DLG afstelling.

Hi,
Mijn DLG, synergy vliegt goed, maar toch ben ik niet tevreden over het vliegbeeld.

Hij hangt namelijk te veel op zijn kont bij normaal glijden.

Instelhoek en zwaartepunt zijn goed. Wat zou ik het beste kunnen doen om de vliegstand naar horizontaal

te brengen ,of de neus iets meer te laten zakken.?

Ik hoor het graag.
 
Toch onstelhoek wijzigen. Maar probeer dat eens door he stab een Millimeter omhoog te zetten aan de neus.
Hi,
Mijn DLG, synergy vliegt goed, maar toch ben ik niet tevreden over het vliegbeeld.

Hij hangt namelijk te veel op zijn kont bij normaal glijden.

Instelhoek en zwaartepunt zijn goed. Wat zou ik het beste kunnen doen om de vliegstand naar horizontaal

te brengen ,of de neus iets meer te laten zakken.?

Ik hoor het graag.
 
Je zegt dat het zwaartepunt goed is - en dat de dlg op zijn kont hangt.

Maar dat leert mij juist dat je zwaartepunt niet goed is. Te voorlijk.

Duikt je DLG in de bocht? Zou zo maar kunnen. Is ook een aanwijzing dat je zwaartepunt te veel naar voren ligt.

Mijn advies: verschuif je zwaartepunt naar achter, om te beginnen een mm of twee. Misschine later nog meer. Hou er rekening mee dat je het elevator opnieuw moet trimmen: je moet waarschijnlijk wat meer down elevator geven.

Het wijzigen van je instelhoek zou ik niet (meteen) aan beginnen. Eerst het zwaartepunt echt goed krijgen. Daarnaast is je elevator groot genoeg om daarmee te trimmen. Het niet veranderen van je instelhoek maar via je elevator je instelhoek trimmen is vaak meer dan voldoende. Wanneer je echt veel down hebt moeten trimmen nadat je het zwaartepunt naar achter hebt verschoven kun je alsnog besluiten het instelhoek de verkleinen.

Succes
 
keep it simple;
Wanneer je zeg dat je zwaartepunt goed is en de romp toch wat op zn staart ''hangt'' is er mijn inziens maar 1 manier om dat te veranderen. Inderdaad wel de instelhoek veranderen. Het wordt wat tricky op deze manier, zeker om het zuiver te doen, maar het is goed te doen.
Wil je dat de neus zakt; vleugel instelhoek iets vergroten en van het stabilo verkleinen/negatief maken. Om de vliegeigenschappen zo min mogelijk te beïnvloeden is het belangrijk dat de vleugel en het stabilo qua instelhoeken gelijk blijven aan elkaar. Theoretisch gezien moet het zwaartepunt gelijk blijven.

Met alleen trimmen van je stabilo en/of veranderen van je cg kom je er niet, de vliegeigenschappen worden alleen om zeep geholpen op die manier.
Een stelregel die ik persoonlijk hanteer is;
instelhoek van de vleugel een halve tot 1 graad en stab op 0 graden. Blijf deze verhouding consequent doorvoeren en je kunt bepalen hoe je romp eraan hangt. bepaal je zwaartepunt met deze waarden en de trims op nul. je flaps op nul, hoogteroer op nul. Wanneer je tevreden bent over het zwaartepunt kan je de instelhoeken aanpassen, maar houd de trims op nul.

succes!
 
Misschien is de instelhoek van de stab nu niet goed, maar van de vleugel wel.
Eerst ook die controleren.

Wegtrimmen daarvan gaat inderdaad niet. (Al zou je wellicht denken van wel).
keep it simple;
Wanneer je zeg dat je zwaartepunt goed is en de romp toch wat op zn staart ''hangt'' is er mijn inziens maar 1 manier om dat te veranderen. Inderdaad wel de instelhoek veranderen. Het wordt wat tricky op deze manier, zeker om het zuiver te doen, maar het is goed te doen.
Wil je dat de neus zakt; vleugel instelhoek iets vergroten en van het stabilo verkleinen/negatief maken. Om de vliegeigenschappen zo min mogelijk te beïnvloeden is het belangrijk dat de vleugel en het stabilo qua instelhoeken gelijk blijven aan elkaar. Theoretisch gezien moet het zwaartepunt gelijk blijven.

Met alleen trimmen van je stabilo en/of veranderen van je cg kom je er niet, de vliegeigenschappen worden alleen om zeep geholpen op die manier.
Een stelregel die ik persoonlijk hanteer is;
instelhoek van de vleugel een halve tot 1 graad en stab op 0 graden. Blijf deze verhouding consequent doorvoeren en je kunt bepalen hoe je romp eraan hangt. bepaal je zwaartepunt met deze waarden en de trims op nul. je flaps op nul, hoogteroer op nul. Wanneer je tevreden bent over het zwaartepunt kan je de instelhoeken aanpassen, maar houd de trims op nul.

succes!
 
Morgen gaat de synergy op de testbank/slachtbank. Ik ga alles van vooraf aan uitmeten en afstellen ,hopende iets raars tegen te komen.
Met jullie adviezen moet dat zeker lukken. Wat RJA vraagt, ,,duikt hij in de bocht" daar heeft hij soms wel de neiging toe, zeker bij turbulent weer.
 
Hi,
Mijn DLG, synergy vliegt goed, maar toch ben ik niet tevreden over het vliegbeeld.

