Boulton P111

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Santman, 15 jun 2023.

  1. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Al enige tijd (toch al weer bijna 3 jaren zou ik zeggen) geleden heb ik een mooie doos met bouwblokken gekocht bij Von W. Dit was nadat ik het bouwverslag had gezien van zijn Boulton Paul P111. Leuk kistje waarvan ik dacht dat zelfs ik die wel zou kunnen bouwen.

    Nadat ik een beetje vergeten was dat ik in het bezit was van deze kit, kwam ik de doos met onderdelen twee weken geleden weer tegen in een hoekje van mijn bouwhok. Onder een laag stof en een paar andere dozen en halffabrikaten. (Ben ik de enige waarbij dit zo is?)

    Er schoot me te binnen dat er ook iets van een bouwbeschrijving zou moeten zijn. Nergens meer te vinden natuurlijk, dus eerst maar eens in de pen geklommen naar Von W en Hoeby. Deze laatste had dit modelletje ook gebouwd zag ik op het forum. Een dagje later had ik van beiden een exemplaar van de beschrijving in mijn mailbox. Dank Dirk en Paul!

    Maar eens beginnen met het opnemen van de inventaris.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat zag er prima uit. Netjes geschneden schuimblokken en strak gevreesde houtdelen.

    In de bouwbeschrijving stond dat je het XPS zou kunnen plakken met bruislijm. Daar moet je heel conservatief mee zijn is mijn ervaring. Het zet enorm uit en wordt keihard. De uittredende resten zullen moeilijk weg te krijgen zijn zonder dat je het schuim beschadigd.

    Omdat ik weinig ervaring heb met bouwen en helemaal geen met het bouwen m.b.v. XPS schuim, had ik bedacht om een lijmtestje uit te voeren. Zo gezegd, zo gedaan.

    [​IMG]

    Proefje 1: Bruislijm ruim binnen de randen aangebracht
    [​IMG]

    Proefje 2: Bruislijm uitgesmeerd tot aan de randen
    [​IMG]

    Proefje 3: Houtlijm
    [​IMG]

    Proefje 4: UHU Por
    [​IMG]

    Resultaat 1: Muurvast. Wel uitredende lijmresten
    [​IMG]
    [​IMG]

    Resultaat 2: Muurvast. Minder uittredende lijmresten
    [​IMG]
    [​IMG]

    Resultaat 3: Muurvast
    [​IMG]
    [​IMG]

    Resultaat 4: Zeker niet muurvast. Heel eenvoudig los te trekken
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eerste conclusie:
    Zowel de bruislijm als ook de houtlijm werken prima, waarbij de houtlijm netjes niet uittreedt.

    Ik zou dan ook zeggen dat ik de houtlijm ga gebruiken. Hoor graag van jullie wat het beste is om te doen.

    Gr,
    Mark
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2023
    MicropropSport, ramses, juwi en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    134
    Leuk project Mark!

    Ik zou voor de constructie lijm gaan en dan de onderdelen goed fixeren met tape en spelden.

    5 min epoxie kan je ook gebruiken dan in je zondag vliegen. ;)

    succes met de bouw.

    Groet Frans
     
  3. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Dank Frans.
    Vandaag verder gegaan met wat plakwerk. Hiervoor heb ik 5 min. epoxy gebruikt. Werkt inderdaad lekker snel. Heb echter niet zoveel tijd dat ik er morgen mee zou kunnen vliegen o_O

    Ben nu zo ver dat ik de motor kan gaan passen. Heb een 70mm edf liggen die ik wil gebruiken. Loop echter tegen een probleempje aan. Hij past niet. Lijkt net te groot.

