Hallo allemaal,
Misschien leuk om hier mijn ervaringen te delen met mijn nieuwe DLG. Maandag vloog ik voor het eerst met mijn nieuwe Falcon en deze week had ik de kans om nog twee keer met deze DLG te vliegen, dus tijd om wat ervaringen te delen.
Voor wat betreft de bouw:
Er zat een T-peg bij de onderdelen maar ik geef de voorkeur aan een gewone werp-pen die door de vleugel gaat. Ik heb de boel behoorlijk verstevigd.
Volgens de manual kun je de aileron aansturing maken met staaldraad door een plastic buis. Deze laatste is dan ingelijmd. Maar je kunt ook zwevende pushrods maken die vrij lopen door de romp. Ik heb voor het laatste gekozen omdat een staaldraad in een gefixeerde buis toch ergens gaat wringen. Het resultaat is absoluut 100% spelingvrij.
Mijn ontvanger zit in de neus en de accu zit hier bovenop. Het kleine stukje balsahout houdt de accu op zijn plek wanneer je de nose-cone plaats.
De romp heeft een ingebouwde ballast buis en de ballaststicks zijn gemaakt van wolfraam ladraden. Tot dusver heb ik er een gemaakt van 15 gram en nog een van 30 gram.
Ik ben enigszins teleurgesteld over het gewicht van mijn Falcon. Het kwam uit op 239 gram. Dit is zeker een gevolg van het leeggewicht van de romp (met neuskegel: 48 gram) en vleugel (108 gram). Een romp van 38 gram en een vleugel van 98 gram zouden me een AUW van minder dan 220 hebben gegeven. Standaard zijn de rompen rond de 35 gram en met een iets lichtere vleugel is 220 gram haalbaar.
Instellingen:
Ik vlieg zonder expo en ik merk dat de Falcon heel goed reageert op rolroer input. En dus heb ik de rolroer uitslag aanzienlijk verminderd in vergelijking met wat werd geadviseerd.
Ik heb niet veel van de andere instellingen gewijzigd. Ze vallen binnen het bereik die zijn geadviseerd (veel info in dit draadje: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3251007-Falcon )
Mijn instellingen:
Rolroeren: 9 mm omhoog 8,5 mm omlaag
Lift: 9 mm naar boven, 8 mm naar beneden
Roer: +/- 15 mm
Speed: Vleugel onderzijde zo vlak mogenlijk, dit is de 0 stand.
Cruise: + 2 mm
Thermal: + 4,5 mm
Snap flap: + 4,5 mm extra bij max. up
CG: 62,25 mm
Vliegen:
Ik kocht de Falcon omdat ik een beetje een moeizame relatie heb met mijn CX5. Voor mij is het een uitdaging om de CX5 met de juiste snelheid te vliegen en een constante cirkel te behouden in een bel. Zeker onder winderige omstandigheden trek ik hem te snel dood. Ik wilde iets dat makkelijker te vliegen was zonder traag te worden. Idealiter iets dat vergelijkbare kenmerken had als een Stream NXT, maar dan een verbetering t.o.v. dit toestel.
De Falcon maakt het waar. Het is misschien nog vroeg voor deze conclusie maar de eerste vlieg sessies waren zeer veelbelovend. Binnen een paar worpen was ik al op mijn gemak met de Falcon. Ik denk dat 'soepel' het juiste woord is voor dit vliegtuig. Ik kan veel gemakkelijker een stabiel cirkelpatroon en de juiste vliegsnelheid vasthouden dan met mijn CX5.
Toen ik begon, heel vroeg in de ochtend, stond er nauwelijks wind, maar toch voelde hij niet echt zwaar. Een paar uur later trok de wind aan en de 239 gram werd een voordeel. Het hielp mij om de juiste snelheid te houden en mooi te cirkelen. Ik denk dat dit gewicht uitstekend is voor onze Nederlandse omstandigheden.
Ik denk ook dat het vliegtuig thermiek heel goed signaleert en in zeer strakke cirkels kan worden gevlogen. Om 8 uur in de ochtend, ongeveer een uur na mijn eerste worp, vloog ik een heel mooie vlucht van 9 minuten – daarbij pikte ik twee lage thermiekbellen op.
Toen de wind aantrok, begon ik ook meer kracht te zetten. Ik gooide de Falcon over het algemeen tot ongeveer 58 meter en ik brak tweemaal de 60 meter grens. Voor mij is dat vergelijkbaar met hoe hoog ik de CX5 gooi. Er was overigens geen enkele flutter te horen, de aileron pushrods zijn rock solid.
Al met al erg tevreden met mijn nieuwe aankoop.
Een lang verslag misschien maar we zien weinig bouwverslagen in dit draadje en ik had even tijd om het op papier te zetten.
Groet!
