Ik heb van Martijn hier op het forum voor een vriendelijk prijsje een simprop edago over kunnen nemen . Hij heeft zelfs geregeld dat hij via via bij mij in Vaassen terecht kwam. Hij gaf al wel aan dat hij veel te zwaar was door de vele lak die er op zat . Na ontvangst het toestel op de weegschaal gelegd zodat ik weet hoeveel het toestel straks afgeslankt is . Achtereenvolgens het complete toestel , de vleugel en de romp.
Na de vleugel al grotendeels kaal te hebben geschuurd kwam ik 2 plekken tegen waar plamuur in zat . Dit er uit gebroken en dat alleen was al 50gram . Daarna er netjes nieuw schuim in gemaakt en dit ga ik weer netjes afdekken met balsa en een glasmatje. Het schuim heb ik er met een beetje bruislijm in gelijmd . Zonder dat ik al klaar ben met het schuren ben ik al gegaan van 320 gram naar 195 gram voor alleen de vleugel.
Goed bezig! Er valt wel weer een leuk kistje van te maken Ik had in mijn edago wel een dun triplex liggertje gemaakt in de vleugel. Geen idee of het nodig is maar het geeft mij altijd wel een goed gevoel. Succes
Ik ben inderdaad geen ligger tegengekomen . Ik laat het lekker zoals het is voorlopig. Het geheel op zich is al behoorlijk stijf en sterk en met deze span ben ik er niet zo bang voor.
Stukjes balsa pas gemaakt het schuim iets terug geschuurd . Daarna de randen afgeplakt om zo min mogelijk lijm aan de buitenkant te krijgen. Met een kwastje minimaal bruislijm aangebracht en het ligt nu te drogen
Zo de vleugel helemaal schoon op een keer fijn naschuren na . Van 320 gr naar 183 gr . Nu kan het opbouwen weer beginnen . Heb ook maar besloten nieuwe scharnieren in de ailerons te zetten de oude hadden hun beste tijd gehad. Zit nog wel even te twijfelen op ik het bij 1 centrale servo houdt of toch voor 2 servo's ga . Voordeel van 2 is dat ik dan ook een rem in kan stellen . Aan de andere kant 1 servo is lekker simpel en scheelt ook weer gewicht. Nu verder met de romp daar zit ook een best pakket verf op .
Inmiddels de romp ook grotendeels ontdaan van alle lagen lak . Van 180 gr naar 120 gram. Er zitten wel de nodige scheuren en slechte plekken in dus daar zal ik met epoxy en weefsel mee aan het werk moeten. De vleugel hier en daar geplamuurd met epoxy met micro balloons.
Zo te zien gaat deze straks lekker strak in de lak Zou me niks verbazen als je schilder of spuiter van beroep bent
Het richtingsroer was door alle vorige verfklussen al danig vervormd en ook het kaal schuren maakte het er niet beter op. Daarom een stukje depron pas gemaakt en dit er in gelijmd . Na droging en glad maken nu begonnen met glasweefsel aanbrengen
Ik ga toch maar voor 2 servo's in de vleugel en in mijn rommelbak 2 servo's gevonden. Nu nog even kijken hoe ik die er het beste in kan maken.
Ik zou dan meteen willen adviseren om het kielvlak iets hoger te maken om meer oppervlak te creƫren Dat maakt het model stabieler tijdens het starten..
Op advies van Martijn het kielvlak iets hoger gemaakt . Eerst de bovenkant vlak gemaakt en een stukje depron pas gemaakt . Aan beide kanten een glasmatje en nu eerst hard laten worden . Achteraf is de romp toch slechter dan ik gehoopt had . Maar ach ...het houdt je bezig. Het zal nog wel even duren voor deze het luchtruim kiest