Falcon F5K

Met veel plezier introduceer ik de Falcon F5K.


Vandaag vloog hij voor de eerste keer en ik ben er enorm blij mee!

Fantastische bouwkwaliteit en het totaalgewicht is ongelofelijk laag: 221 gram vliegklaar met 450 2s mAh accu 2 KST 08 en 2 KST 06. En als ik een 350 mAh gebruik dan wordt het 212 gram vliegklaar!

Hieronder citeer ik even uit mijn bouw- en vliegverslag op RC groups… daar heb ik de bouw in detail beschreven en zijn ook nog veel meer foto’s te vinden:

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3835763-Falcon-F5K#post46592669


Empty weights:


Wing: 72,4
Fuselage including nose cone: 32,9
Elevator: 5,6
Rudder: 4,3


Set up:

Rudder and elevator: KST 06
Ailerons: KST 08
Motor: F1507 3800 kv
Vladimir 25 mm spinner and prop: 6 x 3
ESC: Hyperflight 25 A BLHELI
Battery: Tattu 2s 450 mAh

Flying weight: 221 grams, (212 grams with a 350 mAh battery)


CG: 62.6 mm
Aileron up: 8.5 mm, down: 9 mm
Elevator up: 9 mm, down: 8 mm
Camber: speed: 0; cruise: 2 mm; thermal: 4.5 mm
Snap flap: max. 4.5 mm – at max. up elevator


Hij vloog fantastisch! met dit soort gewichten heb je het echte F3K gevoel! Daarbij vliegt de F3K Falcon erg soepel en draait hij erg makkelijk - deze dus ook...


Ook de launches waren spectaculair. Binnen luttele seconden naar meer dan 60 meter en zeker 70 tot 80 graden steil omhoog.


Bijgaand wat foto’s – maar het meeste staat op RC Groups.


Groet!


Roger



30.jpg
31.jpg
33.jpg
35.jpg
15.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
22.jpg
 
Erg mooi gemaakt en bedankt voor het uitgebreide bouwverslag Roger. Knap dat je het gewicht zo mooi laag hebt kunnen houden en de vliegprestaties niet onderdoet aan de F3K Falcon.

Op welke hoogte en motortijd had je de Altis geprogrammeerd?

Ik hoop hem binnenkort in het echt te mogen bewonderen[emoji106]
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hi Brian,

De Altis is binnen maar ik heb nog niet naar de gebruiksaanwijzing gekeken, laat staan geprogrammeerd. Ik zal er eens naar kijken. Is dit ding overigens fool-proof? Ik bedoel, de Altis zal toch altijd stroom doorgeven aan de ontvanger zodat mijn servos het blijven doen? Of kun je hier eventueel fouten mee maken?

Ik zal ook navragen wat het vleugeloppervlak is van de Falcon. Ik denk namelijk dat ik onder de 12 gr/dm2 zit op dit moment dus voor wedstrijden zal er ballast in moeten.

Even voor de zekerheid: wordt de achtervleugel ook meegerekend voor de vleugelbelasting?

Tja, of ik wedstrijden ga doen weet ik nog niet. Edwin is dit zeker van plan en dikke kans dat ik door hem wordt mee getrokken... we gaan het zien.

Groet!
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hi Brian,

De Altis is binnen maar ik heb nog niet naar de gebruiksaanwijzing gekeken, laat staan geprogrammeerd. Ik zal er eens naar kijken. Is dit ding overigens fool-proof? Ik bedoel, de Altis zal toch altijd stroom doorgeven aan de ontvanger zodat mijn servos het blijven doen? Of kun je hier eventueel fouten mee maken?

Ik zal ook navragen wat het vleugeloppervlak is van de Falcon. Ik denk namelijk dat ik onder de 12 gr/dm2 zit op dit moment dus voor wedstrijden zal er ballast in moeten.

Even voor de zekerheid: wordt de achtervleugel ook meegerekend voor de vleugelbelasting?

Tja, of ik wedstrijden ga doen weet ik nog niet. Edwin is dit zeker van plan en dikke kans dat ik door hem wordt mee getrokken... we gaan het zien.

Groet!

