STINGER 21 OS25FX

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Hans Rijkuiter, 9 mei 2023.

  1. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    IMG_8743.jpeg IMG_8744.jpeg Twee eivormige 45gr doek voor extra versterking in het middengedeelte, deze komen over de uit een stuk 25 gr indekking IMG_8745.jpeg IMG_8746.jpeg
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.291
    Locatie:
    Putten
    Knap hoe je dit allemaal bouwt , wat een hoop werk zoiets , dat je hem met een benzine motor bouwt verbaasd me wel
    Dacht dat dit een beetje gebeurt was
    succes met het verdere afbouwen .

    mvg Andre
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hier nu ook een Stinger liggen, naar aanleiding van het verslag heb ik Look gebeld en een glittergroene voor Willy de Woofer besteld.
    Al die verstevigingen zijn mijns inziens overdone.
    Ik heb vroeger een Stinger gehad, ding is in de lucht niet stuk te krijgen.
    Als je hem zonder ligger zou bouwen dan kan je hem ook volgas door de bocht trekken.
    Maar ik vind het wel mooi dat ie brandstof word.
    De mijne komt een hele speciale electro aandrijving in.
    Ik zal dat tegen die tijd wel beschrijven.
    Hij gaat op 8S vliegen met een zelfgebouwde prop, want er is geen prop te koop met de maten die ik nodig heb.

    Maar Hans... ik lees mee en ik ben benieuwd naar de maiden (video).

    Heb je al nagedacht hoe je hem lanceert?
    Vroeger liet ik hem iemand anders gooien en dat moest met een behoorlijke zwieper.
    Het ding is vrij zwaar dus moet al wat snelheid hebben om goed weg te komen.

    GJ
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.325
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wat ik mij afvraag: remt een brandstofmotor het toestel niet enorm af? En treedt er geen onbalans op?

    Als ik namenlijk kijk hoe nauwkeurig de aerodynamica bij slotrace-car's komt (85km/uur)! Daar moet elk plakbandje exact goed zitten.
     
  5. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    Dankjewel, ik heb niet zo veel met Electrisch en vlieg het liefst met methanol viertaktmotoren.
    Ben nu langzaam met bouwen ,zo nu en dan een stukje ivm de zomervakantie.
     
  6. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    Ja dat klopt wel en er moet zeker lood in de linker vleugel vanwege de naar rechts hangende motor.
    Heb ik ook aan Look gevraagd of dat tie misschien 45 graden naar links moest maar dat maakt niet zoveel uit voor het vlieggedrag als je maar wel om de lengteas ook balanceert.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    Heb vroeger ook een Kazumi gehad met een 32FX en die ging als een kogel zo hard.
    Die kon je gewoon gooien bovenhands met half gas anders trok het koppel hem meteen in de grond .Done that.
    Was wel te repareren en nog mee gevlogen .
    Met een hangaar opruiming heb ik die toen verkocht en had daar eigenlijk nu nog spijt van .
    Vandaar nu de Stinger
     
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    IMG_8781.jpeg
    Even wat op maat schuren en met Zapp 30 min vastgezet
    Past mooi in de romp alsof de vleugel er gewoon doorheen steekt zo mooi
     
    ramses en Raymond3D vinden dit leuk.
  9. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    Nog even meten / chekken en wat schuren in de opening voor het stabilo.
    Die moet haaks met vin en romp en evenwijdig aan de vleugel.

    IMG_8784.jpeg IMG_8785.jpeg
     
    ramses vindt dit leuk.
  11. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    IMG_8794.jpeg IMG_8795.jpeg IMG_8796.jpeg IMG_8798.jpeg Wanneer het stabilo haaks staat op vin dan moet de hoofdvleugel links omhoog
    Nu past er precies een roerhoutje van de koffie tussen , dus op vleugel lijmen met Zapp med ciano en meten!
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua afremmen:
    de buitenkant van een prop doet het meeste
    motor zit in het midden van een prop
    dus er is natuurlijk wel wat verlies, maar het is absoluut niet hetzelfde als wanneer je een opstaande plaat van hetzelfde formaat halverwege de romp zet
    ik heb wel eens een Gee bee gehad, daar zit bijna heel de prop voor de romp..
    maar wat erbuiten steekt is wat telt :D
    ding trok toch als een gek, met misschien maar 2cm prop buiten de romp..

    en niet vergeten, een draaiende prop is ook weerstand.
    een brandstofmotor draait, dus dat motorblok is niet zomaar iets wat in de weg zit.
    vlieggedrag met motor uit zul je het vast wel kunnen merken
    maar dat doe je toch niet zo lang achter elkaar. en dan ga je landen, dus dan wil je ook wat remmen:D


    Aerodynamica: ik zie hetzelfde bij mijn zwaar overpowerde 1/10 tourwagen..
    1 steen, 1 hobbel verkeerd en het ding vliegt weg. letterlijk.
    In zoverre kan bij een vliegtuig de lucht overal heen, dus je hebt niet snel last van een verstoorde windstroom
    bij een auto moet de wind er correct onderdoor, overheen, een hobbel gooit dit proces in de war.
    in zoverre is een auto kritischer dan een vliegtuig, qua stabiliteit. als het ontwerp klopt, en de uitvoering.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  13. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    IMG_8804.jpeg IMG_8805.jpeg In een bouwverslag van GJ vond ik deze servo arm instellingen van mechanische differentiatie van de ailerons.
    Is dit ook van toepassing op de STINGER . Of gaan ze gewoon 90 graden op de servo’s?
    In de bouwbeschijving van de Stinger staat “ Ailerons JP 5 mm & down 3 mm.
     
  14. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
  15. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    102
    Ik heb ze bij de toestellen die ik van Look gebouwd heb altijd op 90 graden gehad . De uitslagen zijn ook dusdanig gering dat je altijd wel weg komt met de instellingen in de zender . Zelfs wanneer je de ailerons als rem gebruikt
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zet de servo's altijd iets schuin met het hoorntje.
    Niet alleen voor differentiatie, dat is een bijkomend voordeel maar vooral om naar boven meer uitslag te krijgen zodat je de ailerons als rem omhoog kan zetten bij de landing.
    Bij dingen als de Hawk F5B wil je toch kunnen remmen en hoogte verliezen, dat doe je door de ailerons iets up te zetten, vleugel verliest lift,, je moet het model dan iets achterover trekken waardoor hij meer weerstand krijgt en gaat remmen.
    Ik ben vandaag verder gegaan met mijn Stinger, hij is wel erg zwaar hoor... die vleugel, als ik dan de Avionik erbij pak, die is 140cm span en weegt incl servo's stukken minder dan de kale vleugel van de Stinger.
    Stinger is kaal, zonder servo's 320 gram.
    En dan heb ik niet eens glas over de vleugel want dat is helemaal niet nodig anders komt er nog een gram of 50 bij.
    Avionik is incl servo's 220 gram.
    OK... vol carbon en een ander prijskaartje maar toch..

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2023
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  17. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    Wanneer alles erin zit zal ik ook eens wegen , ben wel benieuwd wat ie inmiddels weegt!
    Er gaan 5 cellen in voor de 6 volt en die passen direct achter de tank. IMG_8806.jpeg het mooiste zou zo aan de zijkant zijn te compensatie van het motorgewicht.
    Maar er moet nog meer in. IMG_8807.jpeg IMG_8818.jpeg IMG_8820.jpeg IMG_8821.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses vindt dit leuk.
  18. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    Een dubbele Smt hevel met een kogellink en een nylock moertje geeft helemaal geen speling met de koolstof stuurstang/( buisje). IMG_8822.jpeg
     
    ramses en serge pot vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom geen 350 mah 2S lipo?
    Daar kan je makkelijk 30 minuten op vliegen en weegt niks.
    Waarom dubbele hevels?
    Het is allemaal erg overdunn, bij 375 km/u op een veel grotere kist hadden we 1 carbon heveltje met een kwiklink op een staafje koolstof.
    Geen speling, lichter en compacter.

    GJ
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  20. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    849
    Zelf heb ik de neiging om te sterk te willen bouwen en dat kom ik altijd tegen in het totaal gewicht .

    Dit is nog zonder servos maar wel ingedekt en G4 laagje en een kant witte primer.
    IMG_9103.jpeg IMG_9104.jpeg IMG_9105.jpeg
    IMG_9102.jpeg
    In eerste instantie had ik daar gewicht nodig dus dat kwam mooi uit met deze enelope ,had ik nog .
    Moet nog wel preciezer balanceren dus misschien wel een andere accu later.?.
     

Deel Deze Pagina