Hij hangt namelijk te veel op zijn kont bij normaal glijden.

Instelhoek en zwaartepunt zijn goed. Wat zou ik het beste kunnen doen om de vliegstand naar horizontaal

te brengen ,of de neus iets meer te laten zakken.?

Ik hoor het graag.
Hoe weet je zo zeker dat je zwaartepunt goed is?
Heb je al een duikproef gedaan?

Gr Edwin
 
De instelhoek van de vleugel wel goed en van het stabilo niet? Die snap ik effe niet :hammer:
De vliegeigenschappen worden (volgens mij...) bepaald door het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo. Als je de instelhoek van de vleugel én het stabilo wijzigt, maar zorgt dat het verschil gelijk blijft, dan ben je in feite alleen de romp aan het kantelen. En dat heeft maar minimale invloed.

Enne... met de duikproef test je het instelhoekverschil. Je vliegt hard naar beneden, je schakelt daarmee de invloed van het gewicht in de neus uit en daarmee test je de hoek tussen vleugel en stabilo. Met deze instelling ga je het zwaartepunt bepalen totdat hij rechtuit goed vliegt. Wat bij deze kist dus niet het geval is.
 
De instelhoek van de vleugel wel goed en van het stabilo niet? Die snap ik effe niet :hammer:
De vliegeigenschappen worden (volgens mij...) bepaald door het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo. Als je de instelhoek van de vleugel én het stabilo wijzigt, maar zorgt dat het verschil gelijk blijft, dan ben je in feite alleen de romp aan het kantelen. En dat heeft maar minimale invloed.

Enne... met de duikproef test je het instelhoekverschil. Je vliegt hard naar beneden, je schakelt daarmee de invloed van het gewicht in de neus uit en daarmee test je de hoek tussen vleugel en stabilo. Met deze instelling ga je het zwaartepunt bepalen totdat hij rechtuit goed vliegt. Wat bij deze kist dus niet het geval is.
Je eerste alinea begrijp ik goed, Wubbe.

De tweede alleen helemaal niet.

Ik begreep het volgende van een duikproef:

Bij normaal zweven en zweefsnelheid, kun je een voorlijk zwaartepunt corrigeren door de instelhoek van het stabilo te verkleinen (of door het hoogteroer meer up te geven). Je vliegt dan wel stabiel, maar met veel onnodige weerstand.

Door nu heel snel te vliegen, wat bij een zwever niet anders gaat dan door in een duikvlucht te gaan, wordt de werking van de instelhoek van het stabilo (of hoogteroer) versterkt, waardoor je bij een voorlijk zwaartepunt dan effectief meer 'up' krijgt dan nodig voor rechtuit vliegen. Het vliegtuig komt 'vanzelf' uit de duik omhoog.

Zie ik dit nu verkeerd dan?
 
We zijn het echt helemaal eens :). Behalve dat je een voorlijk zwaartepunt corrigeert door de instelhoek de vergroten (of meer up te geven).

Verder heb je helemaal gelijk: Je legt het eigenlijk zelf al uit. Het vliegtuig komt uit de duik omhoog omdat het instelhoekverschil te groot is.
Door de toenemende snelheid wordt de invloed van het instelhoekverschil veel groter (en de invloed van het zwaartepunt blijft gelijk). En dus test je het instelhoekverschil.

Als die goed is ga je lood toevoegen of weghalen (en je blijft met je poten van de trim af, zoals Vincent al zei) totdat hij lekker rechtuit vliegt. Van Alex Hoekstra hoorde ik dat je het zwaartepunt goed test door te cirkelen. Als hij duikt in de bocht zit je zwaartepunt te ver naar voren.
 
He, he, het heeft even geduurd maar nu weet ik wat er fout was gegaan bij het afstellen van de DLG Synergy . Mijn zelf gemaakte digitale hoek meter was voor mijn andere, zwaardere RC modelen prima geschikt. 260 gram bleek te zwaar voor de dunne achterlijst van de DLG en boog door, wat ik niet opgemerkt had.
Ik heb de behuizing van de meter verwijderd en wat extra gaten geboord resultaat;140,6 gram wat ik eigenlijk nog te zwaar vind.Dus ik ga een nieuwe maken van carbon alleen voor DLG modellen.Als iemand me nog een goede raad wil geven voor het zelf maken ( wat ik toch het leukste vind) houd ik me aanbevolen!! Ene... de Synergy vliegt nu weer zoals ik hem graag wil hebben z'n neus iets naar beneden. Allen dank voor de zinvolle suggesties!!
20180811_163111.jpg
20180811_164018.jpg
20181007_161420.jpg
20180811_164018.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat je DLG nu beter vliegt. Maar... wat heb je nu uiteindelijk gedaan waardoor hij beter vliegt?
 
Wat ik gedaan heb, is de DLG gefixeerd op een statief in de vliegstand die ik graag zou willen.
Vleugel ingesteld op 0,65 graden positief (+1mm onder de neus vleugel).
Stabilo ingesteld op 0,0 graden ( + 0,8mm onderde neus).
Zwaartepunt ; 4,5 cm naar achteren
; 5 euro cent (3,92 gram ) geplakt op de vleugel achter het opgegeven zwaartepunt van 6,7cm.

De Synergy heeft nog nooit zo fijn gevlogen, misschien was ik te snel tevreden.
 
Back
Top