Hoi Roger,

de Altis komt tussen de regelaar en de ontvanger. Dat kan eigenlijk niet misgaan qua aansluiting. In een “normale” aansluiting gaat dan de voeding van de ontvanger ook door de Altis. Als je dit niet wilt zul je iets moeten maken om de ontvanger parallel aan Altis voeding te laten lopen. Mocht de Altis het door wat voor reden niet doen dan blijf je controle houden over de ontvanger. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat bij mijn F5K toestellen niet doe, maar bij mijn F5J kisten soms wel. Enerzijds ten gevolge van de beschikbare ruimte en anderzijds stuur je met een F5J kist een heel ander bedrag de lucht in. Maar eigenlijk is het in alle gevallen mooi om deze zekerheid in te bouwen.

De Altis weegt ca 8 gram en daarmee komt je AUW inderdaad onder de 12 gr/dm2 vleugelbelasting. Hierbij wordt het totaalgewicht gedeeld door de vleugel EN stabilo oppervlakte.

We hebben bij F5K als local rule vastgesteld dat ook lichtere kisten toegelaten worden. Dit om de instap laagdrempelig te houden. Wat dat betreft is er geen enkele showstopper om eens een F5K wedstrijd te proberen[emoji6].

Ik hoop je binnenkort weer eens
op een veldje te treffen.

Groet,

Brian

d57ece32ac8607c0ad92f4bfb4f4b1f2.jpg
 
mooi... hoeveel motortijd haal je met deze setup ?
Hoe lang kan je vliegen met 1 batterij zonder thermiek ?

groeten,

Nayy
 
Ik heb het eens bekeken.

Bij 1 accu moest ik 307 mAh bijladen. Ik had daar zo’n 8 stijg vluchten mee gemaakt en verder maar weinig mee rond gevlogen. Ik denk dus dat je per stijgvlucht tussen 35 en 40 mAh kwijt bent.

Wanneer ik mijn gewone F3K vlieg dan kan ik met een 650 mAh accu zeker 2 uur vliegen. Dus als je dan 5 mAh per minuut rekent zit je wel goed.

Met bovenstaande kun je aardig voorspellen hoelang je kan vliegen.

Bijvoorbeeld 5 stijgvluchten = 200 mAh en dan (5 x 8) 40 minuten vliegen, en dus 40 x 5 mAh = 200. Totaal 400 mAh.

Ik denk dat dit wel aan de veilige kant is. Zes stijgvluchten en in totaal een uur vliegen moet echt wel kunnen denk ik. Hier ga ik dus wel uit van thermiek.

Stel er is geen thermiek. Dan ben je binnen twee minuten beneden. Dan mag je wel rekenen op 8 tot 9 stijgvluchten. En in totaal 20 minuutjes vliegen

Zijn er anderen met een idee hierover?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het eens bekeken.

Bij 1 accu moest ik 307 mAh bijladen. Ik had daar zo’n 8 stijg vluchten mee gemaakt en verder maar weinig mee rond gevlogen. Ik denk dus dat je per stijgvlucht tussen 35 en 40 mAh kwijt bent.

Wanneer ik mijn gewone F3K vlieg dan kan ik met een 650 mAh accu zeker 2 uur vliegen. Dus als je dan 5 mAh per minuut rekent zit je wel goed.

Met bovenstaande kun je aardig voorspellen hoelang je kan vliegen.

Bijvoorbeeld 5 stijgvluchten = 200 mAh en dan (5 x 8) 40 minuten vliegen, en dus 40 x 5 mAh = 200. Totaal 400 mAh.

Ik denk dat dit wel aan de veilige kant is. Zes stijgvluchten en in totaal een uur vliegen moet echt wel kunnen denk ik. Hier ga ik dus wel uit van thermiek.

Stel er is geen thermiek. Dan ben je binnen twee minuten beneden. Dan mag je wel rekenen op 8 tot 9 stijgvluchten. En in totaal 20 minuutjes vliegen

Zijn er anderen met een idee hierover?

Dat is flinke vliegtijd met een relatief kleine accu.
Ter vergelijk: mijn U-glider (dlg achtig, maar foamy) die veel minder performant zal zijn haalt 5-6 minuten motortijd met een 850mAh accu en ook een vliegtijd van 20-25 minuten zonder thermiek...

nayy
 
5 tot 6 minuten motorloop is enorm. Kennelijk trekt je motor weinig stroom.