    [​IMG]


    Hoe is dit nu mogelijk. Ik geloof toch dat deze kit geschikt is voor een 70 mm EDF.
    Heeft iemand tips hoe ik dit passend kan krijgen? Misschien een stukje uit de binnenkant van de XPS ring snijden/schuren?
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou geen houtlijm gebruiken, dit droogt aan de lucht, dus aan de buitenzijde van de verbinding droogt het, maar in de kern droogt het niet, of zeer traag.
    Constructieliim spaarzaam gebruiken, dan heb te ook (bijna) geen uittredende lijm
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    De ruggen constructie(bruis)lijm kun je het beste "wegscheren" met een scherp mesje.
    Hele ruggen wegschuern is niet te doen en je raakt heel snel de delen die je niet moet schuren. Veruit de beste lijm voor dit werk.

    Even de ronding aftekenen en iets bijsnijden of schuren.
    Let erop dat xps altijd maar 1 kant op zich goed laat snijden. Raar maar waar.....probeer maar eens!
     
  6. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Ga ik inderdaad niet meer doen. Uiteindelijk heb ik een mix van houtlijm (1x), bruislijm en 5 minuten epoxy gebruikt. Lijkt allemaal goed vast te zitten. En met een laagje 25 grams glasvezel om de romp zal het wel wel nergens naar toe gaan verwacht ik.

    Voor het Ornithos winterproject 2021-2022 (P51 build) heb ik de schuim vleugels en de balsa indekking trouwens wel met houtlijm gedaan. Heb dat een weekje laten liggen en toen zat het wel vast.


    Dat heb ik inderdaad gemerkt. Met een beetje vulmiddel is dit op te lossen verwacht ik.

    Inmiddels zijn de twee romphelften gelijmd en aan de binnenzijde geschuurd. Net als dat de anderen voor mij hebben gedaan zal ik de binnenzijde ook met een laagje Glitsa afwerken. Dat ga ik ook gebruiken om de glasvezel en het japanse papier te fixeren op de romp en vleugels.

    Ook de luchtkanaaltjes aangebracht om de accu en regelaar van wat koelte te voorzien.
    [​IMG]


    Omdat ik ook wat stout ben geweest en al een blok teveel aan de romp heb gelijmd (nr 8), laat ik de beide helften nog even ongemonteerd. Dat geeft ruimte om de inlaat naar de impellor toe netjes te schuren.

    En verder met het plaatsen van de impellor. Lokatie bepalen, stukje schuim uitsnijden, bevestigingshoutjes inlijmen, impellor vastschroeven en indien nodig de luchtinlaat schuren zodat de impellor voldoende lucht krijgt.

    [​IMG]

    Op bovenstaande foto is ook duidelijk te zien wat Dirk allemaal heeft toegevoegd in de kit naast de XPS blokken en de staart; geprinte lijst voor neus en uitlaat, roerheveltjes en twee stukjes stof die je kunt gebruiken als scharnieren voor de ailerons. Mooi compleet en allemaal heel netjes.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2023
    ramses, juwi en wvr vinden dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.420
    Locatie:
    NB NL
    .
    Gaaf project Mark :thumbsup:
    Bouwze! Ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Als je zo’n blok XPS goed bekijkt dan zie je vezels zitten. Dat zal de reden zijn.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2023
  9. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Na een zomerpauze en drukte op het werk inmiddels weer wat tijd gevonden om aan dit kistje te werken. Inmiddels alle delen aan elkaar geplakt, motorje ingebouwd, geschuurd, geplamuurd, nogmaals geschuurd, vleugels met papier bedekt, romp met 25 grams glas bedekt en voor de foto even in elkaar gestoken.

    [​IMG]

    Cockpitkapje zit nog niet helemaal naar mijn zin, maar dat zal een kwestie zijn van wat bijschuren.

    Daarnaast valt er nog veel te doen, maar dit geeft wat energie om door te gaan. Helaas is er de komende weken weer weinig tijd, maar het doel is om dit jaar een vliegend exemplaar te hebben.
     
