Je ziet tegenwoordig veel verschillende vleugel types. Maar ik vraag me af wat heeft nou het voordeel met een andere type vleugel. Ook vraag ik me af wat een SFG nou doet, dat weet ik al een beetje maar je ziet de SFG vaak op verschillende plekken zitten. Ik ga er zelf niet mee testen, ben gewoon erg benieuwd en wil mijn kennis een beetje uitbreiden op het F3A gebied Foto 1 De vleugel van mijn eigen kist. De zweepback. En daar onder de straight wing Foto 2 de vleugel van de essence. Foto 3 De nieuwe super Oreka met nog meer zweepback als de "normale" Oreka Foto 4 De normale oreka met een zweepback vleugel. Wat doen deze vleugels met de vlieg eigenschappen van de kist en welke zou het "beste" zijn. SFG Foto 5 SFG aan het midden van de vleugel Foto 6 SFG op 3/4 van de vleugel Foto 7 SFG op het uiteinde van de vleugel Foto 8 SFG op de vleugel tip Wat doet elke SFG nou. Werkt die in het midden van de vleugel beter dan op het uiteinde, of heeft een vele andere werking? Of bijvoorbeeld net zoals de canalizer de lucht te optimaliseren? Dit zijn de vragen wie ik mij stel. Sommige hebben ook een SFG op het hoogte roer wat doet dat anders dan die op de vleugel. Foto 9 SFG op het hoogte roer. Dit hoogte roer is een flying stab. Zou het ook werken als je geen flying stab hebt? Foto 10 Foto van de nieuwe Appolo wie een SFG op de vleugel heeft en 2 op het hoogte roer. Een grote op de voorlijst van het hoogte roer en een op de schanier lijst. Of die mee beweegt dat weet ik niet. En zou je ook een SFG op een canalizer kunnen doen. Bijvoorbeeld de Oreka heeft 2 canalizers zou je daar nou ook een SFG op kunnen doen.
de voor en nadelen weet ik zo niet, maar als je het bekijkt wat de rc1 of F3A voor een voorruitgang heeft gemaakt in kennis en techniek vanaf de puma via de kaos, super sicrolly, curare en magic naar de huidige toestellen, maar ook van het programma wat men toen vloog en men nu vliegt. Alles is veranderd en heeft nieuwe inzichten van toen snel naar nu langzaam en constant speed.
Dat klopt. Maar ik ben vooral benieuwd waarom ze nou de vleugel types gebruiken. Ik zelf vlieg met de Anthem. Dat is een zweepback vleugel.dat vind ik erg prettig vliegen. Maar waarom zou je daarvoor kiezen als maker?
De reden dat men kiest voor een sweepback vleugel kun je redelijk beredeneren. Bijna ieder vliegtuig vliegt neutraler als het zwaartepunt naar achter schuift. Door de sweepback vleugel verschuift het zwaartepunt naar achteren wat dus een positief effect heeft. Tevens zie je veel dunnere vleugetips, dit bevorderd de roleigenschappen en zeker de snaprol. Het model zal makkelijker rollen en snappen met smallere vleugeltips. Over SFG's is heel veel te vinden via Google. Deze verbeteren met name de luchtstroming over de vlakken. Besef echter altijd heel goed : een ontwerper kiest ergens voor en vind dat zelf prettig / optimaal vliegen. Dit hangt natuurlijk van heel veel factoren af, met name vliegstijl bepaald heel veel. Wat de ene piloot heel prettig vind, vind de ander niet prettig. Grt, Arnoud.
Bedankt voor de reactie. BJ Craft zelf zegt altijd dat hij een kist maakt zodat iedereen met zo weinig mogelijk training wereld kampioen kan worden. Leuk verkoop praatje natuurlijk. Wat een SFG doet dat weet ik al. Alleen vroeg ik me af waarom je het op verschillende plaatsen zou neerzetten. Wat doet een SFG op het midden van de vleugel nou beter dan die op het einde. En wat doet een SFG op het hoogte roer. En wat voor nadeel heeft een zweepback vleugel en een SFG. Met mijn extra 300 van extreme flight had ik vaak de SFG er op. Die zaten op de tip. Het model vloog beter meskant en strakker.