Zeker leuk om de Xtra te bouwen en te vliegen, en je kan zonder problemen ook gewoon het F3A-C programma mee vliegen... let ook op de andere post dat het C programma is aangepast.
Zonder afbreuk te doen aan de adviezen tot betere/modernere modellen is het echt jammer dat de beleving van veel mensen zo is dat alleen de meest moderne modellen geschikt zijn voor deelname.
Een recht vliegend en goed afgesteld model helpt wel degelijk, maar dat kan ook een goed afgestelde calmato of puma (of Xtra) zijn.
Leren kunstvlucht vliegen = leren precies te sturen, ongeacht het model.
Met goed afgesteld wordt o.a. bedoeld dat je de uitslagen (mechanisch) reducteert, zodat je veel meer je knuppelweg kan gebruiken. Hierdoor neemt de noodzaak tot veel expo (alles boven 20% is veel expo) af, daardoor wordt het stuur gedrag van je model veel meer liniear en kan je dus voorspelbaarder sturen.
Dat stukje aanpassen van je stuur uitslagen maakt heel veel modellen plots veel geschikter om precies mee te sturen.
Wat de Etura-60 betreft, ik zal #002 nog eens nawegen.... die wordt eerdaags bekleedt en vliegklaar gemaakt.
Daarbij een Sebart WindS weegt in het echt ook geen 2400gr.... mijne zat op 2600, dan is het 'nog maar' 200 gram zwaarder....
