7 cilinder 120 cc radiaal motor

Hallo allemaal,
Dit draadje deze morgen ontdekt tijdens zoeken naar DIY stermotoren bouwers. Er wordt gesproken over het "in elkaar krimpen of persen van de krukas". Dit is goed mogelijk met de krukwang, maar de tap is wat lastiger.
Indertijd heb ik eens een RCV motor gerepareerd die een afgebroken kruktap had.
Diverse pogingen met een gehard stalen pen met evenveel miskleunen,
1e niet zuiver recht in persen
2e te veel overmaat of te weinig overmaat voor krimpen,
Na enige tijd lopen (vliegen) ging de tap los zitten.
Toen een tap gedraaid van zilverstaal met alleen het gedeelte dat in de wang zit, een overmaat plus zoekerdeel.
De tap in de bankschroef geklemd en met de lasbrander het uitstekende deel heet gestookt en daarna met
een kwast met water afgekoeld, hierna was het in persen van de tap een eitje.
Nu, na ongeveer een jaar vliegen geen enkel probleem meer. Mijn idee is dat het zachtere materiaal beter is in te persen doordat het in elkaar gedrukt wordt in het tapgat en daardoor beter veerkrachtiger vast zit.
Heb zelf de 7-cill. stermotor van Robert Standar gebouwd. daarin wordt een binnenring van een naaldlager over de kruktap geschoven en verder wordt niets gehardt. Misschien een goed idee voor deze draad.
De nokkenschijf heb ik gemaakt van "swerke staal" (ik weet niet of ik de naam goed schrijf).
Dit materiaal is slijtvast, en trekt niet krom bij het harden.
Succes verder met dit, nu al een tijdje stilliggende draadje.
Peppie
 
Ja...die zijn echt mooi ja,
Iemand heeft een dubbele merlin op schaal nagebouwd
24 cilinder..Bekijk bijlage 262552 Bekijk bijlage 262553 Bekijk bijlage 262554
beetje late reactie op deze post, kwam dit verslag na lange tijd weer tegen.
Hoe staat het nu met de motorbouw?

De "dubbele merlin" is volgens mij een Rolls-royce eagle.
Op de foto van de modelmotor zo te zien ook een schuivenmotor, zoals de Napier Sabre, dus geen kleppen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Eagle_(1944)
 
Nou nog de krukpin maken en dan het meest spannende,het in elkaar persen /krimpen en/of lijmen.
Ik had geen idee wat voor overmaat ik zou moeten gebruiken voor een persverbinding of wat voor temp. voor een krimpverbinding.
Ik wilde er iig ook groene loctite tussen doen voor extra fixatie.

Besloten om de as erin te krimpen en de krukpen te harden en erin te persen.

De as verhit tot 300 graden en hij ging er net met een tikje in.
Na afkoelen zo vast als een huis en heel mooi parallel:)

Krukpen draaien, Bekijk bijlage 265501


Hoi, een vraagje. Je schrijft de as verhit, hij ging er met een tikje in en na afkoelen zo vast als een huis.
Maar na afkoelen krimpt hij toch en komt dan losser te zitten?
Is het niet zo dat je de krukwang verhit hebt?
En de locktite is dat 648?

Overigens een geweldige beschrijving van dit project!!!

Groets,
Frans
 
Is het niet zo dat je de krukwang verhit hebt?

Ja volgens mij wel,lijkt me het meest logisch en zal wel een typ foutje geweest zijn.

Ik ben trouwens vorige week weer een beetje begonnen de draad op te pakken.
Het zal allemaal wat minder snel gaan en ik heb geen idee of ik er snel genoeg van krijg maar het leek me toch zonde om dit project in de mottenballen te laten liggen.

Ik was dus bezig met de cilinder loopbussen en de de bijbehorende zuigers pistonpennen en zuigerveren.
Ik had er eentje af en heb de afgelopen 2 weken nog 2 bussen en 2 zuigers kunnen maken.
20190429_164913.jpg


Na ruim een jaar niet veel met mijn machines gewerkt te hebben wilde ik ff testen of alles het nog deed,inc mijn bf16 cnc freesmachientje.
Alles deed het nog behalve 1 limitswitch op de y-as wat resulteerde in een harde krak en een knarsend geluid.
Juist ja,kogelomloopmoer aan gort..
20190429_165100.jpg


Kijken op Ali wat zo'n ding moest kosten en blij verrast toen dat 7 dollar inc verzenden naar Nederland bleek te zijn.
Hoe kunnen ze zo'n ding maken en opsturen voor dat geld?
Ik heb er maar meteen 3 besteld

Dat niet alleen mijn machines een opfrisbeurt nodig hadden bleek toen pas bij de 4de poging ik er uiteindelijk in slaagde om een zuiger te maken waar ik tevreden mee was.