Roger
Misschien leuk om hier mijn ervaringen te delen met mijn nieuwe DLG. Maandag vloog ik voor het eerst met mijn nieuwe Falcon en deze week had ik de kans om nog twee keer met deze DLG te vliegen, dus tijd om wat ervaringen te delen.
Voor wat betreft de bouw:
Er zat een T-peg bij de onderdelen maar ik geef de voorkeur aan een gewone werp-pen die door de vleugel gaat. Ik heb de boel behoorlijk verstevigd.
Volgens de manual kun je de aileron aansturing maken met staaldraad door een plastic buis. Deze laatste is dan ingelijmd. Maar je kunt ook zwevende pushrods maken die vrij lopen door de romp. Ik heb voor het laatste gekozen omdat een staaldraad in een gefixeerde buis toch ergens gaat wringen. Het resultaat is absoluut 100% spelingvrij.
Mijn ontvanger zit in de neus en de accu zit hier bovenop. Het kleine stukje balsahout houdt de accu op zijn plek wanneer je de nose-cone plaats.
De romp heeft een ingebouwde ballast buis en de ballaststicks zijn gemaakt van wolfraam ladraden. Tot dusver heb ik er een gemaakt van 15 gram en nog een van 30 gram.
Ik ben enigszins teleurgesteld over het gewicht van mijn Falcon. Het kwam uit op 239 gram. Dit is zeker een gevolg van het leeggewicht van de romp (met neuskegel: 48 gram) en vleugel (108 gram). Een romp van 38 gram en een vleugel van 98 gram zouden me een AUW van minder dan 220 hebben gegeven. Standaard zijn de rompen rond de 35 gram en met een iets lichtere vleugel is 220 gram haalbaar.
Instellingen:
Ik vlieg zonder expo en ik merk dat de Falcon heel goed reageert op rolroer input. En dus heb ik de rolroer uitslag aanzienlijk verminderd in vergelijking met wat werd geadviseerd.
Ik heb niet veel van de andere instellingen gewijzigd. Ze vallen binnen het bereik die zijn geadviseerd (veel info in dit draadje: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3251007-Falcon )
Mijn instellingen:
Rolroeren: 9 mm omhoog 8,5 mm omlaag
Lift: 9 mm naar boven, 8 mm naar beneden
Roer: +/- 15 mm
Speed: Vleugel onderzijde zo vlak mogenlijk, dit is de 0 stand.
Cruise: + 2 mm
Thermal: + 4,5 mm
Snap flap: + 4,5 mm extra bij max. up
CG: 62,25 mm
Vliegen:
Ik kocht de Falcon omdat ik een beetje een moeizame relatie heb met mijn CX5. Voor mij is het een uitdaging om de CX5 met de juiste snelheid te vliegen en een constante cirkel te behouden in een bel. Zeker onder winderige omstandigheden trek ik hem te snel dood. Ik wilde iets dat makkelijker te vliegen was zonder traag te worden. Idealiter iets dat vergelijkbare kenmerken had als een Stream NXT, maar dan een verbetering t.o.v. dit toestel.
De Falcon maakt het waar. Het is misschien nog vroeg voor deze conclusie maar de eerste vlieg sessies waren zeer veelbelovend. Binnen een paar worpen was ik al op mijn gemak met de Falcon. Ik denk dat 'soepel' het juiste woord is voor dit vliegtuig. Ik kan veel gemakkelijker een stabiel cirkelpatroon en de juiste vliegsnelheid vasthouden dan met mijn CX5.
Toen ik begon, heel vroeg in de ochtend, stond er nauwelijks wind, maar toch voelde hij niet echt zwaar. Een paar uur later trok de wind aan en de 239 gram werd een voordeel. Het hielp mij om de juiste snelheid te houden en mooi te cirkelen. Ik denk dat dit gewicht uitstekend is voor onze Nederlandse omstandigheden.
Ik denk ook dat het vliegtuig thermiek heel goed signaleert en in zeer strakke cirkels kan worden gevlogen. Om 8 uur in de ochtend, ongeveer een uur na mijn eerste worp, vloog ik een heel mooie vlucht van 9 minuten – daarbij pikte ik twee lage thermiekbellen op.
Toen de wind aantrok, begon ik ook meer kracht te zetten. Ik gooide de Falcon over het algemeen tot ongeveer 58 meter en ik brak tweemaal de 60 meter grens. Voor mij is dat vergelijkbaar met hoe hoog ik de CX5 gooi. Er was overigens geen enkele flutter te horen, de aileron pushrods zijn rock solid.
Al met al erg tevreden met mijn nieuwe aankoop.
Een lang verslag misschien maar we zien weinig bouwverslagen in dit draadje en ik had even tijd om het op papier te zetten.
Groet!
Roger