Bij mijn toestel loopt de motor maximaal misschien een seconde of 8 per stijgvlucht. Maar hij trekt dat wel een behoorlijke stroom - ik denk zo’n 15 Amps

Ik heb weinig verstand van electronica maar ik begrijp het als volgt:

Een accu van 450 mAh, en dus 0,450 Ah, is in staat om een uur lang 0,450 Ampère te leveren.

Mijn motor trekt misschien 15 ampère. Dat is 33 keer meer en dus is mijn accu 1/33 keer sneller leeg.

1/33 x 1 uur = 1,8 minuten = 108 seconden

Theoretisch heb ik dus 108/9 = 12 stijgvluchten.

Met mijn genoemde 9 stijgvluchten zonder thermiek en 5 stijgvluchten en 40 minuten rondvliegen - zit ik dus inderdaad aan de veilige kant.
 
Hi Roger,

Reken technisch klopt jouw berekening helemaal. Accu technisch niet. Een accu mag niet tot 0 % leeg getrokken. Een lood (start) accu eigenlijk maar tot 50%, een LiFePo juist weer wel tot (bijna) nul. Maar een lipo tot max 30% Onder belasting (motorloop) mag de spanning van een lipo cel tot 3 a 3,5 volt zakken. Tijdens zweef bedrijf (lage belasting, nl alleen ontvanger en servo's) zou ik de belasting niet onder de 3,7 per cel laten zakken.
Praktisch gesproken gebruik ik mijn lipo's dus tot max. 30 % Beter is het om een voltage te hanteren want de gebruikelijke lipo checkers bekend onnauwkeurig met hun %. Blijft dus deels vinger werk.

Daar waar je denkt dat je motor 15 A trekt zou het echt handig zijn dat een keer te meten. Een watt meter of een ampere tang geeft veel duidelijkheid. De dan gemeten waarde blijkt in de lucht nog iets lager uit te pakken vanwege de eigen vliegsnelheid. Op de grond meet je de stroom statisch.

Gewoon praktisch: een paar vluchten bijhouden hoeveel motorloop je gebruikt en hoeveel er bij laden weer in de lipo gaat. Techneuten kunnen haarfijn uitleggen waarom de waarde die je op je lader uitleest ook niet 100% klopt. Dat klopt, zij hebben gelijk. Maar een goede indicatie is het echt wel.

groet,
Erik

PS jouw oude Tweagle vliegt nog steeds
 
Dank je,

Erg handig om een beetje een leidraad te hebben voor wat betreft die accus. Ik blijf altijd aan de veilige kant inderdaad en ik ga het gewoon een beetje bijhouden. 6 tot 7 stijgvluchten per accu is al prima - ik ga dan eens kijken hoeveel ik moet bijladen, waarschijnlijk iets meer dan 300 mah en dat is dan prima.

Wat leuk dat die Tweagle nog vliegt. Ik was gek van dat ding. Mijn eerste echte serieuze DLG. Dat ding gooide heerlijk. Misschien niet zo hoog als met mijn Stream NXT of nu de Falcon - maar het voelde gewoon enorm lekker.

Erg gevoelig op het zwaartepunt maar als je die goed hebt vliegt hij echt fantastisch. Veel plezier nog!

Groet!!

Roger
 
5 tot 6 minuten motorloop is enorm. Kennelijk trekt je motor weinig stroom.

Bij mijn toestel loopt de motor maximaal misschien een seconde of 8 per stijgvlucht. Maar hij trekt dat wel een behoorlijke stroom - ik denk zo’n 15 Amps

Ik heb weinig verstand van electronica maar ik begrijp het als volgt:

Een accu van 450 mAh, en dus 0,450 Ah, is in staat om een uur lang 0,450 Ampère te leveren.

Mijn motor trekt misschien 15 ampère. Dat is 33 keer meer en dus is mijn accu 1/33 keer sneller leeg.

1/33 x 1 uur = 1,8 minuten = 108 seconden

Theoretisch heb ik dus 108/9 = 12 stijgvluchten.

