Bouwverslag MOSQUITO PR XVI BRIAN TAYLOR 81” 205.74

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Hans Rijkuiter, 18 okt 2023.

  1. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    IMG_9807.jpeg

    V.L.N.R. DS12 2xRSat2 ontv, 1Rsat 900 NG backup, 2x hoogteroer servo , richting roer , 2x gas, centralbox 220 met magneet schakelaar,
    Daarboven JP retract mains, unilights regelaar, landingslichten mer ertussen de tailwheel retract servo, .
    Dan lager de aileronservo’s en de 4 flapservo’s.

    Zowel de JP retarct mains en de unilights regelaar hebben een eigen 2s LiPo tje .
    Werkt wel heel makkelijk met die nieuwe box( van de Sint) , programmeren is een eitje. Wilde eerst alle 4 de flap servo’s een eigen kanaal geven maar mijn zender heeft maar 16 kanalen dus ze zijn nu 2 links en 2 rechts met een y kabeltje.
    Wel wilde ik de twee gas servo’s allebei op een eigen kanaal voor de synchronisatie oven het hele gas traject.
     
    Berto, Kjel Postema en ramses vinden dit leuk.
  2. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    IMG_9788.jpeg IMG_9829.jpeg IMG_9830.jpeg IMG_9831.jpeg

    Het Kiel vlak gaat met glas en G4 Richtingsroer is aardig gelukt en super licht!
    Overweeg nu om de hoogte roeren ook met ORATEX in te dekken ipv met balsa en glas .
     
    jmk1, Berto, Kjel Postema en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    IMG_9798.jpeg 9F68C614-9919-4739-A14C-007AAA42A7F1.jpeg IMG_9795.jpeg

    Koolstof buis van 6 mm met daarboven RVS dunwandig buisje voor de hevels . IMG_9796.jpeg
    inwendig op een beugeltje gelijmd een massief koolstof staafje voor extra lagering in de midden.
    Er komen twee hevels op voor links en rechts met een koolstof stok naar voren naar een eigen servo.
     
    jmk1, Berto, Kjel Postema en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    IMG_9832.jpeg
    gisteravond stabilo ingedekt met 1/16 = 1,6 mm balsa met alifatic titebond original woodbond.
    IMG_9833.jpeg
    vanochtend omgedraaid en afgewerkt. IMG_9846.jpeg En met een klein kwastje alle lijmverbindingen en hoekjes en gaatjes nogmaals dicht gekwast.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2023
    jmk1, Berto, Kjel Postema en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    134
    Mooi gemaakt die aansturingen van het hoogte en richtingsroer!

    De hoogteroer hevels zien er zeer degelijk uit waar komen die vandaan? Het je toevallig een linkje?

    groet Frans
     
  6. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    Hoi Frans , die hevels had ik nog en komen bij Ray en Berto van DRCK vandaan, Zo zaten de hoogteroeren in mijn Sabre van DRCK
    Nu misschien nog bij SMT-Rc ? gr Hans
     
    fransspitfire vindt dit leuk.
  7. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    IMG_9847.jpeg IMG_9848.jpeg IMG_9853.jpeg
    Deze moeten helemaal hetzelfde worden dus da’s nog ffff shapen , schaven en schuren .
    IMG_9849.jpeg
    zo maar even passen tussendoor
    IMG_9850.jpeg
    Hier komt het buisje voor de close loop met de servo ergens daar voorin, eerst het scale luik in de neus zagen denk ik.
    IMG_9851.jpeg

    Met epoxy of Titebond vastzetten
     
    jmk1, strutter, freekt en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Den Haag
    Wat gaat dat hard!

    Freek
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  9. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    IMG_9853.jpeg IMG_9854.jpeg IMG_9855.jpeg Na het schuren vind ikde hoogte roeren wel heel erg licht maar een beetje aan de slapppe kant.
    Wel indekken dus met 1,6mm lichte balsa plaat.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2023
    ramses en Berto vinden dit leuk.
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    Tis wel de bedoeling een heel winter project te zijn :koud::kwijl:
     
    freekt vindt dit leuk.
  11. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    IMG_2124.png IMG_9856.jpeg IMG_9857.jpeg IMG_9858.jpeg IMG_9859.jpeg IMG_9860.jpeg IMG_9861.jpeg

    De gaten voor de Robart penscharnieren zijn nu het makkelijkst in te vijlen en ook beter uit te lijnen met de hoogteroeren. Daarin zitten ze al verlijmd.
     
