Aero-naut Pilot bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaZzMaN251, 26 jul 2022.

  1. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, België)
    IMG_6482 2.JPG

    Na enkele keren op het punt gestaan te hebben om eens een boot te bouwen, ben ik toch maar overstag gegaan en heb ik me een Aero-naut Pilot kit aangeschaft.
    Ik ben puur op het uiterlijk afgegaan en kon op de Aero-naut website zien dat dit een kit was met moeilijkheidsgraad 3/5. Achteraf gezien (al enkele dagen research gedaan, ná de aanschaf) misschien ietsje té optimistisch

    Zelf heb ik geen ervaring met modelboten, dus de bouw wordt een heuse uitdaging. Gelukkig zijn er enkele bouwverslagen te vinden waar ik me op kan baseren.
    Er spreken me verschillende kleurenschema’s me aan, maar deze combinatie oranje/zwart springt er voor mij bovenuit.
    pilot-61-hero.jpeg

    Qua elektronica kies ik voor een brushless setup met 2212 motoren (1000kV) en 2x 45A esc’s op een 2S lipo (die heb ik namelijk voorhanden). Een standaard servo (Futaba S3003) voor de besturing zal wellicht volstaan.

    Ik bouw de kit met de lijmen die voorgesteld worden in de handleiding:
    • Uhu Plast Special
    • Zap Medium CA
    • Pattex Stabilit Express
    • Zap Canopy Formula
    • Z-Poxy 30 minuten
    Om wat vertrouwd te raken met de lijm en materialen, ben ik alvast begonnen met enkele delen van het interieur.
    IMG_6443 2.jpg

    Na voldoende opzoekwerk heb ik me gewaagd aan het eerste deel van de romp.
    • de meeste frames moeten gelijk met de onderkant van de kiel verlijmd worden (zie foto’s)
    • de stringers verlijm je best zo gelijk mogelijk met de buitenkant van de kaders zodat de zijkanten van de romp mooi aansluiten in de volgende stap
    IMG_6478.JPG IMG_6477.JPG IMG_6476.JPG

    Op naar de volgende stappen! Alle constructieve tips en opmerkingen zijn welkom.
     
    ShabaF117 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  2. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    292
    Locatie:
    eernegem belgie
    Ziet er goed uit,
    Ben al een stukje verder met de bouw en bijna klaar voor het spuiten.
    De zijkanten heb ik eerst tot aan de motorspant gelijmd,laten drogen en dan pas de neus gelijmd.
    Lijm was niet de groene zapp maar deze op de foto.droogt wat trager en makkelijk te corrigeren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JaZzMaN251 vindt dit leuk.
  3. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, België)
    Intussen heb al een deel van de romp gelijmd.
    IMG_6577.JPG

    Terwijl dat goed ligt te drogen, ben ik gestart met de bouw van het instrumentenpaneel.
    De binnenkant van de deze onderdelen heb ik beplakt met zwarte vinyl om het licht dat erin komt niet te laten doorschijnen langs de zijkanten en onderkant.
    IMG_6560.JPG IMG_6559.JPG IMG_6567.JPG

    Het stuurhuis begint ook al vorm te krijgen. Alles past netjes in elkaar.
    • De ramen kan je netjes in de openingen leggen op een vlakke ondergrond. Zo kan je netjes met Glue ‘n’ Glaze de ramen vastkleven.
    • Langs de kant waar ik ze verkleefd heb, heb ik de beschermingslaag verwijderd zodat deze niet in de lijm kleeft.
    IMG_6570.JPG IMG_6576.JPG
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2022
    Marc w vindt dit leuk.
  4. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    292
    Locatie:
    eernegem belgie
    Ziet er goed uit ,maar zelf zou ik de ramen na het schilderen pas aanbrengen
    Met Crystal micro magic lijm je makelijk je ruiten .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, België)
    Bedankt voor de tip.

    Ik heb ze met Glue ‘n’ Glaze gelijmd met de beschermingslaag langs de binnenkant verwijderd.
    Ik zag anders niet goed in hoe ik nog aan de binnenkant kon.
    Ik heb het plaatje met de ramen ingescand zodat ik er eventueel nog masking tape op maat kan voor laten uitsnijden om de binnenkant te beschermen.
    De binnenkant laat ik normaal gezien wit.

    Geen idee of er een praktischere manier is?
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2022
  6. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    292
    Locatie:
    eernegem belgie
    Ruitjes zeker bij een grote schaal blijven bij mij zolang mogelijk in de doos
    Bij dit model is het mogelijk langs de onderkant om erbij te komen
    Je kan ook eerst de vensters op de ijzeren omranding lijmen en dan plaatsen .
    Op uw manier is de kans op verf op de ruiten zeker bij spuiten niet onbestaande.
     
