Mijn Zlin 226 A opnieuw gebouwd.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Ed Heemskerk, 12 jun 2023.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ik wil binnen een week een vliegend LB model hebben.
    Dat gaat lukken met een Elapor model.
    Het voelt wat vreemd een bellcrank op een 3 D model.
    In eerst instantie leek de bellcrank wat groot maar zo met een vleugel eronder lijkt de bellcranck bruikbaar.
    Om te beginnen zet ik eerst de Ailerons ( Flaps ) vast en maak alleen het hoogteroer bedienbaar.
    Wordt vervolgd.
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.758
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De inhangpunten van de lijnen op ~80% van die aan het handvat.
    12 cm handvat > 10 cm tuimelaar.
    Flink lange horn en pook van de tuimelaar, dan heb je meer beweging en minder invloed van vering of speling.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt voor de Informatie Bruno, de Bellcranck is 90 mm.Ik zal het handvat opmeten voor ik de afmetingen van de "" Tuimelaar"" definitief maak.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vanavond de hoofdvorm van het model verlijmd.
    Elapor is een wonderlijk materiaal wat gewoon met ZaP medium te verlijmen is .
    De vleugel heeft een paar1.5 x 5 mm koolstof liggers 1 onder en 1 boven.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    Wat meer info over het model:

    Spanwijdte 1.05 m1
    Materiaal Elapor volkern
    Motor Hacker A30 12 M ( KV 1370)
    40 A regelaar YPE met rem , na het afslaan van de propeller stopt de motor.
    Climb and diver timer met bluetooth
    9x5 of 9x6 APC propeller
    1500 Ma 30-60 C SLS Lipo3 cellen.
    Het RC model weegt 767 gram zonder lipo.
    Het LB model is 700 gram de prognose.
    De Lipo weegt 120 gram.
    Een vliegklaar LB model van 820 gram.
    Nu nog de lijnlengte bepalen, ik denk aan 15,72 m1

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ter indicatie het RC rekenprogramma ingevuld voor een lB model.
    Genoeg met propellers te expirimenteren.
    5 minuten looptijd met een 1600 ma lipo
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.758
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uiteraard een default trim doen m.b.v. de plaats van de leadouts (laten hangen aan de leadouts, dan moet de romp horizontaal blijven of minimaal naar beneden wijzen).
    Zoveel tiplood als nodig om het model op de buitenkant van de "romp" te laten balanceren.
    Lijnlengte ~17m
    Timer op 1 minuut zetten en de eerste hupjes maken.....
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    Zal mijn telefoon meenemen om de looptijd van de timer te verstellen.
    Met de climb and dive timer is dit heel gemakkelijk
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2024
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Bij het inbouwen van de Climb and dive kom ik een tegenstrijdigheid in de handleiding aan.
    Op de foto moet de plus en min van de timer aan de de plus en min van de motor worden gemaakt.
    In het schema moet de plus aan de plus en de min aan de middelste kabel worden gemaakt.
    In de proefopstelling heb ik de plus aan de plus en de min aan de middelste kabel gemaakt..
    Alles werkt met deze opstelling maar als climb and dive actief wordt moet deze het motor toerental gaan regelen.
    Dat gaat pas in na het vliegen van een paar rondjes. dan is de regelaar actief.
    Wie kan er iets van zeggen?
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    809
    In het schema zijn beide motor draden rood, op de print staat geen referentie plus en min, toevallig heb je voor de motordraden rood, zwart en geel gekozen wat lijkt of er sprake is van een plus en min. Zolang je maar twee motordraden gebruikt haalt de timer 7x per asomwenteling het toerental uit het spanningsverloop.

    EagleTree gebruikt dezelfde methodiek, Renecle doet het iets anders want die gebruikt maar een (1) draadje.
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    Aan een motor zitten 3 draden. als ik de draairichting van de motor wil veranderen kan ik dit doen door de buitenste 2 draden te verwisselen.
    De middelste draad van de motor maak ik altijd aan de middelste draad van de regelaar.
    Op de print is inderdaad geen plus en min referentie.
    Op het schema staat dat de min draad aan de middelste draad van de motor moet worden vastgemaakt en de plus draad aan een van de buitenste draden.
    Op de foto vna de connetors is de timer vastgeaakt aan de 2 buitenste draden.
    Het maakt dus niet uit aan welke motor draden je de timer vatsmaakt.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    In het vrije veld moet ik de positie van de tuimelaar bepalen, bij de Zlin is het draaipunt 14 mm achter het zwaartepunt, bij de Crescendo ook.
    Ik overweeg om het hart van de tuimelaar bij de Edge ook 14 mm achter het zwaartepunt te positioneren.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.758
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het maakt eigenlijk niet uit waar de tuimelaar zit, maar op je foto lijkt hij wel heel erg ver naar achteren te zitten.
    Wat wel uitmaakt is de plaats waar de leadouts het model verlaten t.o.v. het zwaartepunt.
    Op die verbindingslijn lijnt de kist zich uit tijdens de vlucht.
    Vandaar dat je eigenlijk niet zonder verstelbare leadout-guide kunt....
    Je tilt het model op aan de lead outs en verschuift de doorvoerpunten zover, dat de romp waterpas -of een haartje met de neus omlaag- hangt.
    Daarna de boel vastzetten. NIET vergeten!
    Ik heb ooit eens een testvlucht gemaakt met een kist (niet van mij ;)) waar de -interne- leadout-guide helemaal los hing.
    Dat was me een feest! :confused: Buitengewoon bizarre reacties op de besturing. :eek:
    Maar we zijn heel beneden gekomen... :D
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  14. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Friesland
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Velserbroek
    vraag : wat gebeurd er als je vol-up (of down) geeft, in zo'n mate dat je maar aan 1 kabel hangt?
    Dan verschuift de zwp lijn toch naar de lead-out van de lijn waar de kist op dat moment aan hangt?
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels is de motor opstelling getest ,
    Timer op 10 seconden delay.
    Motorlooptijd 90 seconden.
    Toerental maximaal 11.000 RPM
    Na 90 seconden gaat de motor een beetje harder lopen als signaal dat de looptijd verstreken is.
    Motor Hacker A30 12M 450 watt Kv 1370
    Regelaar YPE 40 Ampere met Rem ( Hard )
    Spin up soft
    Timer climb and dive.
    Propeller graupner 9x5 E prop
    Spinner 45 mm kunststof
    [​IMG]
    De combi wordt niet warm na 90 seconden volgas.
     
  17. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    809
    Dat is juist, alleen heb je geen controle meer over je besturing als alles aan 1 touwtje hangt. Wat sommige kunstvlucht piloten wel doen is een omgekeerde tuimelaar monteren zodat deze verschuiving samenvalt met het torsie koppel in een hoek en dat enigszins compenseert. Andere piloten laten beide leadouts door hetzelfde oogje lopen.
     
    wvr vindt dit leuk.
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    ]
    Een goede besturing maken is meer werk dan ik dacht.
    Nu alleen nog de verstelbare lead out maken.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Een klein epoxy frame met afneembaar dekseltje voor het tiplood.
    In het CG gepositioneerd.
     
    HansH vindt dit leuk.
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Velserbroek
    ik zou bij het hoogteroer over de rudder-ruimte nog een stuk dun expoxy lijmen om de twee hoogteroer helften torsiestijf te maken t.o.v. elkaar.
    dat voorkomt bij heftig up/down geven een roll-moment omdat de hoogteroer helften niet gelijk uitslaan.
     
    speedyraptor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina