Ik heb ooit eens ergens een methode voorgesteld waarbij de aansturing volleding in de vleugel en in het roer viel. Werd destijds als onhaalbaar afgeserveerd. Maar iemand anders, ene Spangenberg, heeft hetzelfde idee gehad! https://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/spangenberg_ailerons.pdf Veelbelovend! (Wie weet waar mijn schetsjes staan?) jan.
Ik zou liever het systeem gebruiken wat Berrie (op dit forum) gebruikt. Dat lijkt mij persoonlijk beter. Je plaatst dan de servo onder een hoek met op de as van de servo een stang met een knik. Ik het roer maak je dan een sleuf waar de as in steekt. Bij de juiste montage schijnt dat spelingsvrij te werken. https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-bouw-van-de-adamas.168133/page-22
wordt in zwevers toegepast, wordt dan RDS genoemd. hier ook toegepast: https://www.modelbouwforum.nl/threads/rds-aansturing-en-servo-keuze.275984/ Erik
Inderdaad anders dan RDS en ik vind het wel een goed idee eigenlijk. Dit is heel makkelijk te maken en sowieso spelingsvrij. Bij RDS moet je zorgen dat je een zo spelingsvrij mogelijke pocket maakt en misschien dat je daarbij eerder speling door slijtage kan krijgen? Het enige dat ik kan bedenken is dat de servo zo dicht mogelijk bij het roer geplaatst moet voor voldoende uitslag en omdat een kortere buis/stang minder snel zal buigen. Afhankelijk van de vleugeldikte zou het misschien kunnen zijn dat je hiermee niet voldoende uitslag kan realiseren, maar dan is RDS nog een optie.
Hier beweegt de messing buis toch ook in een gat wat ruimer kan worden? Je zou ook kunnen overwegen om de buis vast te lijmen en er een staafje in heen en weer te schuiven. Maar ik verwacht een erg kleine uitslag of je moet een erg dikke vleugel hebben. Rds lijkt mij een veel beter optie. Bij Berrie voelt het super strak aan.
Nou ja, beide oplossingen zullen op den duur wel enige slijtage vertonen. Ik vind alleen niet dat RDS de enige oplossing is en dat deze 'Spangenberg aansturing' ook een goed idee is. Soms komt de ene oplossing van pas, soms een andere.
Is een mooie optie... maar het moet wel een redelijk dik profiel zijn. Of een groot model natuurlijk.
Behalve naar het plaatje kijken kun je natuurlijk ook de tekst lezen. Daar staat het allemaal in. Overigens: found it! https://www.modelbouwforum.nl/threads/aileron-aansturing.250265/#post-3958546 jan.
Met een dik profiel kan je het gewoon weer met een stang met kwiklink doen. De scharnieren aan de bovenkant en de aansturing aan de onderkant. Destijds heb ik dat bij mijn husky ook gedaan. Werkte prima.
De 1/5 P51 Mustang die ik had van de Firma Byron ( jaren 80) had de aileron aansturing al volledig intern lopen via aluminum assen. Bij die kist zat de aansturing van alle roeren en flaps overigen intern. Geen enkele hevel of kwiklink te zien.. Nadeel van het systeem.. Eendelige lap van een vleugel. Op Facebook is een erg actieve Byron owners pagina te vinden, wellicht interessant.
Rds werkt bij mij prima, heb ik op mijn f3k model ook. Slijtage schijnt te kunnen, heb ik geen last van gehad. Speling was er totaal niet. Nadeel is dat je dus niet met je roertjes tegen een deurpost moet stoten
Dat nadeel (stoten tegen een deurpost) geldt in grote lijnen ook voor andere roer aansturing. Nauwelijks (niet) op te lossen consequentie/nadeel is dat je de grootte van de uitslag niet meer kunt veranderen. Met een heveltje kun je een tandje naar binnen of naar buiten. Erik
Toch raar. Ik heb ooit iets bedacht, en toevallig kom ik er achter dat iemand anders dat ook bedacht heeft, en verdomd, het werkt! Dus ik dacht: goh, wat leuk, misschien leuk om hier te delen. Vervolgens begint zo'n beetje iedereen (muv. Henri) over RDS te zagen! Raar. jan.
Ook dat systeem lijkt me erg mooi Jan, ik dacht dat je het draadje over inwendige aansturing in het algemeen had gestart. Mvg, Bart
Simpel omdat rds geen beperkingen wat uitslag betreft heeft en jou idee mijns insziens slecht kan werken vanwege de beperkte uitslag. Het kan alleen werken bij een dik profiel en dan kan je net zo makkelijk inwendig met een gewone stuurstang werken. Zie het meer als bescherming tegen een hoop werk voor niets