Met mijn genoemde 9 stijgvluchten zonder thermiek en 5 stijgvluchten en 40 minuten rondvliegen - zit ik dus inderdaad aan de veilige kant.

MIjn U-glider trekt 8.5A statische bench test, in vlucht zal dat een stuk lager zijn... zwever van 335g g gaat omhoog tegen 3-4 m/sec... 12-15 seconden motor per stijgvlucht.

met 5 min motortijd kan ik hem ongeveer 22 keer naar 50-60 meter brengen... vloog 34 minuten ... er was wat thermiek...

Nayy
 
Ik ben er klaar voor!
Maiden is geslaagd! Nog wel wat fine tunen maar hij vliegt als een zonnetje.
Gisteravond mijn Altis geprogrammeerd op 50 meter en 7 sec motorloop.
Eens kijken hoe dat gaat.

Vliegklaar gewicht met Altis, schrik niet..
222 gram!

Bekijk bijlage 436587

Wow, wat een mooie kist Edwin! En een heel mooi laag gewicht. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Voor een eerste test zijn dit prima instellingen voor de Altis. Mocht je binnenkort ook mee gaan vliegen in een wedstrijd dan kun je in het openingsdraadje meer details vinden.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/nk-f5k-losser-24-of-25-april-2021.276967/

Hier staat de Altis op 6 starts van 60 meter en 7 seconde motorloop geprogrammeerd. Mocht je nog hulp nodig hebben dan weet je me te vinden .

Succes met het vinden dan de optimale instelling van jouw Falcon!
 
Mooie dag in Dalfsen gisteren!

De F5K Falcon behaalde de 2e en 3e plaats in de tweede ronde voor het Nederlands kampioenschap!

Dit was mijn allereerste podium tijdens een F5K- of F3K-wedstrijd en ik was heel blij hoe mijn E-Falcon presteerde. Ik had een geweldige safe tijdens de (altijd uitdagende en frustrerende) pokerronde, en met 6 solide rondes bracht dit mij op het podium.

Het was de tweede keer dat mijn vliegmaat Edwin zijn gele E-Falcon naar de tweede plaats vloog tijdens een Nederlandse F5K-wedstrijd.

We kregen veel complimenten van collega-piloten over hoe goed onze Falcons presteerde.

Proficiat en dank aan Brian. Als grondlegger van F5K en organisator van de Nederlandse F5K competitie, behaalde hij gisteren de eerste plaats.

Roger


4083F5B0-93E5-4DDB-B88A-727FDE20D15D.jpeg
912C11DC-63BB-4CD8-8653-44A9B0D1F16A.jpeg
A11F8071-0B0E-4D92-9E55-429F87A0E619.jpeg
 
Mooi resultaat Roger en Edwin! De Falcons vlogen inderdaad erg mooi en het was fijn om op het podium door jullie gesandwicht te worden [emoji28].

Het was een mooie vliegdag met elkaar. Hopelijk krijgen we nog een aantal van dit soort nazomerdagen[emoji41]
 
Eindelijk vind ik wat tijd om wat foto's van mijn tweede E-Falcon build te posten.

Anders dan bij mijn eerste E-Falcon (zie post # 1), heb ik hem gebouwd zoals het de bedoeling is. Het maakt het vervangen van een defecte servo veel makkelijker wanneer je de ballastbuis als frame gebruikt om de 4 servo's te installeren.

Als eerste heb ik de servos en ontvanger op de ballastbuis bevestigd. Ik heb ook een soort ring van gitaarsnaar gemaakt voor de servo-armen van het richtingsroer en de elevator. Deze ringen bij de servo-armen zijn toegankelijk via de vierkante open ruimte in de romp. Ik gebruik Kevlar-vislijn voor het richtingsroer en de elevator en het is niet moeilijk om het touw rond de ring te knopen.

Met een druppel CA borg je de knoop. Wanneer je de servo moet vervangen of de snaar opnieuw moet instaleren, neem je gewoon een scherp mes en snij je de knoop weg.

In plaats van de 0,8 mm draad die in een witte plastic buis loopt, gebruik ik 1 mm dikke staaldraad voor de rolroeren. Ze zijn ‘free floating’ en lopen dus niet door een buis. De draad van 1 mm is stijf genoeg en heeft geen buis nodig om ervoor te zorgen dat de draad niet buigt.

