Republic F84F Thunderstreak 1/6

Goed gedaan, ik las met plezier, kun je beschrijven hoe je de hydraulische zuigers bouwt om het openen en sluiten van de trolleys te bedienen?
Bedankt.
 
Inked-Pistone-idraulico-LI.jpg

Ik complimenteer je altijd, je werkt heel goed,
Heb je de hydraulische zuigers in het rood gekocht of heb je ze gebouwd?
kun je me laten zien hoe ze werden gebouwd?
kun je zien hoe ze van binnen worden gemaakt?
bedankt
 
Heb je de hydraulische zuigers in het rood gekocht of heb je ze gebouwd?
kun je me laten zien hoe ze werden gebouwd?
kun je zien hoe ze van binnen worden gemaakt?
bedankt
Aha, nu snap ik je. Ik maak deze cilinders meestal zelf, soms koop ik ze. Omdat deze Thunderstreak een prototype voor Scale-Jets is probeer ik zoveel mogelijk standaard materialen te gebruiken. De hoofd cilinder is een Robart exemplaar, deze neuspoot cilinder heb ik zelf gemaakt, gebaseerd op de Robarts. Deze zelfgemaakte gebruik ik ook in mijn twee grote F16's, ook voor de neuspoot. Ik zal eens kijken of ik daar wat foto's van kan vinden. Opbouw is niet ingewikkeld, aluminium buis met kunststof of aluminium voor en achterdoppen, soms gelijmd, soms met een schroefje vast gezet.
 
Verder met testen en aanpassen van de neuspoot. De aluminium cilinder beugel bleek niet goed te zijn en moest opnieuw, scharnier positie té ver naar achteren. Ze zijn vrij eenvoudig gemaakt van aluminium L-profiel van de bouwmarkt.
540.jpg


Tsja, dat krijg je met testen en uitproberen, soms moet het overnieuw..., maar dat is dan ook de uitdaging om het goed werkend en passend te krijgen! :)
540.jpg


Volgende probleem / uitdaging; de neuspoot is per definitie té lang om in de wielbak te passen, dat heeft de echte ook. Geen idee waarom ze tot deze poot gekomen zijn en er plotseling geen plaats meer is in de kortere wielbak. Misschien stond de kist te veel nose-down en kwam hij slecht los van de grond met de marginale straalmotoren van toen. Een langere poot geeft de kist een positive angle off attack zodat hij vanzelf van de grond vliegt als de juiste snelheid is bereikt.

Hoe hebben ze dat probleem bij de echte opgelost? Een zogenaamde "Shrink link". Deze stang zorgt er voor dat de poot tijdens intrekken ook korter getrokken wordt bij het veer/demp gedeelte. Dat kost dan ook extra cilinder kracht dus de vraag is of dat in model toepassing wel gaat werken. Als ik niet voor deze oplossing kies dan zal ik de wielbak langer moeten maken. dat scheelt maar liefs bijna 4cm! De wieldeuren moeten ook diezelfde lengte langer worden en dat ziet er niet schaal uit... Dus toch maar eens wat proberen.

Hier een Thunderstreak op een sokkel met half ingetrokken neuspoot, hier kan je duidelijk de shrink link aan de voorkant zien en de poot ingekort worden;
540.jpg


Hier twee foto's van een kist in opslag, ik denk mlm. Ook hier kan je die link mooi zien;
360.jpg


360.jpg


Hier alvast een setup met een vaste lengte, tijdelijk gemaakt van een messing buis. Ik had voor de zekerheid de langere deur al in de romp gekrast, die kan je nog net achter het gat zien;
540.jpg


360.jpg


Gelijk een testje met lucht gedaan en het valt me heel erg mee!!! Al bij een lage druk krijgt hij hem toch binnen. Nu moet ik wel zeggen dat ik wat gesjoemeld heb met de veer spanning. :D Op de meeste foto's van het origineel zie ik dat de neuspoot meestal bijna helemaal ingeveerd/gecomprimeerd is. Dat heb ik ook na gemaakt. Er zit een héle slappe veer in om de poot slechts helemaal uit de duwen als hij van de grond komt. Pas op het einde van de slag zit een zware veer om de klappen van een harde landing op te kunnen vangen. De shrink link hoeft dus enkel de slappe veer in te duwen bij het korter maken van de poot.

