Boulton Paul p111

Dirk, dank je voor de uitleg.
Zo had ik het ook afgekeken bij jouw. Dat de losse delen eerst gereed gemaakt moeten worden en dan aan elkaar lijmen.

@Dirk,
Zou je een foto kunnen plaatsen van je 70mm versie, met de accu's erin?
Mocht daarbij het gebruikte soort accu niet goed duidelijk zijn op de foto, zou je kunnen vermelden welke je gebruikt?
Heb gekeken naar het 4S pakket, maar dat wordt krap. Denk dat het 2x 2S moet worden.

De vleugels op maat gesneden en even erop gestoken. Ze klemmen goed in de romp, dat is ideaal voor het passen. Ook snel het kielvlak er even op gestoken, begint al aardig vorm in het model te komen
full


De cockpit zat me nog dwars.
Door de 100% focus op de uitlijning van de inlaat, was ik de focus op de cockpit verloren. Waardoor een uitlijning niet meer goed was. Natuurlijk zou dit met filler opgelost kunnen worden, maar dat leek me kwetsbaar, aangezien het steeds open/dicht moet. Om het zo te laten, daar ken ik me goed genoeg voor, daar zou ik me aan blijven irriteren. Daarom de schuurlat gepakt en de cockpit kap aan beide zijden 4mm smaller gemaakt. Daarna aan iedere zijde 2 strips balsa van 2mm dik erop geplakt. Hierdoor is de opening in het totaal 4mm smaller geworden, maar ik denk dat dit geen probleem is. Nu laten drogen en dan op maat schuren. Kan nu weer goed slapen :)
full
 
Laatst bewerkt:
De cockpit is klaar, de balsa stripjes doen hun werk.
Was wel lastig schuren met de schuurlat, moet een beetje filler aan te pas komen om een kuiltje eruit te halen, welke ik erin geschuurd heb.

In het nieuwe jaar nog niet veel gedaan.
De houtjes voor de van gelijmd. Achteraf blijken ze nog iets te dun (Is nu 4mm multiplex). Moet nog iets onder, maar beter nog moeten verhogen dan verlagen.
full


Op een goede schuurbeurt na, is de romp nu zover klaar. Dus op naar de vleugels. Dirk plakt de servo's vast en met filler maakt hij het e.e.a. weer glad. Ik houd er niet van, om servo's vast te plakken. Daar moet ik nog een oplossing zoeken
 
De houtjes voor de van gelijmd. Achteraf blijken ze nog iets te dun (Is nu 4mm multiplex). Moet nog iets onder, maar beter nog moeten verhogen dan verlagen.
Goed zo Hoeby:yes:

Gewoon opvullen met wat balsa, hier heb je echt geen sterkte nodig.

Bij de servo's heeft zo iedereen z'n voorkeur, vroeger was ik ook van mening dat servo's steeds demonteerbaar moesten zijn. Toen waren ze nog net wat duurder maar met de prijzen van tegenwoordig blijven ze bij mij zitten zolang het model leeft.
Het is jaren geleden dat ik nog spontaan een slechte servo gehad heb dus stuk gaan ze eigenlijk ook niet, dat risico neem ik er ook wel bij en als er als een wat tanden ontbreken in de servo is er meestal wel meer loos met het model (zie vorige regel) en dan maakt het ook niet echt meer uit ;)
Dus tenzij het grotere modellen zijn lijm ik ze permanent in het model, eenvoudig, licht en snel.

Verder kan ik nog vertellen dat de 64mm 3s versie ondertussen ook al wat vluchten achter de rug heeft, dat het een "Light" versie moest zijn slaagt uiteindelijk enkel op het gewicht, momenteel zonder kleurtjes zit hij rond 805gr tov 1000gr voor de 70mm 4s "Heavy Metal" versie. Wat de prestaties betreft moet hij er niet zoveel onderdoen, tot nu toe heb ik ze nog niet op één dag samen gevlogen dus vergelijken is nog wat moeilijk, je voelt wel duidelijk dat hij wat lichter is en dat dat landing net iets trager maakt, dit wil echter niet zeggen dat de zwaardere moeilijk te landen is.

Dirk
 
Dirk, dank je voor de uitleg.


@Dirk,
Zou je een foto kunnen plaatsen van je 70mm versie, met de accu's erin?
Mocht daarbij het gebruikte soort accu niet goed duidelijk zijn op de foto, zou je kunnen vermelden welke je gebruikt?
Heb gekeken naar het 4S pakket, maar dat wordt krap. Denk dat het 2x 2S moet worden.

