Of dit het juiste topic is weet ik niet maar ik waag een poging om te vertellen waar ik aan begonnen ben en waarom. Waarom weer begonnen, in het topic Foto-album heb ik al het e.e.a. laten zien waar ik mee bezig ben geweest. 2 jaar geleden noodgedwongen moeten stoppen met de modelbouw. Alles verkocht en alleen bleven wat aquaria over waar ik samen met mijn vrouw van konden genieten.' Alhoewel het net levende schilderijen zijn en er ook onderhoud gedaan moet worden zit er verder niet heel veel creativiteit in na het inrichten (scapen) en zeker ook niet de handvaardigheden die de modelbouw zo leuk en ontspannend maken. Bij een buurman zag ik 2 leuke modelbootjes voor het raam staan. Gevraagd of hij die zelf had gebouwd maar dat was helaas niet zo. Getriggerd door die bootjes ben ik gaan googlen en zo vond ik op Markplaats de Jolie Brise wat me wel een leuk bootje leek. Bod gedaan en 3 dagen later de doos in huis. Verrassend was dat de doos nog nooit open was geweest en alles keurig netjes aanwezig was. Ik kwam gelijk weer terug in de modelbouwmodus. Maar dan kom je als mantelzorger toch weer de huishoudelijke taken tegen dus doosje even in de kast en eerst maar als er tijd voor is een werkplekje maken. Mijn vrouw merkte al dat er iets met me aan de hand was en toen ik vertelde dat ik eerst een werkplek moest hebben zei ze , nou begin er dan aan. Dat hoefde ze geen 2 keer te zeggen en met wat verkrachte eenden een hoekje gecreëerd. Ik was er wel weer blij mee. Mijn vorige hoekje was wel wat anders maar ja, de tijd is nu ook anders. Vorige werkhoekje. Verledentijd en nu ga ik weer lekker aan de slag. Inmiddels een werkplankje gemaakt en daar ben ik nu de romp aan het opbouwen. Gaat niet snel, heb ook geen haast. Nu het zo warm is kan ik wel wat meer doen, hobbykamer ligt op het Noorden dus geen zon, er hangt een grote ventilator aan het plafond en met het raam open is het heerlijk om bezig te zijn. Moeder de vrouw zit dan in de tuin en als ze wat nodig heeft geeft ze maar een gil en ik hol naar beneden en breng wat ze nodig heeft. Daarna weer terug naar de bouwplank en spantjes plaatsen en met de latjes beplanken. Ik merk wel dat het nu allemaal niet zo makkelijk meer gaat, artrose in de handen en andere plaatsen houden het soms een beetje tegen. Maar opgeven is er niet bij, misschien is de bouw nu wat on-orthodox. Ik vind het prima, vermaak me weer lekker een paar uurtjes per dag. De valse kiel zoals dat heet staat te wachten op de spantjes. De spantjes gelijmd en het dek gepast, ben er wel tevreden over. Morgen weer een vervolg.
Om te beplanken zitten er Ramin latjes bij, die zijn goed te doen. Gebruikte zelf voorheen altijd Lindehout maar met Ramin krijg ik de romp ook wel dicht natuurlijk. Hang een latje 5 minuten in een bak met water, dan vormt deze zich prima. Met een klemmetje even fixeren en daarna met gewone houtlijm ven het A.C. Tion verlijmen. Als het geheel dicht is dan zet ik het geheel in de epoxy. Het hoeft niet waterdicht te zijn want er wordt niet meer gevaren. Na het drogen van de epoxy schuren tot ik een paar kilo ben afgevallen en dan plamuren en schuren tot het een mooie gladde huid wordt. Ook dat wordt natuurlijk vervolgd. Nu ff drink pauze. pfff oh moeder wat is het heet.
Zo, vanmiddag de romp dicht gemaakt. Nou ja, dicht. Het kan beter maar vind dat niet zo boeiend. Gaat geen varend model worden en de romp wordt nog geplamuurd met 2 componenten plamuur en als het aan beide kanten goed in model is geschuurd dan ga ik de romp aflakken. Maar zover is het nog niet. Morgen als het lukt de valse kiel pas maken. Die er bij is geleverd is niet best, slechtste kwaliteit waaibomenhout. Die ga ik zelf pas maken met latjes van 5x5mm. Vanavond lekker de resten lijm van mijn duimen afpulken en daarna insmeren met handcreme.
