Hallo allemaal,
Ik ben aan het overwegen om een grote English electric Canberra te bouwen. Ik heb al een plan besteld dat ik graag X2 zou willen vergroten om zo tot een span van 4M te komen. Ik zou de vleugeldelen in EPS 60 laten snijden. Ik heb hier al veel interessante info over deze manier van vleugelbouwen gevonden.
Over het maken van een ligger vind ik jammer genoeg bijna niks. Aangezien dit een dikke brede vleugel is en het toestel een zwaargewicht zal zijn is een stevige ligger die goed aan de vleugelbuis bevestigd is substantieel. Mijn plan die ik nu in mijn hoofd heb is om de vleugelsterkte te halen uit een combinatie van stevige schalen en dus een stevige ligger. Ik dacht aan een strongal vleugelbuis van 50mm die tegen de ligger gelijmd is met een reeks vierkante ribben met een halve cirkel uitsparing als noodzakelijke hechting tussen buis en ligger. Ik dacht eraan mijn ligger op te bouwen met telkens verticaal een laag balsa van 1 of 2mm afgewisseld met een laag carbonweefsel van 400 gr tot deze 25mm breed is en eventueel op het tapse uiteinde te versmallen. Deze zou ik dan op breedte kunnen zagen en de boven en onderkant ook met dezelfde mat afdekken. Bij het afdekken van de vleugel dacht ik hier unidirectionele carbontape van dezelfde breedte in verschillende lagen op te leggen. Om stevige schalen te hebben en gezien het formaat wil ik een 200gr carbonmat tussen de EPS en de balsabeplanking lamineren. Zou het in deze grootte nog verstandig zijn om 100gr peel ply te gebruiken als scharnieren?
Graag jullie mening over de haalbaarheid van mijn plan en of de opbouw die ik voor ogen heb deugdelijk kan zijn?
Mvg A
Ik ben aan het overwegen om een grote English electric Canberra te bouwen. Ik heb al een plan besteld dat ik graag X2 zou willen vergroten om zo tot een span van 4M te komen. Ik zou de vleugeldelen in EPS 60 laten snijden. Ik heb hier al veel interessante info over deze manier van vleugelbouwen gevonden.
Over het maken van een ligger vind ik jammer genoeg bijna niks. Aangezien dit een dikke brede vleugel is en het toestel een zwaargewicht zal zijn is een stevige ligger die goed aan de vleugelbuis bevestigd is substantieel. Mijn plan die ik nu in mijn hoofd heb is om de vleugelsterkte te halen uit een combinatie van stevige schalen en dus een stevige ligger. Ik dacht aan een strongal vleugelbuis van 50mm die tegen de ligger gelijmd is met een reeks vierkante ribben met een halve cirkel uitsparing als noodzakelijke hechting tussen buis en ligger. Ik dacht eraan mijn ligger op te bouwen met telkens verticaal een laag balsa van 1 of 2mm afgewisseld met een laag carbonweefsel van 400 gr tot deze 25mm breed is en eventueel op het tapse uiteinde te versmallen. Deze zou ik dan op breedte kunnen zagen en de boven en onderkant ook met dezelfde mat afdekken. Bij het afdekken van de vleugel dacht ik hier unidirectionele carbontape van dezelfde breedte in verschillende lagen op te leggen. Om stevige schalen te hebben en gezien het formaat wil ik een 200gr carbonmat tussen de EPS en de balsabeplanking lamineren. Zou het in deze grootte nog verstandig zijn om 100gr peel ply te gebruiken als scharnieren?
Graag jullie mening over de haalbaarheid van mijn plan en of de opbouw die ik voor ogen heb deugdelijk kan zijn?
Mvg A