    jmk1, ramses, Overmoed en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    Toch maar met 30 minuten epoxy Zapp en thixotrophe poeder de twee helften gelijmd en onder gewichten gezet.
    IMG_9860.jpeg IMG_9861.jpeg IMG_9864.jpeg
     
    jmk1, Kjel Postema, M.l.v.Doesburg en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    Twee maal een balsa strip van 1.6 mm op de voorlijst gelijmd met Titebond , en ruimte gemaakt in de “bottom” voor het staartwiel. IMG_9867.jpeg
     
    jmk1, Berto, Kjel Postema en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Eindhoven


    Mooi filmpje.
     
    jmk1, Hans Rijkuiter, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.417
    Locatie:
    NB NL
    Zeker :thumbsup:

    Aandrijving 2 x NGH GT17 17cc gas engine (2.1hp, 870gr)
    Dat is best fors t.o.v. de door Brian Taylor aanbevolen motoren!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  16. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    Die gaat lekker hard! Gang is alles!
     
  17. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    Brian Taylor vloog met OS 40 FS en adviseerde toen de OS48 Surpass
    Hoe lichter in gewicht hoe beter het vliegbeeld. IMG_9870.jpeg IMG_9869.jpeg IMG_9868.jpeg
     
    jmk1, Kjel Postema, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    IMG_9874.jpeg Met dunne multiplex fineer strippen de naad tussen het stabilo en de hoogteroeren opgevuld en daaroverheen de glas/ G4 gelamineerd. IMG_9872.jpeg IMG_9873.jpeg IMG_9872.jpeg
     
    jmk1, skycat, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Prachtige kit Hans, mooi model en gave bouw! Ik ook altijd beetje zwak voor deze kist gehad. Was dit niet dezelfde kist waar die Zweed mee vloog tijdens WK'94 in Nederland?


    Dit is altijd een beetje vicieuze cirkel naar beneden vrees ik....je ziet het vaker. Er moeten zwaardere motoren in, constructie dan ook maar iets beter (zwaarder) maken, zwaardere servo's, grotere accu's etc etc...en dan eindig je met een draak van een kist. Sterkere motoren bij een twin eindigd vaak in huilen. Net zoals full-size vliegtuigen heb je een bepaalde snelheid nodig (Vmca) om single engine met je rudder het grotere koppel te kunnen compenseren. Met een zwaarder gewicht wordt die snelheid alleen maar hoger en die hebben we bij schaalmodellen vaak niet. Tuurlijk zie je vaak genoeg model demo's waar er 1 motor expres wordt uitgezet maar dat wordt dan bij een hogere snelheid gedaan zodat alle roeren het koppen makkelijk kunnen compenseren. Wanneer verliest een schaal twin meestal een motor...., bij hogere invalshoek bij start of doorstart en dan is de snelheid té laag om nog wat te kunnen redden. Het enige wat dan helpt is gas dicht en neus naar beneden om te redden wat er te redden valt.

    Lekker licht bouwen en die 48's er in stoppen en je hebt een heerlijke kist ;)

    Grt,
     
    Hans Rijkuiter, ramses en Berto vinden dit leuk.
  20. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    848
    Dankjewel Gerald , van die Zweed weet ik niet meer zo goed :weetnie:Ik zat toen ook al met een tweemotorige ding aan mijn hoofd:( IMG_2144.png
    Paul heeft toentertijd zijn DC 4 op alleen de twee binnenste motoren getest en die kwam gewoon los :banana: .Os 70 Fs .

    Dus ik denk het vermogen van de 48 voldoende is.
    Ik heb verschillende motoren vergeleken en denk ook dat het totaalgewicht de belangrijkste factor is .

    IMG_1685.png
    OS48 11x7 12x6 12,5x7 met 412gram 0,8 HP.
    IMG_2055.png


    De OS70 is meteen al 570 gram en de LASER 70 580 gram maar er kunnen dan wel een grotere props op, respectievelijk 12x7/8 en de Laser tot 14x4/5


    IMG_1674.png


    Het scheelt op twee motoren maar 336 gram en als je dat voorin nodig hebt ,wat ik wel vermoed, is dat niet zo erg, maar het totale extra gewicht wordt al snel groter zoals je zegt met wat er nog bij komt.
    Voor het iets meer vermogen( 0,9 HP) zou een OS52surpass een goed alternatief zijn voor de 48-gers
    Beide lopen overigens zeer betrouwbaar indien goed afgesteld.
    Die kan dan naar dezelfde prop 12x6/7 12,5x6 , met 434 gram en die past ook beter in de kap dan de beide 70 -ers.

    IMG_2053.jpeg

    Voorlopig blijf ik bij de 48-ers en mocht en na de maiden t.z.t. te weinig porie in zitten dan kan ik die 52 ers er voor in de plaats zetten.
    Eerst maar lekker verder bouwen want het is een waar genoegen en een uitdaging de boel licht te houden.

    :bye::bye:Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 nov 2023
    jmk1, Gerald Rutten, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina