Het Schipperscafe deel 6

Waar ligt die boot Menno? Zo gauw verkleurt dat hout toch niet? Had 's winters mijn boot onder een transportkleed liggen dan bleef de kuip en het teakdek droog. Zo zie je maar; bezit is zorg! Gr. Klaas.

2005 Annarilla 2.JPG
 
Wel had ik in 2006 de pech dat het koelsysteem van de motor geheel dichtgeslibd was met roest en ketelsteen. Alles boven het carter verwijderd, cilinderbussen uit de mantels geperst en de boel schoon gemaakt. Wat vreetsporen op de zuigers weggeschuurd en nieuwe veren erop. Nieuwe brandstofopvoerpomp en een complete pakkingset, waarna de boel weer opgebouwd. Onderdelen niet goedkoop, maar blij dat die er voor een 28 jaar oude Volvo MD11C nog waren. Eerste plaatje word je niet vrolijk van. Gr. Klaas.

2006 Annarilla Volvo vreetsporen.jpeg


2009 Machinekamer.JPG
 
De boot ligt in Drachten, Klaas.

Dat inpakken deed ik vroeger ook.
Maar daar ben ik mee opgehouden.
Had er meer last dan gemak van.
Schuurplekken in de verf.
Kapotwapperen en dan met een losse flap ergens tegenaan klapperen.
De laatste jaren haal ik in het voorjaar even de luiwagen over de boot en alle vuil is weer foetsie.
Moest ik met tentzeil erover ook, dus dat scheelt weer het werk van een tentzeil spannen.

Ik heb een nieuwe zomerkap laten maken en de oude kap is de wintertent.
Maar dan moet de rits wel dicht zitten...
En dit is het resultaat van enige weken open staan aan de wind- en regenkant.
En daar hebben we ons portie wel van gehad de afgelopen tijd.
 
Ik dacht dat het wel te koud zou zijn om te varen en wat weinig wind voor de zeilboot.

De grotere carolina skif ligt nog in het water maar daar zit ook best wat regenwater nu in. Gelukkig kan hij dat wel hebben, alhoewel het voordekje van hout gemaakt is.
(zie maar eens aan een polyester dekje te komen.)

Waarom zou je eigenlijk niet een grote boot afstandsbestuurbaar maken dan heb je er ook nog wat aan als je zelf wilt varen?
het lijkt dan natuurlijk niet echt ergens op.
 
zijn we vandaag nog eens aan het vaarwater geweest, de boeien die nog steeds in het water liggen en al lang hadden gelicht moeten geweest zijn om in winteropslag te gaan,
zullen nog wat langer moeten blijven dobberen, geen weer om de roeiboot te water te laten.
met zijn allen de inwendige mens maar gaan versterken de rest van de namiddag:beer:
Wow... hebben jullie boeien in het vaarwater? Gááf...
 
Geen idee Klaas :) weet alleen dat ze elk jaar anders liggen en de vaarroute opnieuw dient ingestudeerd te worden om feilloos rond te kunnen varen.
Probleem is dat als er ijs op de vijver ligt de kids onze boeien gebruiken als doel om er keien naartoe te schuiven met als gevolg dat ze doorbreken en ik dan kan gaan dreggen naar de betonblokken en nieuwe moet maken.

ps; zie dat jullie tijdens het zwemmen meteen het avondeten bij elkaar sprokkelen :)
 
Goed gezien Marc! Maar te weinig om met die grote bemanning (incl. 3 vakantiegangers) de pan op het vuur te zetten. In die tijd voeren we voor Esso en die had toen in het Rotterdamse nog geen raffinaderij. Dus regelmatig naar Antwerpen om in het Petroleumdok te laden. In die jaren was de wereld nog overzichtelijk en zag je buiten de Kruisschans mooie sleepboten van Gerling en Letzer. Vandaar dat ik in 1976 voor een Bugsier sleepboot koos. Is nog steeds het pronkstuk van mijn vloot. Gr. Klaas.
 
Wel eens leuk Jan om in de historie van deze boten te duiken Jan. Het ontwerp komt van de Schichau werf in Bremerhaven. Moet ergens ook wel info hebben wanneer deze boten naar Antwerpen zijn gekomen. Zit ergens in mijn laptop. Zal morgen eens kijken. Gr. Klaas.

DSM_VIII_1_III_024.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou, nou, nou, Henk... Toe maar weer, gelijk een hele fles bubbels... Jij hebt zin in een feestje geloof ik... :D
 
Leuk ding geworden Peter! Bakje erop en dan nog iemand met een groot scheepsruim om de restjes onder de grijper te schuiven. Gr. Klaas.
 
Weinig omzet in het café! Is ons zakgeld opgegaan aan Sinterklaas of bestemd voor de Kerst? Heb voor vanavond maar een Karmeliet koud gelegd. Alvast proost gewenst voor degene, die mee wil doen! Gr. Klaas.
 
Back
Top