Hallo, Ik heb hier een prachtig bouwpakket liggen van de m.s. Oranje, vermoedelijk een van de eerste uitgebrachte versies in de modelbouw, uit 1937. Het bouwpakket is niet zoals de modellen zoals ze nu in de speelgoedaken liggen; al het hout moet zelf gesneden/ gezaagd worden. Mijn opa is hier vroeger aan begonnen te bouwen en heeft het helaas niet meer kunnen afmaken. Nu heb ik mijn vader beloofd op welke manier dan ook dat het schip afgemaakt gaat worden. Dit zou zijn grootste wens zijn om dit schip compleet te zien. Echter, ik ben geen houtbewerker en geen scheepsbouwer en zal er meer aan kapot maken, dan goed doen. Nu is mijn vraag of er nog mensen zijn die hier verstand van hebben en dit volgens de handleiding en op de originele manier zou kunnen afbouwen, of waar ik iemand kan vinden die dit kan. Zie foto's. Alvast bedankt.
Ik heb een moderator gevraagd dit naar het "Algemeen Scheepsbouw" forum te verplaatsen. Daar lijkt de kans op respons aanzienlijk groter. Groet, Ad Bakker
Wel een mooi schip - en een elektromotor "oude stijl" Hoe moet dit dan gemaakt worden? Volledig snijden uit een aantal blokken hout?
Dat wordt de "stapelmethode" genoemd Hans. Dat was gebruikelijk voordat de spantenbouw toegepast ging worden. Tegenwordig wordt het nog wel gebruikt voor voor- en/of achterschepen waarvan de vorm moeilijk te beplanken is. Groet, Ad
Grappig toen ik nog als handvormer ijzergieter in opleiding was is van mijn werk veel gebruikt op dit schip. Het lag toen bij de N.D.S.M voor onderhoud. Henk
Hallo Lars en alle anderen ik weet niet hoe ver dit model in tussen is want deze oproep is al even geleden Even in het kort mocht er belangstelling voor zijn dan komt het in een persoonlijke mail of telefoon even voorstellen ik ben Victor de Lang 70 Jaar als hobby scheeps modelbouw www.victronic.nl Met dit schip MS.Oranje ben ik uit Indonesiƫ gekomen 1954 Nu over het model,een paar weken geleden kwam ik dit model op het spoor Na een afspraak gemaakt te hebben is de bouwer met het model bij mij langs gekomen en ik heb het model overgenomen het model stamt uit 1939 de tekening ( in zeer slechte staat ) en het boekje heb ook bij deze een paar beelden van het model mocht er belangstelling zijn voor meer info dan hoor ik dat wel hg Victor de Lang Haarlem info@victronic.nl PS ik krijg de foto's niet ingevoegd
Eind 50-er jaren heb ik een half afgebouwd exemplaar van een oom gekregen. Ook met dezelfde electromotor. In de tijd dat de Oranje in de vaart kwam is een soort wedstrijd geweest om dit model te bouwen. Je kon de tekening en het hout op diverse adressen kopen. Hoe de wedstrijd is verlopen weet ik niet. Waarschijnlijk heeft de oorlog roet in het eten gegooid. Wel leuk dat er nog iets van opduikt. Herinner me dat de romp volgens de boter en brood methode was gebouwd. Schip met een verhaal dus. Gr. Klaas. http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=1965
Hallo, Ik heb een Papier model van het MS Oranje, echter het is alleen een waterlijn model. Mijn plan is om een volromp model te bouwen in schaal 1:200, mijn vraag daarom heeft iemand een spantenplan van de ORANJE, bij modelbouwtekeningen is een complete set te koop, maar ik heb alleen een spantenplan nodig. SVP een reactie hierop !!! alvast bedankt !!
Een paar jaar geleden werd er nog eentje te koop aangeboden. Heb een half afgebouwd model gehad een jaar of 68 geleden. Jammer dat ik er toen de waarde niet van inzag. Mijn vaders' oudste broer had die op de kop getikt en gaf die aan mij. De stuurman, die we toen aan boord hadden, heeft me nog geholpen. Was net als de Willem Ruys een "buik"schip. Vond toen die buik niet mooi en heb die deels weggeschaafd. Had een mooi model kunnen worden. 6 Jaar later begon ik aan mijn avatar en die is beter gelukt. Dus Douwe wees er zuinig op en maak er een mooi schip van. Gr. Klaas.
Al eerder heb ik iets over dit model geschreven, maar wist niet meer hoe ik aan al die info kwam. Sinds vorige week ben ik weer in het bezit van het boek "De Grote Drie", waarin informatie over de "Nieuw Amsterdam" "Oranje" en "Willem Ruys". Bij de beschrijving van de Oranje lees ik (ongeveer) het volgende: Behalve het grote schip zelf werden in die tijd overal in het land en daarbuiten nog enkele duizenden Oranjes op stapel gezet. Om de beoefening van handarbeid te bevorderen Voor Hfl. 0,75 was er een handleiding en tekeningen te koop. Afmeting van het model 1 meter lang, 16 cm breed en 21 cm hoog (bovenkant schoorsteen). Het benodigde hout kon worden gekocht voor Hfl. 2,- en het motortje voor Hfl. 1,10. Verf (grondverf en 4 kleuren) kon worden afgehaald voor Hfl. 0,75, of franco thuis bezorgd voor Hfl. 0,85. Dus alles met elkaar voor minder dan 5 guldens. Er zijn voor bijna 3.000 modellen materialen verstrekt. Voor 1 mei 1938 konden de werkstukken worden ingeleverd. De bouwers van de mooiste 3 mochten mee op de proeftocht en honderd inzenders van de beste modellen werden uitgenodigd voor de tewaterlating. Ir. Prins, de ontwerper van het schip, had voor het model de breedte op 16 cm gehouden. Dat ter wille van de stabiliteit. Op schaal zou dat 13 cm moeten zijn. Bij elkaar werden er 600 modellen ter beoordeling ingezonden. 450 Werden tentoongesteld bij het Koloniaal Instituut in Amsterdam en de andere 150 in het Instituut voor Scheepvaart en Luchtvaart te Rotterdam. De jongste inzender was 10 en de oudste 80 jaar. Voor zover wat achtergrondinformatie over dit model. Mocht iemand de exacte tekst willen hebben, dan kan ik dat inscannen en mailen. Gr. Klaas.