  7. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, België)
    Op aanraden van pimboly heb ik de ruitjes terug uit de stuurhut gehaald. Dat ging vrij vlot met enkel een beetje lijmresten die makkelijk van de ABS platen gehaald konden worden.
    IMG_6639.JPG

    De romp is verder opgebouwd. Een heuse klus als beginner, maar het resultaat is voorlopig ok, vind ik.
    Het moeilijkste is de schuine kant schuren zodat de beide helften in het midden en aan de zijkanten mooi aansluiten. Bij de onderste rompdelen verloopt deze namelijk.
    Het achterste deel is de volgende stap.
    299611939_842232533428946_8055927762450223340_n.jpg 299329053_6152234721460518_43414862903745629_n.jpg

    Tussendoor heb ik werk gemaakt van wat kleinere onderdeeltjes zoals de radar antenne.
    Deze heb ik “werkend” gemaakt met een haakse N20 gearmotor. Het asje is verlengd met een siliconen buisje en een lange M2 schroef (uit een servo) die in het bovenste deel van de antenne kan geschroefd worden (draad getapt in de onderste helft van de antenne zelf). De verlengde motoras draait dus volledig vrij doorheen de ganse radar tot bovenin waar de as is bevestigd. Na een beetje research kwam ik bij een rotatiesnelheid van 48 toeren per minuut voor de antenne, die ik met enkele weerstanden tussen de BEC en N20 motor heb kunnen bereiken.
    IMG_6643.JPG IMG_6644.JPG

    Andere onderdelen zijn de stoelen, die niet zo makkelijk in elkaar te kleven zijn. Hier ga ik nog wat aan schuren en bijwerken, want in de huidige staat zijn ze toch wat ruw en hoekig.
    IMG_6640.JPG

    Een deel van de bovenbouw is ook al opgebouwd en dient ook nog opgevuld en opgeschuurd te worden.
    IMG_6642.JPG

    De lichten heb ik ook reeds klaargemaakt. Hierbij ga ik voor de officiële lichten (+ een extra knipperend blauw licht voor uitzonderlijke politiediensten) die loodsboten dienen te hebben. Dit filmpje legt het prima uit:


    IMG_6590.JPG IMG_6591.JPG

    Opmerkingen en tips zijn altijd welkom!
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.443
    Locatie:
    Oostvoorne
    Info ook te vinden in het verlichtingsdraadje van dit Forum. Vroeger leerden we de verlichting van een loodsvaartuig te onthouden door te denken aan een witte pet boven een rode neus. WAt ik mis in het filmpje is de hoek waaronder een licht hoort uit te stralen over de horizon. Toplicht 225°, heklicht 135° en boordlichten 112.5°. Met de hedendaagse nautische hulpmiddelen is dat niet zo belangrijk meer. MEt AIS zie je zo koers en snelheid van een vaartuig. Vroeger keek je veel meer naar de verlichting om een schip te "peilen". Allemaal nostalgie, maar wel leuk om het allemaal zo goed mogelijk aan je model na te bootsen. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  9. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, België)
    Bedankt voor de uitleg!
    Het heklicht (staat ook op één van de foto's toevallig) heb ik inderdaad van binnenin afgeplakt met vinylfolie om aan de 135 graden te geraken.
    De boordlichten worden volgens mij door middel van de "bakjes" (sorry, ik ken de juiste term niet) waar ze inzitten tot de juiste stralingshoek gebracht.
    De toplichten, bedoel je daarmee dan de witte bovenin en rode eronder? Die moeten dan normaal gezien ook maar 225 graden stralen? Dit had ik nog nergens teruggevonden, dus nog geen rekening mee gehouden. In het filmpje zijn beide toplichten ook te zien van de achterkant en wordt er gesproken over "allround lights".
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.443
    Locatie:
    Oostvoorne
    De witte en rode boven elkaar zijn rondom schijnend. Het toplicht zit voor aan de mast bij de hoorn. Zwart lamphuis. Boordlichtbakken is een gangbaar woord en dienden inderdaad om de zichtbare hoek af te bakenen. Vroeger hadden ze dezelfde kleur als het boordlicht. Later moesten ze, om reflectie te voorkomen, matzwart worden geschilderd. De huidige generatie boordlichten hebben geen bakken meer nodig. De lamphuizen zijn vaak uit kunststof en als lichtbronnen worden nu leds gebruikt.
    Hieronder nog een link, waarin ook de zichtbare hoek te zien. Gr. Klaas.
    https://gratisvaarbewijs.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=35:aanmeren
     

Deel Deze Pagina