Bouwverslag Union Sovereign

Hallo Rob,
Daar heb je een punt. Op al mijn foto's, en dat zijn er heel veel, is me dit nooit opgevallen. Kun je nagaan. Ik ga er toch nog even induiken, wil ook wel weten hoe dit zit. Zo een
Spooling Device is in principe onmisbaar, maar ik zie hem op de laatste foto ook niet zitten:(
 
Hoop dat ik u niet al te veel in verwarring heb gebracht, dacht dus eigenlijk al dat die kabelgeleiders er mee te maken hadden.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje.

Het zal wel ergens in je verslag staan.
Welje zender gebruik je voor deze schitterend mooi gemaakte boot?

Mvg ronald
 
Hoop dat ik u niet al te veel in verwarring heb gebracht, dacht dus eigenlijk al dat die kabelgeleiders er mee te maken hadden.

Hallo Rob, geen enkel probleem hoor. Maar zoals ik al zei, het is praktisch eigenlijk niet mogelijk om zonder de Spooling Device te werken. Op bijgevoegde foto van het originele schip kun je het ook duidelijk zien zitten.
Afbeelding 395.JPG
Heb geen verklaring voor jou foto:(
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje.

Het zal wel ergens in je verslag staan.
Welje zender gebruik je voor deze schitterend mooi gemaakte boot?

Mvg ronald

Mogelijk dat het ergens staat maar weet het zo niet. In de tijd van de bouw en haar eerste vaarjaren gebruikte ik een Graupner MC24 incl. de nodige uitbreidingen met multiswitches en schakelaars. Ook op de sticks had ik extra schakelaars. Het geheel werkte met Jeti modules op 2,4 Ghz. Fijne zender. Heb nu een Taranis X9E. De Graupner is nu in principe overbodig. Dus voor de juiste prijs te koop. Geen koopje, dat zeg ik er wel bij.
 
Maar zoals ik al zei, het is praktisch eigenlijk niet mogelijk om zonder de Spooling Device te werken.

Ik zou hier graag even wat over willen verduidelijken. Ik heb als stuurman op de Union Princess gevaren, het zusterschip van de Sovereign. Daar stond toen dezelfde winch maar zonder spooling device. Bij het binnenhalen van de sleepdraad werd deze tussen de towing pins gehouden en dan spoelde deze vanzelf goed op. Als we aan het anchorhandling waren gebruikten we de twee lagere winches (die uit het midden staan). Hier was het echter wel nodig om de draad te begeleiden. Ze deden dat dan met behulp van de tuggerwinch.

Voor zover ik weet stond op de Sovereign vroeger geen spooling device. Dit is later geïnstalleerd.
 
Hallo Samw,
Ik heb echt heel veel foto's van vooral de Sovereign, maar ik heb toch ook een paar gevonden van de Princess. Eén daarvan geeft inderdaad duidelijk aan dat ze ook zonder de Spooling Device heeft gevaren. Ook heb ik nog foto's van zowel de Sovereign als van de Princess uit de tijd dat ze nog Anglian voor de naam hadden staan en een witte livery hadden. Op deze foto's hebben ze alle 2 niet de Spooling Device. Is er dus later opgebouwd. Ik heb dit nooit geweten dus erg bedankt voor de info.
 
En zelfs 7 jaar na dato van uw verslag zijn er nog lezers die zich laten inspireren en informeren over uw manier van bouwen. Wat dat betreft bent u een echte kennisbank en inspiratiebron voor jongere modelbouwers....waarvoor dank:worship:
 
En zelfs 7 jaar na dato van uw verslag zijn er nog lezers die zich laten inspireren en informeren over uw manier van bouwen. Wat dat betreft bent u een echte kennisbank en inspiratiebron voor jongere modelbouwers....waarvoor dank:worship:

Bedankt voor je leuke reactie. Is inderdaad al weer een tijdje geleden. Inmiddels al weer 2 schepen verder......Maar mooi dat er af en toe toch naar gekeken wordt.
 
Bedankt voor je leuke reactie. Is inderdaad al weer een tijdje geleden. Inmiddels al weer 2 schepen verder......Maar mooi dat er af en toe toch naar gekeken wordt.

Reist de vraag of de Sovereign nu 100% af is inmiddels en of je nog wat met de geleide rol hebt gedaan?
 
Reist de vraag of de Sovereign nu 100% af is inmiddels en of je nog wat met de geleide rol hebt gedaan?

Hallo Hans, de geleiderol, wat bedoel je hiermee? Een schip is in principe nooit gereed. Maar ergens moet je de streep trekken. Voor mij is ze wel gereed. :)
 
Hallo Hans, de geleiderol, wat bedoel je hiermee? Een schip is in principe nooit gereed. Maar ergens moet je de streep trekken. Voor mij is ze wel gereed. :)
Bedoel de spooling device.
En qua gereedheid, je laatste echte bericht (2017) zeg je dat zij voor 99% gereed is, benieuwd dus naar die laatste 1% en of je dus ook de spooling device nog verwijderd hebt oid?
 
Bedoel de spooling device.
En qua gereedheid, je laatste echte bericht (2017) zeg je dat zij voor 99% gereed is, benieuwd dus naar die laatste 1% en of je dus ook de spooling device nog verwijderd hebt oid?

Hallo Hans,
De spooling device is niet verwijderd hoor. Het is in de AHTS wereld zo dat de schepen vaak worden aangepast aan de komende job. Het is voor een modelbouwer niet echt zinnig om het model up to date te houden met het echte schip. Vandaar dat ook de naam niet veranderd gaat worden in SOVEREIGN zonder UNION. Het schip is voor mij af. :)
 
Ben het met je eens hoor, qua up to date houden etc en het is idd natuurlijk jouw schip.

Echter ik weet dat er bouwers zijn, die als ze een schip bouwen uit een bepaalde periode en er een aantal zaken zijn, die achteraf niet blijken te kloppen uit die periode vh schip het toch wijzigen.
Zelf doe ik mijn best, maar door de wat beperkte mogelijkheden die ik heb (werkruimte, gereedschap -ook ivm de werkruimte-, etc) beperk ik mij tot wat ik kan.) En is mijn schip..
 
Ben het met je eens hoor, qua up to date houden etc en het is idd natuurlijk jouw schip.

Echter ik weet dat er bouwers zijn, die als ze een schip bouwen uit een bepaalde periode en er een aantal zaken zijn, die achteraf niet blijken te kloppen uit die periode vh schip het toch wijzigen.
Zelf doe ik mijn best, maar door de wat beperkte mogelijkheden die ik heb (werkruimte, gereedschap -ook ivm de werkruimte-, etc) beperk ik mij tot wat ik kan.) En is mijn schip..

:thumbsup:
 
Het is alweer een tijdje een slapend topic, maar ik wil toch even mijn waardering uitspreken voor dit model en het verslag.

Ik werk momenteel op de Sovereign (het prefix union is inmiddels vervallen) en de details zijn verbluffend. Het is echt bijna net alsof ik over dek loop!

Ik zou haar ooit graag eens in levende lijve bewonderen....
 
Hallo Johan,
Bedankt voor het mooie commentaar. In levende lijve haar bewonderen kan helaas niet meer, althans niet bij mij. Gezien mijn fysieke beperkingen, ben 74 jaaar, kon ik haar niet meer gemakkelijk vervoeren. Toen heb ik haar aan een liefhebber over kunnen doen. Op die manier kan ik haar nog wel eens op een vaardag zien. Anders had ik je graag een keer uitgenodigd.
Vriendelijke groet Sjoerd.
 
Back
Top