mooiere pootjes voor draaien

    Vervolgens ben ik begonnen met alles op tijd te zetten. Is best nog wel een ingewikkeld en tijdrovendklusje.
    Gelukkig heeft de ontwerper Jan een uitgebreid verhaal geschreven hoe alles moet worden ingesteld.

    Screenshot 2024-12-14 at 8.17.41 AM.png

    Eerst de klepspeling.

    IMG_9569.jpg

    Vervolgens de twee zuigertjes en de in- en uitlaatnok in de juist stand zetten. Onlangs bij HBM dit digitale metertje in de uitverkoop gekocht. Zoals wel vaker, ik denk dat ik voor het bepalen van het bovenste dode punt van een zuiger toch het liefst een gewone analoge meter blijf gebruiken. Is simpeler. Langzaam aan de krukas draaien totdat de wijzer stopt en net nog niet de andere kant op gaat bewegen..

    IMG_9570.jpg
    IMG_9571.jpg

    Dit is voor het eerst dat ik alle tandwielen, vliegwiel, nokken e.d. echt heb vastgezet op de assen. Swiep aan het vliegwiel en alles lijkt keurig te lopen. Valt niet tegen. Ik denk dat wellicht de boel nog een keer uitelkaar moet. Beide kleppen sluiten een paar graden te laat. Dat kan je alleen oplossen door de nok af te vijlen. Maar ik denk dat ik het eerst gewoon zo een keer ga proberen.

    Bij het afstellen van de onstekingsnok, nog een probleempje. De micro-switch wordt wel ingedrukt, je kunt de klik horen, maar geen contact gemaakt! Balen. Ik denk dat ik ter plekke van het beugeltje even snel een mm materiaal wegfrees.

    IMG_9572.jpg

    De volgende stappen zijn om een messing onderdeeltje aan het carburateurtje opnieuw te maken en te solderen. Vervolgens alle leidingen en bal-klepjes monteren en testen.

    Jeroen
     
    ozy, Potter, Jan Walpot en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.341
    Locatie:
    Elburg
    Het is een mooi motortje geworden Jeroen, ik ben straks benieuwt als hij loopt.
    Gaat vast goed komen !!!

    Groet,

    Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.354
    Locatie:
    Giessenburg
    Een mooi motortje Jeroen en ik kijk uit naar de video waar het loopt.
    Groet, Jan.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina