Ik ben niet de man die direct mee op de kar springt van de laatste nieuwe hype maar al geruime tijd volg ik de trend om retro modellen te bouwen toch wel een beetje. Zelf heb ik, niet omwille van die trend maar gewoon omdat ik er zin in had, de laatste jaren enkele klassiekers gebouwd, Curare20, Robbe Saturn en natuurlijk niet te vergeten mijn Puma II. Aangezien ik steeds mijn modellen uit XPS fabriceer met mijn snijmachine zijn ook deze drie foamies. De modellen werden hier en dar wel wat bijgschaafd, beetje meer volume in de romp, dunnere vleugel maar ze moesten wel herkenbaar blijven.
Nu wil het toeval dat er in mei een heuse Svenson Clasics Fly inn is in Eeklo en kon ik mezelf niet bedwingen om nog eens echt een klassieker te bouwen. Deze moest dan wel ambachtelijk gebouwd worden en niet uit foam.
Alhoewel ik enkele uren heb rondgezworven op Outerzone op zoek naar een geschikt model werd het weer een Robbe Puma, deze keer niet de alom bekende Puma II maar wel de enige echte oer Puma ik dacht van omstreeks 1970.
Wat ik wilde en wat ik niet wilde,
-Geen foam, maar wel balsa en triplex.
-Grotendeels heb ik het plan gevolgd maar qua constructie heb ik wel enkele toegevingen gedaan, waarom heb ik anders een freesmachine. Dus al wat nodig was heb ik omgezet naar een DXF tekening en gefreesd. Ook zitten er enkele onderdelen die uit de 3D printer komen.
-Deze keer geen dunner profiel we houden het op een 15%, bij de andere modellen wel bracht ik dit wel terug tot 10 à 11%. Ook de romp wordt niet hier of daar bijgeschaafd, alles blijft zoals het origineel.
-Hij moest er authentiek uitzien, dus kleurtjes zoals in de catalogus van toen.
-Lange tijd hebben de cilinder en uitlaat mij gestoord op mijn modellen en dankzij electro is dat al lang verleden tijd. Nu hoort dat bij een authentiek Puma wel dus geen cleane E-neus.
-Mijn excuses aan de Glow-addicts maar wat ik zeker nooit meer wil in mijn modellen is methanol en de bijhorende vettigheid dus toch electro. Dus bouwen we niet het model om naar electro maar wel de motor.
Over de bouw kan ik kort zijn, het bouwen ging zo vlot dat ik soms vergat om foto’s te nemen, ook om hier een woordje schrijven ging ik te fel op in de bouw. Maar hier en daar heb ik toch enkele foto’s genomen.
Alle ribben netjes gefreesd en met voetjes om de vleugel makkelijk en mooi recht te kunnen bouwen. Het valt dadelijk op hoe dik de vleugels destijds waren, dat ben ik niet meer gewoon.
Een geschikt donor motor moest er ook nog op, ik wilde er eentje dat past bij de leeftijd van het ontwerp, dus geen moderne 2-takter maar vintage spul, deze OS-H max .40 vond ik voor 10 euro op een rommelmarkt. Hoewel hij het volgens mij nog perfect moet doen moest hij er aan geloven en werden de ingewanden zorgvuldig verwijderd. Voor de Glow-addicts mij verketteren, alles kan netjes weer ingebouwd worden zodat de glow fuel weer kan vloeien. Ik heb de Puma ook zodanig voorzien zodanig voorzien dat er simpel een tankje in kan, de gas-servo zit er trouwens al in.
De ombouw van de motor is klaar, voor de eerste tests moet ik nog wat ricinus bij de lipo mengen en wachten op de levering van de 2-takt regelaar.
Dirk
Nu wil het toeval dat er in mei een heuse Svenson Clasics Fly inn is in Eeklo en kon ik mezelf niet bedwingen om nog eens echt een klassieker te bouwen. Deze moest dan wel ambachtelijk gebouwd worden en niet uit foam.
Alhoewel ik enkele uren heb rondgezworven op Outerzone op zoek naar een geschikt model werd het weer een Robbe Puma, deze keer niet de alom bekende Puma II maar wel de enige echte oer Puma ik dacht van omstreeks 1970.
Wat ik wilde en wat ik niet wilde,
-Geen foam, maar wel balsa en triplex.
-Grotendeels heb ik het plan gevolgd maar qua constructie heb ik wel enkele toegevingen gedaan, waarom heb ik anders een freesmachine. Dus al wat nodig was heb ik omgezet naar een DXF tekening en gefreesd. Ook zitten er enkele onderdelen die uit de 3D printer komen.
-Deze keer geen dunner profiel we houden het op een 15%, bij de andere modellen wel bracht ik dit wel terug tot 10 à 11%. Ook de romp wordt niet hier of daar bijgeschaafd, alles blijft zoals het origineel.
-Hij moest er authentiek uitzien, dus kleurtjes zoals in de catalogus van toen.
-Lange tijd hebben de cilinder en uitlaat mij gestoord op mijn modellen en dankzij electro is dat al lang verleden tijd. Nu hoort dat bij een authentiek Puma wel dus geen cleane E-neus.
-Mijn excuses aan de Glow-addicts maar wat ik zeker nooit meer wil in mijn modellen is methanol en de bijhorende vettigheid dus toch electro. Dus bouwen we niet het model om naar electro maar wel de motor.
Over de bouw kan ik kort zijn, het bouwen ging zo vlot dat ik soms vergat om foto’s te nemen, ook om hier een woordje schrijven ging ik te fel op in de bouw. Maar hier en daar heb ik toch enkele foto’s genomen.
Alle ribben netjes gefreesd en met voetjes om de vleugel makkelijk en mooi recht te kunnen bouwen. Het valt dadelijk op hoe dik de vleugels destijds waren, dat ben ik niet meer gewoon.
Een geschikt donor motor moest er ook nog op, ik wilde er eentje dat past bij de leeftijd van het ontwerp, dus geen moderne 2-takter maar vintage spul, deze OS-H max .40 vond ik voor 10 euro op een rommelmarkt. Hoewel hij het volgens mij nog perfect moet doen moest hij er aan geloven en werden de ingewanden zorgvuldig verwijderd. Voor de Glow-addicts mij verketteren, alles kan netjes weer ingebouwd worden zodat de glow fuel weer kan vloeien. Ik heb de Puma ook zodanig voorzien zodanig voorzien dat er simpel een tankje in kan, de gas-servo zit er trouwens al in.
De ombouw van de motor is klaar, voor de eerste tests moet ik nog wat ricinus bij de lipo mengen en wachten op de levering van de 2-takt regelaar.
Dirk