Als de doorlaat 'niet' te groot is waarom gooit de motor de helft aan brandstof weer terug uit, uit de inlaat welteverstaan volgas?
Vertel eens, Ger, hoe heb je dat gemeten? "de helft" is wel heel erg veel hoor.... Dan slobbert het ding een 350 ml tankje in 5 minuten leeg, als dat waar zou zijn.
Ter informatie, als een motor brandstof terugspettert uit de inlaat, dan ligt dat NIET aan de carburateur diameter, maar aan OF ernstige lekkage bij de afdichting van de inductiepoort, of simpelweg reversie (compleet verkeerde timing van die inductiepoort).
Dat laatste kun je redelijkerwijs uitsluiten tenzij je wel een heel erg maandagmorgen-product hebt gehad en de poort in de krukas 40 graden verkeerd ligt. Niet erg waarschijnlijk bij productie middels CNC machines.
Meestal is het echter geen reversie wat je ziet, maar een verschijnsel wat erg lijkt op de condensstrepen die vleugeltips kunnen trekken: scherpe luchtdruk daling boven de carb hals, in combinatie met luchtvochtigheid veroorzaken een soort van mistverschijnsel, wat visueel heel erg de schijn wekt dat er brandstof terugspettert, maar wat gewoon optisch bedrog is. Mijn ouwe Ducati doet precies hetzelfde met de luchtfilterbak open en een beetje met het gas spelend, maar als je dan je vingers in die "brandstofnevel" houd, dan ruiken ze daarna gek genoeg NIET naar benzine.... Raar he?
8 mm inlaat is gewoon te groot voor een motor met de standaard uitlaat,
Als ik mij goed herinner is de carb van mijn FXi 46 ook 8 mm, of mogelijk zelfs iets groter. Kleinere motor.... waarom is die dan niet te groot? Omdat het een OS is en geen ASP?
wordt tie te heet en dan is de loop bus snel niet meer strak genoeg meer om de compressie te behouden.
Heb je dat gemeten? Of lul je maar wat in de ruimte?
Ten eerste richt de motortemperatuur zich hoofdzakelijk naar het toerental, en blijft een motor met een grotere prop en een lager toerental
juist wat kouder, en ten tweede weet ik uit ZEER betrouwbare bron, dat een ASP cylinderbus nog steeds zijn passing niet kwijt is bij 135 graden (het originele OS loopsetje was zijn compressie reeds volledig kwijt bij 80 graden, en liep nog steeds prima op zowel benzine als methanol met een 11 x 6). Gloeiplugmotoren lopen veel minder heet dan dat.
Zo'n ASP 52 loopt ook prima met een 11 x 6 of zelfs wat groter. Als een .46 (met ASP loopsetje), nota bene op benzine lopend, met een 11 x 6 niet te heet word,
dan word een .52 op methanol dat zeer zeker NIET....
Ik blijf herhalen: geef die motor nu eerst maar eens wat meer inlooptijd, en geef die motor na die inlooptijd een verse plug! Voordat er allerlei wilde theorieen tevoorschijn getoverd worden. Het ding is gewoon nog lang niet "los"....