Ik heb er geprobeerd een filmpje van te maken, lastig te zien maar het werkt!

Nu kunnen we aan de gang een schaal shrink link te maken die ook mee veert met de strut. Geometrie klopt nu ook helemaal dus volgende week de vouw struts uit aluminium frezen om de triplex strutjes te vervangen.
 
Ook nog bezig geweest met de hoofdwiel velgen...of althans, iemand anders bezig geweest! ;) Ik had ze reeds in AutoCad getekend en wilde ze een keer handmatig uitfrezen en vijlen. Dat zou toch wel erg veel werk zijn dus eigenlijk zou het mooi zijn om ze 3D te printen....laat ik nu toevallig iemand kennen die dat doet :).

540.jpg



Frank Hartog is alvast bezig geweest met conversie van 2D naar 3D, ziet er al gelikt uit Frank, ik kan niet wachten op en eind resultaat! Ik moet er ook maar eens mee aan de slag!
540.jpg
 
Heb je de hydraulische zuigers in het rood gekocht of heb je ze gebouwd?
kun je me laten zien hoe ze werden gebouwd?
kun je zien hoe ze van binnen worden gemaakt?
bedankt

Ik zou er nog op terug komen. Ik heb geen foto's van de Streak cilinders, wel wat andere foto's van mijn zelf gemaakte cilinders.

Er zijn meerdere manieren naar Rome, zo ook met de cilinders, soms lijm ik ze, soms schroef ik ze. Het lastigste is natuurlijk de binnen O-ring van de zuigerstang. Ik boor dan het passende gat en pers daar dan meestal een ring in die een fractie overmaat is zodat deze altijd vast blijft zitten.

Hieronder enkele cilinders als voorbeeld;

Van mijn Phillip Avonds F16:
540.jpg


540.jpg


540.jpg


Van mijn grote 1/5 F16;
1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


De Streak neus cilinder is dezelfde als ik hier heb gebruikt;
1k0.jpg


Ook de stuurkleppen maak ik vaak zelf;
1k0.jpg


1k0.jpg


Hier een lucht set-up zoals het in het model zit, maar dan zonder drukmeter. Deze set-up gebruik ik voor test werk;
540.jpg


Ik hoop dat het nu wat duidelijker is?

Groetjes,
 
Voor de motivatie de hele handel eens een keer in elkaar gezet. Altijd een kleine mijlpaal als een nieuw model voor het eerst op zijn pootjes kan staan. Hoewel er nog veel in de romp moet komen kan ik zo ook alvast een indruk krijgen of ik het zwaartepunt op een normale manier kan halen, dat wil zeggen zonder lood. Ik heb namelijk het gevoel dat hij wel eens staart lastig kan worden omdat het leeuwendeel van airframe achter het zwaartepunt ligt, inclusief het hele staart mechaniek voor richtingsroer en pendelroer. Ik denk nu dat dat uiteindelijk wel meevalt, zéker als ik de drie 3000 mAh lipo's helemaal voor in de neus zet.

Hier eerste indruk van de kist op eigen benen;

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Zoonlief lekker aan de gang met piloot en groundcrew, die mogen natuurlijk niet ontbreken papa!
Even de trap van de F16 geleend;
540.jpg


540.jpg


Boet trots op het werk!
540.jpg
 
De houten versie van de houten test strut vervangen, twee gefreesde delen uit aluminium. Ook weer uitgeprobeerd en het werkt mooi zo. Weer een stapje verder;
540.jpg


540.jpg



Ook gelijk begonnen om de shrink link te maken, de test versie was messing buis met vaste lengte, deze moet met de veerstrut mee kunnen schuiven in lengte, beetje friemelen met wat staafjes en buisjes;
540.jpg
 
Back
Top