    MicropropSport, bastiaandj, Von W en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Hi Mark,

    Het was al een tijdje geleden dat ik hier noch eens langskwam en het deed me plezier om te lezen dat er weer één van m'n Boulton's gebouwd wordt.
    Je bent alleszins goed op weg om het squadron te vervoegen want er vliegen er ondertussen al wel enkele. Mijn Marlboro Boulton heeft er al bijna een ton kilometers opzitten en wordt nog regelmatig gevlogen al komt er hier en daar wat sleet op.
    Voor wie al eens een vliegtuigje 3D print is er ondertussen op Cults3D een geprinte versie te verkrijgen, zelfde formaat maar maar geschikt voor een 64er impeller.
    Hoewel hij ietsje zwaarder uitkomt dan de schuim versie gaat hij met de 64er nog steeds als een speer en wordt hij even probleemloos uit de hand gestart als de Marlboro.

    Wat die handstart betreft, deze gaat zonder problemen zolang het zwaartepunt maar goed zit en dit is zeer belangrijk. Met het aangegeven zwaartepunt laat de Boulton zich zeer goed vliegen en zelfs starten uit de hand, ik heb je zo vaak genoeg gedaan.
    Maar 1 op de 10 keer zette hij zijn neus omhoog en dan was het kwestie van geluk om het weer goed te krijgen, lukte dit niet dan lag hij er met een dikke bloedneus als gevolg. Vaak volstand een beetje uitblutsen en wat lijm om er weer tegenaan te gaan, soms was een stukje schuim en nieuwe neusring nodig.
    Toen kwam ik op het idee om het zwaartepunt ietsje naar voren te leggen "et voila" probleem opgelost, sindsdien gooi ik hem volledig relaxet en vertrek hij zonder morren.
    Wil je hem met de een rekker afschieten is het zwaartepunt minder kritisch.

    Nog een tip, zorg ervoor dat de roeren strak en spelingvrij aangestuurd worden. Kort aan de servo en lang aan de kant van het roer, dat voorkomt speling en zorgt ervoor dat je minder dual rate nodig hebt. Ook belangrijk zijn servo's met een strak middelpunt, tegenwoordig heb je veel goedkopere servo's die wel voldoen qua kracht maar waarvan de nauwkeurigheid eerder belabberd is, d.w.z.. dat de servo's niet mooi terugkeren naar het midden. Met zulke servo's wordt de Boulton i.p.v. van een zalig kistje om te scheuren een ettertje om te vliegen.

    En tenslotte, let er op dat de canopy goed vastzit, aanvankelijk had ik het enkel met magneten gedaan dat leek meer dan voldoende maar als het echt hard ging was de canopy ervandoor. Achteraan houdt ik de canopy op zijn plaats met een lipje van balsa en vooraan heb ik een pinnetje om alles op z'n plaats te houden. Hiervoor heb ik een gaatje van 2mm geboord van de romp naar de canopy en hierin een stukje bowden tube van 2mm gelijmd waardoor het mooi uitgelijnd wordt, achteraf zaag je dit voorzichtig door t.h.v. de scheiding romp-canopy. Als pinnetje gebruik ik een kopspeld de lichtjes gebogen is zodat ze er niet vanzelf uitvalt, steek ook meteen enkele reserve kopspelden in het schuim binnen in de romp want vroeg of laat ligt die toch eens in het gras en terugvinden.......

    En tenslotte nog wat foto's van enkele Boulton's, vaak verkleed als racewagen ;-)

    Eentje in schuim in de kleuren van "das schwein" van Porsche

    [​IMG]

    https://www.flickr.com/photos/113018374@N02/20158757544

    En dan de 3D geprinte Boulton's

    Het prototype, in de originele kleuren
    [​IMG]

    Eentje van Rico in een modernere outfit
    [​IMG]

    En tenslotte mijn actuele verkleed als een Lotus F1 van 1968
    [​IMG]


    Dirk
     
  11. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hier ook de boulton af gemaakt en in gevlogen laatst. Een 64mm edf op 4s hij vliegt goed en strak.
    Mijn livery lekker simpel en goed zichtbaar. [​IMG]
    [​IMG]
     
    MicropropSport, M.l.v.Doesburg, ked en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Drachten
    Rob, dit is een 3d geprint vliegtuig?
    In LW filament?
    Ben benieuwd…
     
  13. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ja, dit is inderdaad een geprint vliegtuig, en wordt normaal gezien in LW PLA geprint.
     