Het wordt wat koeler en werd het tijd om de schuur eerst eens een beetje op te ruimen. Dremelfiguurzaag onder het stof vandaan gehaald en het voorste deel van de kiel uitgezaagd. Voor de start van de 2e dag Tour de Frans eerst de binnenbocht zo goed als mogelijk passend geschuurd. Voor de start van de F1 de kiel verlijmd. Met houten pennetjes 2 mm geborgd en zo zit de kiel er nu op net voor de finish van de Tour de Frans. Ja, ja ik ben een sportliefhebber maar dan om te kijken. Net als wandelen wat ik ook altijd graag mocht doen maar dan wel van terras naar terras. Er komt nog wel wat schuurwerk aan te pas maar dat staat voor een volgende keer op de planning.
Gistermiddag begonnen met het dek. Latjes 1 voor 1 lijmen met contactlijm blijf het wederom gedoe vinden. Één verkeerde beweging en het zit vast. Maar goed, hartlijn getrokken met de stalen liniaal ener dan toch achter komen dat op het achterste gedeelte er een opening van ongeveer 1½mm wat niet is te op te lossen met de 4 dekplanken. Dus dan maar een strookje afsnijden van 1½mm en die in het midden plaatsen. De oplossing ligt altijd bij jezelf en een ander ziet er wellicht niets meer van. De latjes vooraf aan de lange zijkanten met potlood bewerkt zodat het een beetje op een gebreeuwd dek gaat lijken, tenminste dat hoop ik. Het roer heb ik op een stukje rond van 5mm gelijmd en met schuren en plamuren ga ik het in de juiste vorm schuren. Tevens onder waar de roerkoning zit een ringetje geplaatst dat ziet er beter uit vind ik. Er valt daar ook nog wel wat te schuren en plamuren zodat het een beter geheel gaat worden. Het is voor mij vandaag kroningsdag. Tandarts gaat een nieuwe kroon plaatsen, kassa. Kan je best veel leuke hobby spullen voor kopen maar ja, tandjes zijn ook belangrijk op oudere leeftijd. Laterrrr
Of het door de nieuwe kroon kwam weet ik niet maar de volgende ochtend zag ik de wereld voor een doedelzak aan. Alles draaide en voelde naar aan. Misselijk, angstig en duizelig. Bleek een BPPD te zijn en dat is een soort van evenwichtstoornis. Paar dagen rustig aan gedaan en net als de snollebollekes beetje met mijn hoofd van links naar rechts bewogen. Nu weer aan de slag en rap een beetje want het is nog steeds takkeweer. Dekplanken zijn gelegd en verlijmd. Dan de deklijsten of hoe die ook mogen heten. De voorste lijsten waren passend gezaagd in het bouwpakket. Aftekenen en met een scherp hobbymes een profieltje uitsnijden. De lijsten passend verlijmd en na 24 uur drogen waren de achterste aan de beurt. Let wel, ze zitten aan de zijkanten en zijn midscheeps gedeeld. Wat is nu de beste kromming, de lijstjes 10 minuten in het water gelegd en vervolgens geklemd tegen de voorste die inmiddels al vast verlijmd zaten. Wonder boven wonder paste de kromming behoorlijk goed en 24 uur later waren ze droog en ook daar een sponning voor uitgesneden en verlijmd. De lijsten zijn een 1mm te hoog, het water kan dan niet van het dek af dus de lijsten moeten op hoogte komen. Schrapen, schrapen en nog een schrapen tot je een ons weegt en er een mm af is. Nu even genieten van de Tour en F1 in Engeland.
De dekplanken eerst in de blanke matte lak gezet en daarna provisorisch de verschansing passen. Viel niet tegen. moet nog wel 1 kant de gleuf uitsnijden om het dekwater er af te laten lopen. Morgen eens op verf uit, zal wel weer Vallejo worden of misschien eens kijken naar de spuitbussen van het A.C. Tion. Dan de verschansing glad plamuren (het snijden gaat wel strak maar je blijft het zien) vervolgens glad schuren en de binnenkant in de verf zetten. Maar hangt allemaal af van de temperatuur de komende dagen Geniet van het mooie weer, tot de volgende update.
Ja dat ben ik. Maar smalspoorbaantje is niet meer. 1½ jaar geleden rangeerbaantje verkocht wegens de zorg voor mijn vrouw. Maar inmiddels weer begonnen alleen rustig aan, krijg een nieuwe knie dus loop een beetje te strompelen.