De binnenafstand tussen de twee rolroeren is exact 30 mm.

Ik heb de rolroer-armen 'verdikt' met 0,8 mm carbonplaat om een iets dikkere bus te krijgen zodat de rolroerstang steviger in de rolroer-arm loopt. Zorg ervoor dat je het gat van 1 mm precies op 90 graden boort. P

Pas nadat ik de gaten in de rolroeren en 0,8 mm plaat had geboord, heb ik deze aan elkaar gelijmd. Om ervoor te zorgen dat ze perfect op één lijn liggen, heb ik ze op een stuk draad van 1 mm geplaatst, er een druppel CA tussen gedaan en ze samengedrukt. Als het droog is, laat een snelle draai de koolstof los van de draad.

De ballastbuis met servo's en ontvangers schuift in de romp en is op 3 plaatsen verlijmd met epoxy. Op positie 3 zit een dunne houten strip tussen de romp en de ballastbuis. Je kunt het niet zien op de foto maar het houdt de ballastbuis op enige afstand (3-4 mm) van het gat voor de schroef voor de neus. Posities 1 en 3 bepalen de exacte pasvorm van de ballastbuis. Het houten blok op positie 2 is er als laatste ingelijmd.

Als je een servo moet vervangen, kun je eenvoudig de houten blokken en epoxylijm doorsnijden.





1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
 
Ik heb veel tijd besteed aan het uitzoeken hoe de ESC en de batterij moeten worden geïnstalleerd, zodat je de batterijen snel kunt vervangen en er geen knikken in de batterijdraden zitten. De foto's laten zien hoe de ESC (Mantis 15A slime line met 2A BEC) is gepositioneerd en hoe de batterijconnector nu is uitgelijnd.

De Altis-draden zijn aan elkaar getapet om een klein pakket te creëren dat onder de ballastbuis past en dat je er gemakkelijk uit kunt trekken om de hoogtes tijdens wedstrijden af te lezen. Het kan maar een centimeter of zo bewegen en zal niet door je romp bewegen om je CG te verknoeien.

Ik gebruik een T1507 3800 KV en Vladimir 6 x 4 prop en gebruik 350 MAh 2S-batterijen die ongeveer 20 gram wegen. Mijn vleugel weegt ongeveer 75 gram en ik kwam uit op 220 gram. Mijn groene E-Falcons weegt 222 gram.


Een reden voor mijn lage vleugelgewicht is het ontwerp dat ik heb gekozen. Ik heb geleerd dat de extra verf voor een vleugelontwerp met veel gekleurde afbeeldingen ongeveer 8 tot 10 gram aan het vleugelgewicht toevoegt.



Twee schoonheden…. Ik denk dat ik klaar ben voor 2022!

Roger




.
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
 
goede! wat een gave kisten, i like. die zullen al wel stijgen op een hazescheetje. mijn perspectief is vanuit ~450 gram. dat vliegt al erg goed in thermiek.
en, deze super gestroomlijnd, goede snelheid haalbaar (tegenwind, terugkomen). mss zet ik zo'n model ook wel op het verlanglijstje.
heb al wel eens een blaster 2-e gehad maar niet gebouwd achteraf, een ander blij mee gemaakt.
maar, de overwegingen die ik had om die aan te schaffen in eerste instantie, dezelfde als wat ik hier benoemde, die eigenschappen.
alleen deze dan de helft van de massa! benieuwend.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zondag was er een wedstrijd om het Nederlands kampioenschap F5K.

Verschillende vliegers vlogen met een Falcon en zij presteerde uitstekend.

Richard en Edwin vlogen hun Falcon naar de eerste en tweede plek. Zelf werd ik 5de - een prima resultaat.

Bijgaand een mooi filmpje van een lage ‘safe’ van mij. Ik had een verkeerde keuze gemaakt en kwam in enorme sink terecht terwijl anderen in een enorme bel vlogen. Gelukkig vond ik net op tijd een klein belletje boven het veld zodat ik de 4 minuten toch nog vol vloog.


groetjes, Roger




1797C5F2-4B5D-4DDE-851E-594A099B55AB.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top