Ik ga de resterende 4 cilinderbussen achter elkaar maken en dan de 4 resterende zuigers.
Ik denk dat dat vlotter gaat en minder kans op fouten geeft.
20190504_160713.jpg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Oke, dan klopt het.
Balen dat je machine kapot is, maar gelukkig is alles snel te bestellen.

Ik ben bezig met een stoomtractor en heb dezelfde tekeningen besteld, want wil in de toekomst ook zo'n stermotor maken.
Dus ik blijf je volgen.
Groets,
Frans
 
Hallo,
Ja, je kunt dat spul uit china vlug bestellen, maar vervolgens moet je er wel 3 weken of langer op wachten.
Peppie
 
Zo,

Waar ik een beetje tegen op zag was het maken van de 7 gietijzeren cilinder loopbussen,echt een pokkewerk(vind ik) om zoveel gietijzer te verspanen.
Er komen geen krulspanen vanaf maar meer een soort van koolstof gruis wat overal in en op gaat zitten,de laatste week zit alles onder de roestpuntjes.

en het was nogal veel ook,pfff.
Dus maar doorgepakt en elke avond trouw 1 bus gemaakt compleet met honen en inkrimpen in de cilinder.

Ik was benieuwd hoeveel procent ik nou eigenlijk verspaande van zo'n bus dus leek het me aardig om ze voor en na de behandeling te wegen.
20190508_170238.jpg




Bijna 700 gram gietijzer dus.
wat blijft er van over?


20190508_215209.jpg



Ach so..51 gram...
92,5 procent in de kliko en in mijn haren en elders in t huis dus.

Niet dat je er veel aan hebt maar goed..

Ik heb ze dus alle 7 kunnen maken en kan nu verder naar de zuigers,geen gietijzer meer maar lekker 7075 alu
Ik heb de 3e half af en ga de volgende 4 tegelijk maken,ik schat daar zeker een week of langer zoet mee te zijn.

20190509_213326.jpg


wordt vervolgd!
 
Ja,dat zou kunnen.

Ik knoop bij het cnc frezen wel eens een stofzuiger aan de kolom.
Maar je moet bij het draaien wel erg voorzichtig zijn dat je het werkstuk niet raakt en ik betwijfel of dat bij gietijzer erg effectief is,het spat echt met kracht alle kanten uit als je flink voorzet.

Ik bescherm mezelf met een stuk karton vlakbij het werkstuk om de meeste projectielen af te weren.
 
Zo,weer wat af te vinken..

Afgelopen week druk geweest met zuigers maken.
Dit viel nog best tegen aangezien ik voor 5 zuigers in totaal 11 keer heb moeten aanleggen en ik net genoeg stafmateriaal had om het geheel compleet te maken.

En paar keer te veel voorgezet de eerste keer en meteen ondermaats,oeps..iets voorzichter dus.
Ik heb rondstaf 30 en de zuigers moeten 29 worden dus veel vlees zit er niet op.

Ook 2 zuigers naar de de zuigerhemel omdat om de een of andere reden ik mezelf 1 mm vergist had in de diepte van de sleuf voor de drijfstang.
gevolg..2 openingen in de zuigerveer groef.
Het is net te zien op de foto...
zuigerveergroef .jpg




Maar goed,de aanhouder wint dus maar lekker doorgaan met rotzooi maken.
4 zuigers had ik inmiddels nog te gaan.
20190513_161432.jpg


eerst inspannen en centerboren ,boren en vervolgens een 14mm frees erin om een begin te maken voor de zuigerrok.
20190513_205723.jpg


daarna voorzichtig(!!!) de buitendiameter draaien.
een paar honderdste teveel en enkele reis kliko.

daarna de zuigerrok mooi op diepte en diameter draaien.
Vervolgens niet vergeten om in dezelfde opspanning de zuigerveer groef te steken!(ook 1 keer vergeten).
20190513_211757.jpg



De zuiger in wording verhuizen naar de freesmachine waar het geheel uitgeklokt wordt voor het frezen van de drijfstang sleuf.
Eerst heb ik op 3 plaatsen gecenterboord en voorgeboord en daarna met een 12 mm 2 snijder de sleuf gefreesd.
20190516_100620.jpg
20190516_103943.jpg



Daarna in de machineklem voor het spotten,boren,frezen,boren en ruimen van het 7mm pistonpen gat.
20190516_150453_resized.jpg
20190516_144430_resized.jpg



20190516_154445_resized.jpg



Dat waren dus 5 goedgekeurde exemplaren.

