Vanmiddag dit juweeltje opgehaald.
Was voor mij een grote verrassing, ik had wel foto's gezien, maar die gaven de werkelijke toestand niet geheel accuraat weer, dus ik dacht een "ouwetje" op te halen, leuk voor een prutsprojectje.
Wat ik echter aantrof, was een in relatief pico bello conditie verkerende Kavan Alouette II.
Drijvers, origineel, maar nog helder van kleur, soepel, en luchtdicht.
Cockpit, kunststof is nog soepel, en helder, niet echt vergeeld of verkleurd.
Staartboom heeft wat kleine gebrekkigheidjes (redelijk wat verbogen driehoekjes, losse lijmverbindingen) en heeft aandacht nodig, maar mechanisch tip top, al zit wel alles vast in de wonderolie. Maar het ziet er uit alsof het slechts een paar keer gelopen heeft: ik zie geen echte gebruiks of slijtage sporen, de hekrotorbladen zien er bijvoorbeeld uit alsof ze nieuw uit de verpakking komen, geen contactsporen aan de tips, de rotorbladen hebben werkelijk nergens een deukje of slijtspoortje of aanraakspoortje, de uitlaat is blinkend, de motor ziet er van bovenaf brandschoon uit, zonder ook maar een spoortje van hitteverkleuring,
maar van onder is het (dun, maar duidelijk) toch wel opgedroogde wonderolie in het motorcompartiment, De stuurhevels lopen ook typisch "plakkerig", en de motor zit muurvast.
Dat word dus een kandidaat voor de frituurpan!
Was voor mij een grote verrassing, ik had wel foto's gezien, maar die gaven de werkelijke toestand niet geheel accuraat weer, dus ik dacht een "ouwetje" op te halen, leuk voor een prutsprojectje.
Wat ik echter aantrof, was een in relatief pico bello conditie verkerende Kavan Alouette II.
Drijvers, origineel, maar nog helder van kleur, soepel, en luchtdicht.
Cockpit, kunststof is nog soepel, en helder, niet echt vergeeld of verkleurd.
Staartboom heeft wat kleine gebrekkigheidjes (redelijk wat verbogen driehoekjes, losse lijmverbindingen) en heeft aandacht nodig, maar mechanisch tip top, al zit wel alles vast in de wonderolie. Maar het ziet er uit alsof het slechts een paar keer gelopen heeft: ik zie geen echte gebruiks of slijtage sporen, de hekrotorbladen zien er bijvoorbeeld uit alsof ze nieuw uit de verpakking komen, geen contactsporen aan de tips, de rotorbladen hebben werkelijk nergens een deukje of slijtspoortje of aanraakspoortje, de uitlaat is blinkend, de motor ziet er van bovenaf brandschoon uit, zonder ook maar een spoortje van hitteverkleuring,
Dat word dus een kandidaat voor de frituurpan!