De "Impuls" Evert Kreulen nostalgie

vroeger heb ik de impuls gehad,deze wil ik uit nostalgie weer bouwen , tekening heb ik nog .
alleen zoek ik nog de bijlage van tekening spanten en v stelling wie kan mij daar aan helpen
 
Hallo Escapade
Ik ben gestopt met modelvliegen door gezondheids problemen. Heb mijn hele inventaris geschonken aan de Edese luchtvaartclub Die hebben alles, ook van de Impuls.( Hij staat op de bar in hun clubhuis ) Misschien kun je ze contacten of er langs gaan als je niet te ver weg woont. Succes toegewenst!!
Brik
 
Ik zie op de tekening geen aanwijzing voor bijv. de V-stelling.
Maar in dit artikeltje uit HB sept. 1953 waarin het 'Maak het zelf' boekje wordt aangekondigd zijn wat foto's van het prototype te zien.
En zelfs als ik het nog niet zou weten, dan zou ik alleen al op het oog hiermee een werkbare V-stelling in de vleugel krijgen.
Dit is een van de eerste (als al niet DE eerste) succesvolle pogingen tot het bereikbaar maken van RC vliegen in ons land voor iedere modelvlieger:
full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Als ik mij nog goed herinner. ( Het is ook al van 1964 geleden dat ik de Impuls heb gebouwd.)
Instelhoek 11°.
V stelling 18°.
CG op de eerste ligger.
Johan.
 
Spantenstrook Impuls uit Maak het zelf (bewerkt 60%).jpg Zie voor de boekjes mijn bijdrage #87 van dit draadje.
In de beide deeltjes "Maak 't zelf" staat de ontbrekende "Spantenstrook" met de ontbrekende onderdelen w.o. de V-stelling................
 
  • Like
Reactions: jef
Of beter gezegd, wat daar nog van over is.
Bovendien zitten er pogingen tot hoogteroer en ailerons aan, iets wat een Impuls helemaal niet nodig heeft.
Dus als er zo ondeskundig mee geknoeid is, heb er weinig vertrouwen in....
 
Nee, dat staat in dit verband los van elkaar....
Kijk maar naar de plaatjes en het zal u duidelijk worden....
 
HIk ben in 1967 begonnen met een Impuls met escapement en superreg ontvanger.
Nu vlieg al sinds 2011 met een impuls precies volgens originele tekening maar met elektrische aandrijving van ca 200 Watt en 2 assige besturing.
Leuk model voor tussen door en vliegt nog steeds perfect
 

Bijlagen

  • P1030203.JPG
    P1030203.JPG
    632,9 KB · Weergaven: 319
Ik ben in 1967 begonnen met een Impuls met escapement en superreg ontvanger.
Wat had je verder voor apparatuur, toen? En motor? Waar vloog je er toen mee?
Nu vlieg al sinds 2011 met een impuls precies volgens originele tekening maar met elektrische aandrijving van ca 200 Watt en 2 assige besturing.
Leuk model voor tussen door en vliegt nog steeds perfect
Daarmee kom je dan toch zeker wel naar de 'Evert Kreulen Memorial' tijdens de MayFly 2020 van The First Aviators?
Want we willen hem natuurlijk maar al te graag zien.....:yes:
 
Beste modelbouwer.
Hier een paar foto's van de IMPULS van Henk Reinders uit Emmen.
Henk heeft het model gebouwd naar de originele tekening die ons toegestuurd was door Gezinus Veldhuis uit Almelo.
Gegevens:
gewicht (massa) 1050g
Motor Roxy 3536-06 (thrust 1700g)
regelaar 50A
Lipo 11.1V 2400mAh
Henk gebruikte aanvankelijk een klein bestuurd hoogteroer. Toen de beste stand was gevonden heeft het roer vastgezet. Het nadeel is dat bij de landing, met stilstaande motor, niet afgevangen kan worden.
Hij heeft ook een filmpje van de vliegende IMPULS gemaakt.
Zet ik vanavond op het Forum. Is ook te vinden op YOUTUBE.
youtu.be/di1X5m-AlxQ
Lambert O te STK
1574610062193_0_DSCN1637.jpeg
DSCN1633.jpeg
1574597213667_0_DSCN1628.jpeg


Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Wat had je verder voor apparatuur, toen? En motor? Waar vloog je er toen mee?
Daarmee kom je dan toch zeker wel naar de 'Evert Kreulen Memorial' tijdens de MayFly 2020 van The First Aviators?
Want we willen hem natuurlijk maar al te graag zien.....:yes:
Vloog toen met een Taifun Tornado 2,5cc diesel met zelfbouw toonzender superreg en escapement..
Waar is die bijeenkomst van de first aviators, lijkt me leuk er een naar toe te gaan.
 
Vloog toen met een Taifun Tornado 2,5cc diesel met zelfbouw toonzender superreg en escapement..
Waar is die bijeenkomst van de first aviators, lijkt me leuk er een naar toe te gaan.

De komende May Fly: https://www.modelbouwforum.nl/threads/mayfly-2020.268586/

En dan uiteraard de afgelopen September meeting met aansluitend verslag:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/dutch-old-warden-model-festival-of-flight-2019.266193/

Met wat voor apparatuur vlieg je tegenwoordig?
Heb je het escapement nog?
Wij experimenteren inmiddels succesvol met hybride 2,4 GHz éénkanaals apparatuur en wellicht kunnen we je assisteren bij iets dergelijks.

Als je wilt krijg je van mij een uitnodiging om eens rond te kijken in ons virtuele on-line clubhuis.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een nog eerdere druk van dat boekje, deze is van 1955. De zelfbouwzender was destijds zo groot en zwaar dat hij op de grond moest staan en bediend werd met een drukschakelaar met een draadje naar de zender. De zendantenne had een lengte van 2.65m!
Dat waren nog eens tijden, alles moest zelfgemaakt worden, de ontvanger werkte hier met een DL92 buisje.
De Impuls moest 3 batterijpacks mee naar boven slepen, 1.5V voor de gloeispanning, 45V voor de anodespanning, 4.5V voor het escapement en die batterijen waren niet oplaadbaar, steeds na een aantal vluchten moesten de batterijen dus vervangen worden :(
Wat hebben we het tegenwoordig toch gemakkelijk ;)

PB161823n_640.jpg
Waar kan ik deze boekjes nog vinden.
 
Back
Top