De vleugels op maat gesneden en even erop gestoken. Ze klemmen goed in de romp, dat is ideaal voor het passen. Ook snel het kielvlak er even op gestoken, begint al aardig vorm in het model te komen

Oeps, ik had je vraag over het hoofd gezien. Hierbij de gevraagde foto van de accu zowel van de 3s als de 4s. Het is inderdaad allemaal nogal krap zo hoort het nu eenmaal bij een racer :D, maar bij mij past er een Tattuu 4s 3700mAh accu in, hiervoor moet wel wat materiaal aan de binnenkant van de cockpit weggehaald worden.
Bij de 3s versie zie je hoe ik de cockpit sluiting gemaakt heb, balsa lip vooraan en magneten achteraan, de lip vooraan moet wel wat schuin aangeschuurd worden om te passen maar werkt perfect, dit was bij de andere net andersom, de lip achteraan en de magneten vooraan maar dit bleek niet te houden dus moest er nog een extra sluiting bij.
X-53 31.jpg
X-53 32.jpg


Dirk
 
Dirk,

Ben intussen ook aan het bouwen gegaan met het de Bolton Paul. Gaat voorspoedig.
Handleiding is erg duidelijk.
Vandaag is de 64 mm fan binnengekomen. Gelijk maar even laten draaien. Dat zit wel snor.
In de handleiding staat geschreven dat voor de 64 mm versie een uitlaat moet worden gemaakt.
Kan jij mij vertellen hoe groot de binnen diameter moet zijn aan de achterzijde van het vlieguig?

Timo
 
Timo,

Inderdaad moet je daar een uitlaat voor maken, de uitlaat diameter is 56mm. Ik heb het gemaakt van een plastic kaftje, het doet zijn werk maar ik vind het persoonlijk net iets te dun waardoor het ook niet mooi rond is. Als ik eens wat tijd heb maak ik me een nieuwe van een oude RX-foto zoals ik dat vroeger deed.
In bijlage een PDF met de tekening voor de uitlaat, als je die overtekent op een stuk plastic moet je het gewoon oprollen en met wat tape vastplakken.

Dirk
 

Bijlagen

Mijn P111 is ook klaar en gevlogen.

64mm MotionRC EDF op 4S/2200mah . Dit gaat als de spreekwoordelijke brandweer.

Super stil en na wat tunen van de uitslagen redelijk makkelijk te vliegen, kan langzaam en snel, met half gas gaat de P111 al flink rap.

Starten kan met deze setup vanaf het gras,

leuk bouwproject met wat andere technieken, leuk model om te zien en te vliegen.
 

Bijlagen

  • P111.jpeg
    P111.jpeg
    588,2 KB · Weergaven: 314
Jammer
red powers zijn vrij licht, iig lichter dan 4000 mAh Gens ace 138 x 45 x 35 en 390 gram
en met een 3S 2200 issie vast niet vooruit te branden :confused:
 
het gewicht is het probleem denk ik niet, wel de ruimte. Accu keus is ook afhankelijk van de EDF. de 64mm gaat echt al heel hard...
 
Ik heb het even vergeleken met de Tattu 4s 3700, het is mm werk maar de red power 4S 4500 is idd groter
2 mm langer is nog niet zon probleem, 4mm breder en 7 mm dikker zal net teveel zijn :mad:
 
Jammer
red powers zijn vrij licht, iig lichter dan 4000 mAh Gens ace 138 x 45 x 35 en 390 gram
en met een 3S 2200 issie vast niet vooruit te branden :confused:

Ik heb een 4s en 3s versie en die gaan net zo goed als de brandweer van WVR :D
Of hij wel of niet vooruit te branden is hang niet zozeer van het aantal cellen af maar wel van de hele combinatie.
De 4s versie heeft een 70mm fan en een 4S 3700 accu van Tattuu, dat is zowat het grootste dat er in past zonder problemen.
De 3s versie vlieg ik met een 64mm FMS en 3s 3300mAh, deze gaat misschien net iets minder hard dan de 4S maar is niet te onderschatten qua snelheid en gaat nog steeds eindeloos verticaal, je zal weinig of geen ARF toestellen van dit kaliber vinden die vlotter onderweg zijn, hij weegt wel een 200gr lichter dan de 4S.

Dirk
 
Dit draadje heb ik helaas gemist, mooi werk!
Wat is het vliegklare gewicht van de 80 cm versie?
Ik ben bezig aan een houten versie 80cm met 68mm fan en verwacht op 1200 gram vliegklaar gewicht uit te komen.

facebook-210308.jpg
facebook-205703.jpg
facebook-204302.jpg
facebook-204034.jpg
facebook-204015.jpg
 
Back
Top