F5j van Stream Team, de Phoenix

Zeer verheugd te melden dat de Phoenix deze kant op komt, ik heb er hoge verwachtingen van en hoop er een paar wedstrijdjes mee te kunnen vliegen.

Een mede piloot heeft er ook 1 besteld in de standaard kleuren/design, ikzelf kon het niet laten om er een paar vliegende klompen op te laten maken.

ik zal proberen wat foto's van de bouw te plaatsen als het zover is;)

Leuk promo filmpje vd fabrikant;

Groet, Vincent
 

Bijlagen

  • phoenix4.png
    phoenix4.png
    7,3 KB · Weergaven: 285
  • phoenix3.jpeg
    phoenix3.jpeg
    56,5 KB · Weergaven: 259
  • phoenix2.jpg
    phoenix2.jpg
    512,9 KB · Weergaven: 262
  • phoenix1.jpg
    phoenix1.jpg
    386,7 KB · Weergaven: 250
Mooi!
Het was me nog niet opgevallen dat die dubbele flap ook bij de rolroeren is doorgevoerd.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
 
Voor zover ik heb begrepen is de aansturing niet met een rds systeem, maar 100% zeker ben ik nog niet. Ik zal me er even in moeten verdiepen zodra de schoonheid in mijn bezit is;)
 
Om eerlijk te zijn vraag ik t mezelf ook af, ik heb eea gezien van Rollo en Laurynas waaruit bleek dat het heel mooi is gelukt en super werkt. Nu heb ik al wat ervaring met de kwaliteit die Laurynas levert, Rollo weet de beste mensen te vinden voor het aerodynamische gedeelte.....,erg lang hoefde ik er niet over na te denken. Ik ben bang dat ik even geduld moet hebben voor ik het jullie kan laten zien!
 
@Rick NL

Ah, dat is zo te zien IDS (servorahmen).

Ik vermoedde al dat het zou werken net als een ka-8 trimflapje met een cross-over extra stangetje naar het vaste deel,
en dat lijkt idd zo te zijn. Vandaar dat het ene roer aan de onderzijde scharniert en het andere deel aan de bovenzijde.
Slim! Ik had niet gedacht dat je dat binnen de vleugel kon houden.

Je hebt voor de servo dan alleen een "reguliere" IDS nodig die de binnenste flap aanstuurt, de buitenste gaat vanzelf mee.

@specialpainter.nl Foto's graag als het zover is! :-)
 
Afgelopen donderdag stond er een grote doos van Stream Team in de gang. Gelukkig had mijn vrouw niet door dat het een vliegtuig was. Alles is deelbaar dus de maat is handelbaar
Het is een pré produktie model; behalve dat er at meer werk is aan stekker verbindingen en ids inbouw zie ik geen verschil. Alles ziet er goed uit, zoals gebruikelijk bij Laurynas. De dubbele flap is een bijzondere constructie. De tijd zal leren of het werkt.
Ids voor flaps en ailerons is meegeleverd. Een inbouw werkje waar ik niet naar uitkijk. Ook voor de staartservo’s is een mooi frame meegeleverd. Alles voor KST servo’s. Daar is nog het wachten op.
De andere werkzaamheden vorderen gestaag.
C30B4B64-8FF2-4804-95B4-7CB41F75CB3C.jpeg
0F1C6F0A-6C62-4AC7-AA43-04177C4FFC6A.jpeg
EBBF53D5-B719-4575-B472-ED44461BB968.jpeg
63D2AA30-1C9E-4C25-AF1E-056E66B75D8B.jpeg
E3971493-E023-4DD1-AC0E-CC1528D54303.jpeg
 

Bijlagen

  • 2631B308-51BF-4F67-BBCE-E4A50389769F.jpeg
    2631B308-51BF-4F67-BBCE-E4A50389769F.jpeg
    348,5 KB · Weergaven: 159
  • B4F31865-049E-4202-A9B1-0A3DF79FEB05.jpeg
    B4F31865-049E-4202-A9B1-0A3DF79FEB05.jpeg
    190,5 KB · Weergaven: 156
WOW!
Mooi en doordacht. Ik ben benieuwd naar de oplossing om te zorgen dat het deel tussen de scharnieren zich gedraagt en niet een willekeurige hoek kiest.
Wie weet is het ook toepasbaar in VV modellen :)
 
dat het deel tussen de scharnieren zich gedraagt en niet een willekeurige hoek kies
Alles beweegt in harmomie. Er zit een ingenieus systeem ingewerkt met 2 scharnierpunten. Dus je beweegt eigenlijk het eerste stuk na de scharnierlijn met de servo en het 2e stuk wordt aangedreven door de ingebouwde heveltjes
 
Gisteren eindelijk het laatste benodiged stekkertje binnen gekregen en aan de staartservo’s gesoldeerd. Alles werkt en vanochtend vroeg onder een wat grijze lucht de Phoenix ingevlogen. Blijft altijd indrukwekkend om 4 meter vleugel de eertse keer een zetje te geven. Maar vanaf de eerste vlucht indrukwekkend. Hij draait om zijn tip als een cx 5 en met de grote dubbele flap hangt hij als je wilt bijna stil in de lucht. Veel meer kan ik er nog niet van zeggen, daarvoor was de lucht wat te plat. Maar alles wijst erop dat we goede vriendjes worden.
Morgen eerst even een kleine operatie aan de duimpees. Die is al maanden aan het opspelen. Dus voorlopig geen nieuwe informatie.
Een filmpje heb ik wel gemaakt met de iphone in een hand en de zender in de andere. Geen bioscoop kwaliteit film helaas, maar voor een eertse indruk wellicht toch leuk.
3C808CF3-C9CD-44B5-8A58-51D8CA9716EC.jpeg
746A7039-3A45-4598-AB66-7B9A95C2A70C.jpeg
 
Vandaag in Oosterland de Phoenix voor het eerst gevlogen tijdens een wedstrijd. Helaas de afgelopen weken niet veel kunnen vliegen. Mijn duim had rust nodig. Gelukkig werkt die nu weer mee.
De windverwachting was vrij stevig, en zeeland kennende zou het nog wel eens ietsje meer kunnen zijn. Dus gisteravond nog snel ballast gemaakt. 500 gram zou genoeg moeten zijn, als het moet krijg ik er ook 700 gram in.
De wedstrijd begon met naar schatting 7 m/s wind. Hoog starten en bovenwinds in de betere lucht hangen leverde steeds 10 min op. Na de pauze kwamen de belletjes wat beter los en kon er flink hoogte gemaakt worden, ook benedenwinds.
Vliegegwicht vandaag ruim 2000 gr. De Phoenix draagt dat makkelijk. Hij vliegt en klimt op dat gewicht ook nog prima.
Wel veel problemen om op de stip te landen. Normaal lukt dat prima. Met het hoge gewicht kreeg ik de snelheid er niet goed uit. In de loop van de dag zag ik dat een flap niet ver genoeg uitslag had. Instelling aangepast maar helaas de laatste landing zelfs nul landingspunten gescoord.
Al met al een prima debuut met een 2e plaats achter Pascal. Maar erg ontevreden over de al dingen.
Thuis gelijk de flap onderzocht en blijkt dat het servoframe los zat…….probleem gevonden.
 
Back
Top