  14. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Ik doe mijn best in de tijd die ik heb en met de kunde die ik heb :hammer:.
    Nu ik tot dit punt gevorderd ben kan ik gaan nadenken over het jasje. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de F1. De Gulf livery die jij ook heb gekozen lijkt mij ook wel wat. Of de Benetton uit 1992. Ik ga er vanuit dat die ook wel opvalt.

    upload_2023-11-5_16-11-14.png

    Jouw versies zien er allemaal super uit! Fantstische kleurenschema's en mooi veel detail. Welke verf gebruik je daarvoor? En spuit je alles of breng je ook kleur aan met de kwast?

    Gr, Mark
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Von W vindt dit leuk.
  15. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Dirk,

    Ik doe mijn best in de tijd die ik heb en met de kunde die ik heb :hammer:.
    Nu ik tot dit punt gevorderd ben kan ik gaan nadenken over het jasje. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de F1. De Gulf livery die jij ook heb gekozen lijkt mij ook wel wat. Of de Benetton uit 1992. Ik ga er vanuit dat die ook wel opvalt.

    Bekijk bijlage 559946

    Jouw versies zien er allemaal super uit! Fantstische kleurenschema's en mooi veel detail. Welke verf gebruik je daarvoor? En spuit je alles of breng je ook kleur aan met de kwast?

    Gr, Mark
     
  16. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Dirk,

    Bedankt voor alle tips.

    De aansturing ga ik proberen zo strak als mogelijk te maken.
    Ik heb nog niet echt gemeten hoe de balans nu is, maar hij voelt wel een beetje zwaar aan de achterkant. Ben daarom heel benieuwd waar je uiteindelijk op bent uitgekomen qua CG.
    Over de bevestiging van de canopy heb ik nog niet echt nagedacht. Zal eens kijken of ik jouw voorbeeld kan volgen.

    Gr,
    Mark
     
  17. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    @ Mark, op de vraag over de verf. Ik gebruik al sinds jaren de Belton Premium spuitbussen van Molotow. Deze zijn in niets te vergelijken met de courante spuitbussen die je koopt in de doe het zelf zaak.
    Ze werken namelijk op een lagere druk en je kan er mooi en gelijkmatig mee spuiten, ze dekken zeer goed (zoals bij iedere verf is rood en geel een uitzondering), drogen snel en zijn in meer dan 200 kleuren te verkrijgen. En dan niet geheel onbelangrijk ze zijn spot goedkoop ten opzichte van vele andere, je betaald ergens rond € 5,- voor 400ml.
    Ook aan te raden is een setje met andere spuitkopjes, meer bepaald die een brede lijn spuiten, hiermee is grotere oppervlakten spuiten een makkie.
    Maar er zijn ook mindere punten, als je een glanzende afwerking wil moet je er een vernis laag overzetten. Tweede puntje dat aandacht vereist, eerder aangebrachte verf lost weer op met nieuw verf. Op zich geen probleem zolang je niet gaat retoucheren met een penseel.

    https://shop.molotow.com/en/spraydosen/premium.html

    Ik bestel ze steeds ergens in Nederland,

    Dirk
     
    Santman en wim eon vinden dit leuk.
  18. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Dank je Dirk.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.457
    Locatie:
    Thuis
    echt een leuk ding deze Boulton Paul..... waar zijn die gesneden schuim kits te bestellen ?
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.457
    Locatie:
    Thuis
    dit is grafiti verf en dat dekt inderdaad heel erg goed, de duurzaamheid is ook fantastisch, blijft erg lang op de muur zitten en is lastig te verwijderen, enige nadeel is dat het snel vrij dik spuit en kan dan snel zwaar worden
    ik heb een paar jaar geleden een workshop grafiti gedaan in Roosendaal en daar in de buurt zat ook een shop waar ze dit soort spuitbussen verkopen als ik me niet vergis was dit bij J-P car Color
     
    Santman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina