Al jaren gooi ik met regelmaat mijn F3K kistjes op een lokaal veldje. Helaas staan daar sinds kort huizen, en gooien is tussen de motorvliegers op de club toch niet echt ideaal. Mijn oude Twister (1)is een prima kandidaat om eens een poging te doen voor weinig geld in te stappen in het F5K gebeuren. Hij heeft een ruime romp en weegt nu ruim 300 gr met een 350 mAh NiMH en wat lood. Dat gaat als als elektro niet veel meer worden hoop ik. Om dit model gaat gaat het: Bekijk bijlage 542367 De aandrijving had ik eigenlijk voor een zelfbouw mini F5K kistje gekocht die een los draadje onder “experimenteel “ heeft, maar moet hier ook wel passen: T motors 1507 2700 rpm 25 mm cm spinner 6x4 of 7x4 cn prop Hyperflight 28 A ESC 2 cellen Tatu 450 mAh Eerste stap was alles in en op de kist plakken, en op de cg weegschaal kijken waar alles moet komen om het zwaartepunt ok te krijgen. Conclusie: de servo’s kunnen blijven zitten, en met alles inclusief de geplande Altis er voor en de accu er achter gaat het goed komen. Ik heb een tijdje zitten piekeren op de motor montage. Die moet aan de achterkant vast, terwijl je aan de voorkant de spinner netjes uit wil lijnen. Met een spant achter wordt dat een heel gepruts, zeker omdat ik de romp ook nog van ovaal naar rond moet dwingen. Geïnspireerd door de site van hyperflight heb ik een motor mount ontworpen en geprint die aan de voorkant in de kist gelijmd wordt, waardoor de uitlijning van zelf goed komt. De uitlijning naar de spinner is vrijwel perfect, met een spleet van nog geen halve mm. Geprint heb ik in PETG. Dat is niet geweldig te verlijmen. Oplossingen zijn een schreeuwend dure primer, of een Corona of plasma behandeling die buiten bereik van de hobbyist valt. Tot ik ergens de tip vond dat je ook met een vlam het oppervlak chemisch kan activeren. Voorzichtig het blauwe deel van de vlam een gasaansteker over het product laten gaan zou moeten helpen. Eerst zien, dan geloven. Met dit als resultaat: Het linker ding is behandeld met de vlam, het rechter niet. Bij de eerste trek je de lijm stuk, bij de ander laat de lijm los van de PETG. Dat werkt dus echt! Bij interesse kan ik de motor mount hier als step of STL file toevoegen.
Waarom die eerste foto het niet doet is mee een raadsel. Iemand een idee? Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg alleen maar foutmeldingen. De rest gaat wel goed. Weer wat vooruitgang. Een accu slede voor achter de servo’s. Traditioneel uit balsa. Nog een upgrade: Ik wil af van dat gedoe met stekkertjes bij het bevestigen van de vleugel. En ik had nog een setje connectoren van hyperflight liggen: En dan maar lijmen. Mikado met spelden: Motor mount monteren: En de slede op zijn plek: De snoertjes naar de vleugel lopen langs de zijkant. Onder zou netter zijn, maar dan botsen ze met de toegang tot de ballast buis, mocht ik die nog willen gebruiken. Nu eerst een nachtje drogen.
Tof weer een bouwdraadje te zien. Mijn eerste f5k was ook een twister romp, met eigengemaakte vleugel. Inderdaad voldoende ruimte. Ik heb zelf op 2s lipo een 4000kv motor met 7x4 prop. Heb later de onderkant van het richtingsroer afgesneden, was toch beschadigd geraakt en merk dat het geen verschil maakt en wellicht beter vliegt. Ik zou zeggen kom eens bij een wedstrijd f5k kijken of meevliegen. Veel elementen van f3k en lekker sfeertje.
Dank je, een beetje leven maakt zo’n draadje toch leuker. Dan weet je ook dat je het niet voor niets doet. Voor jezelf is het trouwens ook handig, dan weet je later nog wat je gedaan hebt. Anders schrijf ik te weinig op. Eerst maar eens vliegen, dan kan een wedstrijd altijd nog. Ik bouw wel een Altis nano in, dus wat dat betreft ben ik er klaar voor. Die is nog onderweg van Hyperflight. Even de resultaten van het geknutsel. De slede is niet zo bijzonder. Maar de motor mount, daar ben ik toch best wel tevreden over. En dat ben ik niet zo snel. Motor centreert prima. Ook binnen ziet het netjes uit. En dit sluit echt heel netjes aan. De spleet naar de spinner is nauwelijks zichtbaar. Daar doe ik het voor. Koeling heeft de motor niet, maar met 7 seconden motorloop zal dat wel goed gaan. Wat soldeer gepriegel aan de vleugel: En daarmee begint het nu echt te vorderen.
We volgen je hoor! Lekker bezig en zo mooi als jij de aansluiting tussen romp en spinner hebt krijg ik het niet. Goed dat je meteen een altis inbouwd - kun je meteen goed trainen voor F5K wedstrijden. Succes met de volgende bouw stappen.
De draadjes worden vaak wel gelezen, maar de reactie is er niet altijd. Maar laat dat de pret vooral niet drukken en neem ons mee in de gemaakte vorderingen. Ik vind het een mooi bouwverslag en ben onder de indruk van de netheid van je bouw. Goed doordacht en ik ben overtuigd dat je veel plezier aan deze kist gaat beleven. In het verleden heb ik zelf ook gebruik gemaakt van een dergelijke vleugelverbinding. Eerlijk gezegd heb ik dat later weer omgebouwd naar een stekkerverbinding. De connector maakte regelmatig slecht contact en dat is iets wat je niet wilt. Wellicht heb je betere connectoren of is jouw bouw nauwkeurigheid een stuk beter Succes met de afbouw. gr. Brian
Ik gebruik diezelfde connector in een RES kist en heb _nog_ geen enkel probleem ervaren. Wel + en - aan de zijkanten gehouden zodat bij verschuiven van de vleugel (hypothetisch) geen kortsluiting of ompoling kan ontstaan. Het is een gepriegel van jewelste om te solderen maar daarna werkt het prima.
Een paar jaar geleden heb ik de romp doormidden geland. De reparatie was op zich nog best ok: Door een slordigheid mijnerzijds wees de staart wel de goede kant op, maar liet de uitlijning van stabilo en vleugel te wensen over, de hele handel was ietwat geroteerd. Met vliegen heb ik daar nooit iets van gemerkt, maar mooi was anders. En nu ik toch bezig ben…. De ultieme oplossing zou uiteraard zijn om de romp weer door te zagen, maar dat gaat zelfs mij wat te ver. Dus heb ik het onder de vleugel recht gebroddeld. Jammergenoeg heb ik van het proces zelf geen plaatjes. Dat zag best leuk uit, met saté prikkers en veel plakband. Van het resultaat wel: Met de vleugel er op is het vrijwel onzichtbaar. Alleen door de streepjes valt het op, maar die besparen wel de helft van het gewicht, en dat is ook wat waard.
Het einde nadert. Of eigenlijk het begin. Ik hou van netjes inbouwen, en zo’n rompje is toch krap. Daarom, en vanwege het gewicht, heb ik alle connectoren er uit gegooid, en de hele handel gesoldeerd. Toen ik begon met vliegen ging dat anders. Ik had maar geld voor weinig besturing, dus bij elke nieuw ontwerp ging de besturing over. Er altijd op letten dat de servo’s de zelfde kant op liepen, anders moest je ze openmaken en de potmeter om solderen. Nu laat ik letterlijk alles zitten. Het ook wel een stuk goedkoper dan toen. Maar terzake. Hier de top-soldeerklus: een draadje voor de telemetrie van de ESC, hand gesoldeerd aan een tqfp package. Toch maar even nagemeten dat er nergens sluiting is. Daarna de ontvanger: Die komt op de bodem, netjes weggewerkt zodat daarboven de regelaar en Altis passen. Ik heb voor de Altis een speciale aansluiting gemaakt, zodat ik hem er met 1 ompool -veilige connector uit kan halen, en als ik zonder Altis vlieg gaat er een brug connector op. Ik laat de stroom voor de besturing niet via de Altis lopen. Ook de regelaar programmeren zou hiermee moeten kunnen. Dit is het idee: Propje er op, ik begin met een 6x4, op zijn plek gehouden door een loom- elastiekje. Mijn dochters zijn daar uitgegroeid, ik heb voor de rest van de eeuw voldoende elastiekjes. Een 7x4 heb ik ook nog liggen. En dan kom ik uiteindelijk hier op uit: Net boven de 300 gram en dat is inclusief een paar gram lood op de plaats van de Altis, met een een heel klein beetje lood in de staart. Niet verkeerd voor zo’n oude bak. Minimum gewicht volgens de 12 g/dm2 regel zou 285 g zijn. Nu nog programmeren. Ik ga de kist vliegen op mijn geliefde maar ietwat prehistorische multiplex 3010, waar ik een Frsky accst module voor heb gemaakt. Telemetrie gaat dan via de telefoon, want die heeft de 3010 niet. Morgen invliegen, hoop ik.
Wat leuk om te lezen! En idd, wat een mooi gewicht voor zo'n "oud" beestje! Zien we je binnenkort op een wedstrijd? PS: Heb jij niet ooit eens een groene Flitz 2 van mij overgenomen? Gr Edwin