Bouwverslag 1/5 Messerschmitt Bf-109 G4/R6 ⇨ W.Nr.19566 | 365 Sq. 150 Gr. Aut. C.T.

Ik kijk nu al uit naar hoe je de schaalonderdelen van de cockpit gaat maken.
Mooi te zien dat deze kist nu eindelijk tot leven komt.

Komt ie dan: cockpit scratchen en tot leven wekken ;)

Begonnen met het stoeltje.
Het onderste kuipje ga ik uit het kitje gebruiken, de rest scratch ik er omheen.
Ik heb nog wat plaatjes styreen in verschillende diktes, hieruit de rugleuning geknipt:

full


Bouw- en vliegmaat Frans had laatst bij een Stuka bouwavond een mooie rol aluminiumtape met de juiste dikte voor me meegenomen :yes:
Van twee latjes balsa de zijstukken gemaakt, bekleed met het aluminiumtape en vastgelijmd:

full


Van heel dun styreen de binnenbekleding van de rugleuning gemaakt.
De rand van het kuipje was scherp en moet rond, dus een draad in die vorm gebogen en vastgelijmd:

full


D.m.v. een rond stickertje en aluminiumtape wat oppervlakte details gemaakt:

full


Met een penseel grijze Humbrol erop gelakt:

full


Stoeltje in de cockpit gelijmd dmv 30 min. epoxy en overgangsstuk op de romp gemaakt.
Nageltjes gesimuleerd met de bekende injectienaald en houtlijm methode:

full


Gelijk de rest van de cockpit meegenomen:

full


De cockpit smerig en versleten maken... heerlijk werk!
Voor het vuil en dergelijke heb ik zwart, licht- en donkerbruine Humbrol gebruikt:

full


Voordat de Humbol droog is uitvegen met een droge kwast.
Daarna de boel verslijten met aluminiumkleur Humbrol:

full


Er begint leven in de cockpit te komen:

full


Verder met de voetpedalen

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Verder met de voetpedalen

Het vacuüm gevormde deeltje in de cockpit kit is erg dun en oud...
Dit geldt verder voor (op het kuipje voor de stoel na) alle vacuüm delen.
Heel bros door ouderdom en wanneer je het wilt knippen of snijden breekt het in stukjes.
Ook de epoxy delen breken of verpulveren gewoon als je ze vast pakt helaas...
De delen uit de kit dienen wel mooi als voorbeeld van vormen en verhoudingen.
Besloten dus het gehele cockpit kitje verder niet te gebruiken en alles te scratchen.

Foto van het vacuüm deeltje van de 1/5 pedals met bijbehorende tekening.
Dit ga ik dus niet gebruiken maar dient tezamen met een paar goede foto`s uit een boekje als basis:

full


Van dikkere styreen plaat de basis voor de twee pedalen gemaakt.
Twee plaatjes tijdelijk op elkaar getaped zodat ze exact hetzelfde worden:

full


Van dun styreen de hakstukken gemaakt en van dik styreen de zijkanten/bevestiging welke nog in vorm geschuurd moeten worden.
Twee stukjes plastic buis, twee stukjes houten deuvels en een aluminium buis vormen de basis van de aansturing:
Hierbij een trucje van Bart toegepast, secondenlijm i.c.m. poeder (in dit geval patentbloem uit de keuken) werkt fantastisch!

full


Alles laten drogen en nu onderstaande bewerken met de dremel:

full


Gaatjes geboord en geruimd d.m.v. de Dremel.
De platen en riemen voor de voeten gemaakt van dun styreen:

full


Als basis mat zwarte Humbrol erop gekwast en de nagels weer d.m.v. injectienaald en houtlijm:

full


Daarna het geheel geschilderd en geweathered met dezelfde methode als de stoel en cockpit (dry brush).
Het resultaat:

full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De pedalen in de cockpit gelijmd met 30 min. epoxy.
De staat van de Bf-109 G4/R6 zoals ze er nu bij ligt:

In het midden tussen de pedalen komt nog een grote kap.
Het middendeel van de stang zit straks onder die kap:

full


Achterzijde:

full


Voorzijde:

full


De nog erg lege cockpit, maar het begint te leven:

full


Verder met de voetplaat

Groeten, Ramses
.
 
Waanzinnig Ramses, alsof hij zo net gevonden is in een verlaten bos.. je zou zeggen dit is echt!!.
En dat alles gewoon met een kwastje...
 
Sodejus... dat wordt maar effe uit de vingers gejast!

Op de app zag ik eerst een foto van een apart modelletje sandalen... ik dacht ik mis iets? Haha...
zijn het pedalen! Fraai! Echt fraai!
 
Hallo Ramses
Onwijs leuk te zien dat de 109 zijn vervolg krijgt, ga het zeker volgen. VWB de flats, wij hadden toen al extra spanten ingebouwd, als je de vleugel op de juiste plek inzaagt, kom je ze wel tegen. Ik heb nog steeds de uitlaat stacks zelf liggen die al gemaakt waren, als je mij een adres toestuurt, stuur ik ze naar je op, 12 stuks:bye:

groetjes
Hans
 
.
Bedankt voor de leuke reacties heren :)

Hoi Hans, wat leuk dat je het verslag nog/weer volgt!
De vleugel is dus wel voorbereid voor de flaps, dat is een super bericht zeg! :thumbsup:
En dan die 12 stacks,... echt te gek! :yes:
Ik heb je zojuist een PB gestuurd.

Vandaag begonnen met het maken van het harnas.
Eerst de metalen gespen e.d. gemaakt en geschilderd, liggen nu te drogen.
Maar eens zoeken of ik nog geschikt lint ergens heb liggen...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses,
Adres ontvangen, geen kosten, veel te leuk om te zien dat ze afgebouwd wordt. Ik heb een 1/5 FW190, wel is waar niet zo schaal, (Top Flite) maar misschien wel eens leuk om samen te vliegen. Ik laat effies weten wanneer de stacks onderweg zijn.

Groetjes
Hans
 
.
Super Hans, bedankt! :thumbsup:
En dat samen vliegen gaan we doen, samen met een 1/5 Butcher Bird is natuurlijk helemaal geweldig!

.
Vandaag het harnas voor de vlieger, Ten. G. Gianelli gemaakt ;)
Van ijzerdraad de gespen, klemmen, etc. gebogen:

full


Deze gesoldeerd en met een dremel wat bijgewerkt.
Van lithoplaat en druppels houtlijm een paar details gemaakt:


full


De gespen etc. voorzien van een laagje Humbrol messing kleur.
Een mooi stukje stof gevonden voor het harnas, goede kleur en grofheid:

full


De riemen van het harnas door de gespen geregen en vastgelijmd d.m.v. 30 min. epoxy op de juiste lengte na steeds passen in de cockpit.
De bovenste twee riemen zijn de schouderstukken, de onderste twee de beenstukken:

full


Voor de brede lappen van de beenstukken was de stof te dun.
Een stuk stof ingesmeerd met houtlijm en twee keer omgevouwen (lijm aan de binnenkant uiteraard).
Het stukje stof van drie lagen wat laten drogen en toen in vorm geknipt en d.m.v. 30 min. epoxy aan de riemen gelijmd:

full


Daarna het harnas in de cockpit gelijmd d.m.v. 30 min. epoxy:

full


Het harnas is nog te clean, zeker in relatie tot de rest.
De riemen zal ik later nog wat weatheren met een gebruikt theezakje.
De bevestigingsplaatjes op de cockpitrand worden later nog afgewerkt bij het maken van de kap:

full


full


Verder met de voetplaat en stuurknuppel

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank voor de leuke reacties :)

Hoe wordt de sluiting?

Niet... :D
Er komt "standaard" geen piloot in deze kist...
Alleen wanneer ermee gevlogen wordt komt er uiteraard wel een piloot in.
Heb iets bedacht, maar dat komt later,.. de riemen liggen zo vastgelijmd in de cockpit.

Groeten, Ramses
.
 
.
Zoals eerder in het verslag te lezen is had ik in eerste instantie de voetplaat uit de kit in de cockpit gelijmd...:

full


... met Bison-Kit :confused: De gesmolten smurrie eruit gepulkt en dus zelf eentje maken:

full


Bovenaan een papieren malletje en linksonder de basisplaat van heel dun styreen.
Rechts midden een dikkere plaat styreen met daarop met potlood aangegeven wat eruit moet:

full


De plaatjes styreen op elkaar gelijmd en de epoxy stuurknuppel uit de kit erbij gepakt.
Die blijkt goed te gebruiken als basis :yes:
De knuppel nalopen met de dremel:

full


In beide delen van de knuppel een gat van 2mm geboord in de lengte.
Daarna een stukje M2 draad in de knuppel gelijmd en de knuppel op de voetplaat gelijmd met epoxy.
Op de vloetplaat in de diepliggende stukken wat epoxy gesmeerd en er weer uitgesmeerd...
Hierdoor worden de randen afgerond want de voetplaat heeft geen scherpe randen.
Van balsa de kap voor het 20mm neuskanon gemaakt:

full


De balsa kap geschuurd en met secondelijm ingesmeerd en laten drogen.
Daarna met stukjes styreen en aluminiumtape de kap afgemaakt:

full


Ook de knuppel met wat styreen en aluminiumtape iets meer detail gegeven.
De nagels weer met de injectienaald en houtlijm:

full


Grondlaag erop en de eerste basiskleuren, en toen kon ik niet verder.
Helaas is de Humbrol kleur van de binnenzijde van de cockpit op en heb ik andere benodigde kleuren niet op voorraad...
Gisterenmiddag de benodigde potjes bij Hobby-In besteld en misschien morgen al binnen.

full


En voor degene die niet weet waarvoor die kap is, daaronder zat het 20mm neuskanon die door de propellernaaf schoot.
Het enorme 20mm kanon lag dus tussen je voeten te knallen (even los in de cockpit gelegd voor de foto):

full


Wanneer de Humbrol binnen is deze plaat, knuppel en kap afschilderen en weatheren.
Maar er zijn nog genoeg andere delen te maken dus kan voorruit ;)

Groeten, Ramses
.
 
Ramses wat fraai gemaakt weer man, je bent een ware kunstenaar :thumbsup:
Die riemen met sluitingen zijn de max :worship:

Groeten Ralf
 
.
Dank je Ralf! :)

Het volgende waar ik mee verder ben gegaan zijn de karakteristieke trimwielen in de cockpit.
De halve vacuüm gevormde trimwielen uit de kit alleen als voorbeeld voor de afmeting gebruikt.
Een dunwandig aluminium buisje om een vaashals in ruwe vorm gebogen:

full


De "spaken" heb ik van 1mm vliegtuigtriplex gemaakt:

full


De standaard ook van 1mm vliegtuigtriplex, een as van staaldraad en wat plasticbuis busjes:

full


Dit gemaakt met de vacuümset als voorbeeld voor de afmeting en veel foto`s uit een fijn boek voor de rest:

full


Een tandriem gemaakt van dun styreen met aan de achterkant aluminiumtape.
Het dunne styreen met de vijl bewerkt wat tijdens het weatheren tevoorschijn komt.
De overbrengingsbox gemaakt van balsa en bekleedt met dun stryeen.
Hier de achterzijde, deze zijde wordt tegen de cockpitwand gelijmd:

full


En de cockpitzijde:

full


De vacuümgevormde overlappende linker zijwand is niet nodig, want de wand van m`n model is de cockpitwand.
Ik gebruik wel één detail daaruit, hier uitgesneden:

full


Verder met het throttle quadrant

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De basis van het throttle quadrant zijn drie verschillende diktes lagen balsa.
Het epoxy exemplaar uit de kit ligt er rechts naast.
Uit het dunste middelste plaatje balsa de uitsparing voor de schuiven gemaakt:

full


De twee dikkere balsa plankjes bij de schuiven bekleedt met aluminiumtape.
Van lithoplaat de schuiven gemaakt en vastgelijmd.
In een dikker aluminiumpijpje eerst een groef gemaakt en iets verder afgekort.
Op de kop van dat stukje pijp een stukje styreen gelijmd:

full


De drie delen aan elkaar gelijmd en de knop geschuurd en bevestigd.
Daarna het balsa bekleden met dun styreen:

full


De kleine knop is de achterkant van een stift, afgezaagd en vastgelijmd op het litho.
Uit een stukje verpakkingsmateriaal de "deuk" ruim afgetekend:

full


De "deuk"uitgeknipt, vastgelijmd en vlak geschuurd.
Daarna wat details met kleine stukjes styreen, aluminiumtape en druppels houtlijm:

full


Nou zien de details welke ik in de cockpit aan het maken ben er waarschijnlijk zwaar uit...
Toch is het tegendeel waar, zie hieronder het originele kale ongedetailleerde epoxy stukje uit de kit, 15 gram:

full


En hier het gescratchde stukje balsa met wat styreen en aluminium, minder dan de helft, 6 gram:

full


Einde van de middag kwam dit pakketje binnen :yes:
De potjes Humbrol verf :)

full


Morgen deze delen kleuren, weatheren en in de cockpit plakken:

full


full


Verder met de laatste kleinere details aan de linker cockpit zijde

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top