Himoto Mastadon valt uit

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Stefan Klokgieters, 11 mrt 2024.

  1. Stefan Klokgieters

    Stefan Klokgieters

    Lid geworden:
    11 mrt 2024
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Steensel
    Hallo,

    Ik heb sinds kort een Himoto 1/18 Mastadon. Als hij rijdt, doet hij het super. Ik heb hem praktisch nieuw overgekocht van een vriend die heb 1.5 jaar in bezit had, maar er maar een aantal keren mee heeft gereden.

    Soms valt de verbinding weg tussen de auto en de controller. Soms na een paar seconden, soms pas na even rijden. Het lijkt met name te gebeuren als je er even hard mee hebt gereden en dan bijvoorbeeld hard remt. Alsof de motor afslaat en de verbinding verbreekt. De ontvanger begint dan ook te knipperen op de auto.
    Het lijken geen losse contacten te zijn, de spanning van de batterij heb ik nog niet kunnen checken, maar hij blijft als hij rijdt goed op vermogen.

    Ik moet dan de controller even uit/aanzetten om weer verbinding te krijgen. Ik heb voor zover ik kan alles nagelopen en getest. Wat zou het probleem kunnen zijn?

    Alvast ontzettend bedankt!
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.842
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Misschien zijn de accu's niet meer top, zakt het voltage in bij hoogste belasting, en valt daardoor de verbinding weg.

    Heb je hetzelfde als je niet meer dan half gas geeft?
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.355
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    een te hoge korte stroompiek die de esc niet aankan? Of daardoor kortstondige te diepe spanningsval waardoor de batterij beschouwd wordt als leeg te zijn?
    Ik zou zeggen dat je ook dergelijks kunt hebben bij een slecht contact of bedrading, vonkjes trekt, mar dit contoleerde je al zeg je?
     
  4. Stefan Klokgieters

    Stefan Klokgieters

    Lid geworden:
    11 mrt 2024
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Steensel
    Soms ook bij half gas gebeurd het maar hij is vrij snel. Ik zie geen vonkjes en heb uitgebreid aan de kabels lopen frunniken om te testen. Ik ben geen electricien maar gezond verstand heeft me nog niet echt verder geholpen haha
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.963
    Locatie:
    Rotterdam
    De vraag is hier:
    valt hij uit omdat hij verbinding verliest (een electrische auto gooit dan meteen de motor eruit als het goed is)
    Of valt hij uit omdat hij geen / te weinig stroom krijgt (waardoor ook de ontvanger stopt etc etc)

    Wat nog kan, is dat de stuurservo te hard moet werken, en de stroomvoorziening onderuit trekt ontvanger en regelaar stoppen er dan ook mee
    toevallig laatst met de auto van mn zoontje aan de hand. vanuit het niets niet meer aan de praat te krijgen.. blijkt de servo helemaal uitgefikt, trok zoveel stroom dat alles onderuit ging..
    losse stroomvoorziening erop, gebeurde wel iets, maar nog steeds te weinig
    servo los, alles begon opeens te werken. originele stroomvoorziening van de auto jammer genoeg niet.

    Dus de vragen om te testen:
    - ALS hij eenmaal is uitgevallen, je herstart hem. Kun je dan het probleem snel oproepen?
    Of rijd hij dan weer OF heel kort, of een halve accu zonder problemen?
    indien snel oproepbaar, ergens in het contact met de accu een probleem, of de accu is het probleem.
    de tweede optie (niets veranderd) geeft aan dat er niets met de accu aan de hand zou moeten zijn

    - auto voor je neus, aan, op asfalt of bestrating.
    Stuur eens een keer of 10 links-rechts wat vlotter achter elkaar. geen pauze ertussen.
    valt hij nu uit?
    Zo ja, stuurservo trekt teveel stroom, ontvanger etc komen zonder en schakelen uit.
    bij veel en snel stuurwerk kom je daar tijdens de rit aan
    als je niet te snel of agressief stuurt zou hij zomaar een hele accu kunnen rijden.

    Kan trouwens ook nog liggen aan een stroef stuurmechanisme.

    test deze 2..
    kunnen we verder kijken wat er is.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.500
    Locatie:
    Sassenheim
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.963
    Locatie:
    Rotterdam
    Lost signal kun je weinig mee..
    of antenne kapot, antenne op de auto misschien weg gestopt achter een stuk alu..

    Dan moet je ontvanger en zender wisselen.. (wat niet perse heel duur hoeft te zijn)
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.500
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja, maar deze auto's hebben een combo ESC/receiver dus even iets wisselen is minder makkelijk.

    Je kunt proberen even opnieuw te binden dat dan mogelijk een iets andere setting wordt vastgelegd.
     
  9. Stefan Klokgieters

    Stefan Klokgieters

    Lid geworden:
    11 mrt 2024
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Steensel
    Het lijkt dat er ietwat speling zit op de male/female connector bij de batterij. Als ik hier wat meer aan frummel dan kan ik het herproduceren, gekke is dat de male connector van de oplader een stuk strakker zit.

    Ik begin bijna te denken dat abrupte bewegingen de speling vergroten waardoor alles uitvalt. Is het makkelijk om de male connector te vervangen aan de accukabel?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.500
    Locatie:
    Sassenheim
    Is dat de kant met een busje? Je kunt met een klein schroevendraaier tussen het plastic en het busje aan de kant van de spleet van het busje het busje iets verbuigen voor een beter contact.
     
  11. Stefan Klokgieters

    Stefan Klokgieters

    Lid geworden:
    11 mrt 2024
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Steensel
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.963
    Locatie:
    Rotterdam
    Kant van het busje een kneepje geven met een tang..
    beetje beleid en kijken waar je de tang neerzet
    knijp je het busje een beetje dicht, past het strakker
    alleen roelof's manier is netter :D


    Qua wisselen:
    mooiste is gesoldeerde stekkers. minste gezeur met los komen etc.
    stekker kiezen, paar male en female bestellen, en meteen auto/accu en laadkabel wisselen.
    60 watt soldeerbout (minimaal) en soldeer met harskern heb je nodig
    als je het weet, kun je met een 15 minuten klaar zijn. maar dat is met alles wat je al weet :D

    in jouw geval, als je het probleem kunt reproduceren met wat gerammel aan de stekker, is een beetje verbuigen van de busjes waarschijnlijk wel je oplossing.
     
  13. Stefan Klokgieters

    Stefan Klokgieters

    Lid geworden:
    11 mrt 2024
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Steensel
    Een zeer late update, heb lang op een nieuwe accu moeten wachten. Maar... Het bleek een combinatie van een losse stekker en een kapotte accu. De spanning werd snel te laag waardoor de ontvanger zijn signaal verloor.

    Bedankt voor alle hulp!
     
    Tamaniac vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina