vraag voor de experts Zou het werken als je bij de start en landing een gyro zou gebruiken Voor de start met een fes motor of up and go dat toestel recht blijft met de start Controls dan rudder en aileron zou dit ook werken voor sleep start Landing ook alleen rudder en ailerons Graag hoor ik Jullie diee
Ik heb in een van mijn zwevers een ontvanger met gyro stabilisatie zitten (FRSky S6R) en die ontvanger heeft ook een autolevel stand. Er vanaf de grond mee starten op autolevel zou ik nooit doen, want dan blijf je denk ik snel met je vleugeltip achter een graspol haken, maar als je eenmaal los bent kun je hem min of meer "op de automaat" naar 300 meter laten slepen. Hij blijft dan vanzelf horizontaal achter de sleper hangen. Leuk om een keer geprobeerd te hebben en handig als je het op een paar honderd meter niet meer goed kunt zien, maar ik vond er verder weinig aan, dus het is bij die ene zwever gebleven.
Bedankt voor je reactie Gebruikte je dan de fix mode of de stabilization mode Ik zit te denken om bij de grond start alleen de rudder te gebruiken of wel seamen met de aileron
De wens om op een vleugelmodel een gyro te willen hebben/gebruiken snap ik om te beginnen niet helemaal (dat zegt dus vooral ook iets over mij). In de (zwever) start lijkt het mij echt onwenselijk. Als er iets niet goed gaat moet je vooral zelf voor stabilisatie zorgen. In sleep is het combineren van richting en rol (meesturen van richting met rol) een duidelijk no-go. In de vlucht (op grote hoogte zou dat handig kunnen zijn). Dicht bij de grond zeker absoluut niet samen en ook niet kiezen welke je zult gebruiken. Als het model dwarshelling aanloopt kun je dat alleen met aileron corrigeren. Als het model zijdeling afwijkt (om de topas) dan moet je met richting corrigeren. Voor vliegers die hierin willen groeien is een winter indoorvliegen met een shocky een aanrader. Als je langer dan één korte vlucht wil vliegen leer je snel met zowel richting als aileron sturen. Is nog erg leuk ook en lekker warm. Dat laatste is nu geen erg sterk argument. Erik
Ik had idee om alleen rudder te gebruiken en als je al Aileron er bij gebruik Staan deze wel in gesteld als normal dan werkt de stability als veering bij een auto kan dus een rustiger vlieggedrag geven
Dat kan allemaal wel, maar het is mogelijk best lastig om goed in te stellen. In de zelfde tijd met het juiste model leer je waarschijnlijk vliegen en omgaan met aillerons. Mijn tip: ga bij een club les nemen, en laat je adviseren over een voor jou geschikt beginnersmodel. Daarna heb je nooit meer stabilisatie nodig waarschijnlijk.
Dat voegt niets toe. het is eerder hinderlijk, je zult altijd zelf de juiste richting in moeten sturen om een kistje de kant op te willen laten gaan die jij wilt dat het gaat. Een gyro gaat dat niet voor je doen. Wat een gyro wel doet, en of dat ding nu in headinghold of als een soort van demping staat ingesteld, is het kistje beter op koers of in positie houden. Zo'n kastje werkt nu eenmaal sneller dan je eigen stuur reactie. Wanneer je het niet moet gebruiken is tijdens de landing, elke stuur correctie heeft invloed op de landingssnelheid. Wordt die landdingensnelheid te laag, tuimelt het kistje uit de lucht. Je moet het ook niet gebruiken tijdens de start, op zo'n moment is de vliegsnelheid te laag Pas een paar tellen na de start als er voldoende snelheid in het kistje zit, is het bruikbaar. Maar gebruik het niet bij een sleepstart, omdat de sleepkist de richting bepaald en je als modelvliegpiloot daar achteraan moet sturen en soms moet je tegen sturen of wat afremmen. Een gyro gaat dat mee en tegensturen sturen of het afremmen echt niet van je overnemen. Het is wel leuk spul om mee te experimenteren, maar zorg er wel eerst voor dat je het kistje met de hand onder controle hebt, voordat je een gyro de oneffenheden glad laat strijken.