Verder moest ik ook nog de pistonpennen maken.
Ipv 7 mm zilverstaal te gebruiken heb ik 8mm gepakt iets overmaats gedraaid en het laatste stukje met 2500 schuurpapier behandeld om aan een lichte klem passing te komen.
20190516_205803_resized.jpg



Zo,volgende week denk ik nog de zuigerveren te kunnen maken en dan ga ik op vakantie.
Hierna is het nog de achterkant van het carter met de inlaat en mengsel uitlaatgaten,en natuurlijk 7 complete cilinder koppen.

wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Tja,Ik kan er een gat in boren mocht ik daar zin an hebben.
Scheelt weer wat gewicht.
Maakt dat uiteindelijk veel uit als ik de motor toch maar af en toe voor de fun laat lopen?
 
De pistonpennen lijken me erg kort?
Wel mooi om te volgen hoor, vakwerk! ( en je bent niet te beroerd te bekennen dat je ook fouten maakt...)

Edit;
ik zie nu dat dat de pennen zijn van het bigend....:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
De pistonpennen lijken me erg kort?
Wel mooi om te volgen hoor, vakwerk! ( en je bent niet te beroerd te bekennen dat je ook fouten maakt...)

Edit;
ik zie nu dat dat de pennen zijn van het bigend....:rolleyes:

1 van de redenen dat ik elke stap zo uitgebreid beschrijf is dat ik hoop dat er iemand iets van opsteekt mocht er ooit de drang zijn om iets dergelijks te ondernemen en waar leer je nou meer van als van fouten

En ik vind het leuk om te laten zien hoe ik tot bepaalde volgordes en technieken kom.
Voor mij is het ook de eerste keer dat ik zo'n motor probeer te bouwen en het is natuurlijk niet alleen onderdelen maken maar vooral ook veel uitdenken Hoe je dingen gaat maken.
Ook leuk!
 
Bekijk bijlage 321214 Ik had gisteren onverwacht wat tijd over en heb dat ingevuld met zuigerveren maken.

Dat ging beter en sneller dan verwacht.
Ik verwachte nogal wat tijd kwijt te zijn om alle ringen te maken omdat ik ze per cilinder op maat wilde maken en dacht dat de helft in het proces zou sneuvelen.
Ik had er 10 en slechts 2 gebroken tijdens op maat vijlen.
Dus 7 perfect passende veertjes en 1 reserve.
20190517_104541_resized.jpg



Ik ben als volgt te werk gegaan,
Eerst een stuk gietijzer van een mislukte Cilinder ingespannen en binnen.en buitendiameter precies op maat gedraaid.

Daarna afsteken de ringen inspannen in machineklem en met zaagje en sleutelvijltjes per cilinder precies op maat maken.

Ik heb alles in elkaar gezet,goed in de olie gezet en toen tot 1500 rpm proef laten draaien en alles draaide mooi soepel rond zonder rare geluiden.
het verraste me een beetje dat er al direct behoorlijk wat compressie is en de ringen dus blijkbaar al redelijk goed afsluiten.

20190517_134119_resized.jpg


En zo ziet het eruit in de motor.
20190517_153219_resized.jpg


20190518_211452.jpg
20190518_211442.jpg








Hierna dacht ik maar eens aan de achterkant te beginnen dan ben ik denk ik over de helft.
Daarna ff rust voordat ik me stort in het maken van de meer dan 100 onderdelen die nodig zijn voor de complete cilinderkoppen.

ik kom na ff snel rekenen aan 133 onderdelen!

Edit...Ik tel tot nu toe 77 gemaakte onderdelen en nog 128 te gaan.
Daar zitten wel een hele hoop kleine en simpele dingetjes bij zoals nokvolgers,,stelschroeven ,klepveer retainers tuimelaars,tuimelaars asjes ,tuimelaar houders ,kleppen ,klepgeleiders,stoterstangen en natuurlijk de cilinder koppen en de het achterste gedeelte van het carter.
Kortom,
Ik ben nog wel ff bezig..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top