Happy Hunter nieuwe kans

Hallo,

Mijn naam is Frank. Hobby: een sleepboot met een te waterlatings datum uit 1944.
Omdat ik me begon te vervelen (not!) een HH van Marktplaats gekocht. Beetje overmoedig denk ik.
Hij leek me redelijk compleet. Leek. De vorige eigenaar heeft hem niet af kunnen bouwen en dat is maar goed ook. Het is een Robbe bouwdoos van al even geleden weet ik nu. Horen de motoren met vertragingen in. Ik weet niet wanneer dat gewijzigd is.
Het kunstogen heeft aardig geleden van ik denk direct zonlicht. Verschillende delen zijn knetterhard geworden. Ook de term: RTFM. of te wel read the fucking manual was hier op zijn plaats geweest want dat wat er al gedaan was was totaal niet volgens de wel aanwezige bouw beschrijving gedaan.
Dus begonnen met demonteren van straalbuizen,dekken etc.
Gelukkig is e.e.a nu weer te koop bij Krick.
Ik vind het leuk om te doen en zal proberen de vorderingen hier bij te houden.
 
De HH was nog niet veel aan gedaan maar toch. De straalbuizen zaten er onder gelijmd i.p.v. door het vlak gestoken. Binnen verschansing van het boeisel thv achterdek al gelijmd terwijl het dek gelukkig nog los lag. Geen motorophanging. Er zit geen beslag bij en geen motoren. De dame die deze HH te koop aanbood heeft waarschijnlijk de nodige losse delen met de rest van het gereedschap van haar vader zaliger aan een andere gegadigde verkocht.
Ik heb een beslagset, messing schroeven , een motorset HH en nieuwe straalbuizen gekocht.
In de tussentijd begonnen de opbouw uit te snijden en in elkaar te zetten.
De relingsepters uit de beslagset opboren! De messingdraad 0,8 en 1,0mm pasten er niet door.
In de nieuwe beslagset zitten ook de 2 Ribs die op roefdek en achterdek komen te liggen. Ik mis de beide spiegels van deze bootjes. Die zitten NIET in de beslagset. Raar. Hierbij een foto voor het idee. In opgebouwde toestand!
 
Laatst bewerkt:
C92FFDC2-13E9-43C1-81A8-5C37E912CB37.jpeg
61184FCB-5F9A-41AC-8147-C3C276D965A3.jpeg
C1506786-6FEE-41E7-9C25-15594231B449.jpeg
D1C9AEDA-553D-4D94-97A6-A9BC862DE3AC.jpeg
Hm. In de Robbe handleiding hebben ze het over 3 ankers in de beslagset aangezien er ook 1 achter op de bakboord schoorsteen komt. In de Krick set zitten er maar 2. En hoe zet je in hemelsnaam de ankerkop aan de ketting vast?
Vergrootglas en ringetje maken van 0,5 draad?
 
Poortjes met flens gekocht. Heel mooi, alleen jammer dat ze binnenuit gemonteerd gaan worden en je de flens dus niet ziet.
 
Zoals al eerder gezegd, de romp is getordeerd. Als ik de romp recht leg, helt de spiegel over stuurboord. En ik ben nu zover dat schroefassen, motoren en kopschroef gefixeerd moeten gaan worden. De ruimte van de schroefassen is de speling in de geboorde gaten in de romp. Ik heb zelf een motorfundatie gemaakt. Dit is een oud onafgebouwd Robbe model. Zaten geen motoren bij of die heeft de vorige eigenaar los verkocht net als wat andere kleine delen die ik mis. Afijn ik moet eerst de schroefassen dichtmaken en met alles wat je vastzet wordt de romp stijver. En als het achterdek er eenmaal in zit, doe je er niets meer aan. Hier zit ik dus een beetje tegenaan te hikken. Misschien moet ik hem opspannen.
 
Zoals al eerder gezegd, de romp is getordeerd. Als ik de romp recht leg, helt de spiegel over stuurboord. En ik ben nu zover dat schroefassen, motoren en kopschroef gefixeerd moeten gaan worden. De ruimte van de schroefassen is de speling in de geboorde gaten in de romp. Ik heb zelf een motorfundatie gemaakt. Dit is een oud onafgebouwd Robbe model. Zaten geen motoren bij of die heeft de vorige eigenaar los verkocht net als wat andere kleine delen die ik mis. Afijn ik moet eerst de schroefassen dichtmaken en met alles wat je vastzet wordt de romp stijver. En als het achterdek er eenmaal in zit, doe je er niets meer aan. Hier zit ik dus een beetje tegenaan te hikken. Misschien moet ik hem opspannen.

Ik denk dat je eerst de romp moet uitrichten en fixeren zodanig dat hij niet meer tordeerd. Later kan je er niet meer bij.
 
En de schroefassen zou ik pas vastlijmen als je motoren hebt. De keus daarin al gemaakt? Denk ook na over de koppelingen. Beste optie zou zijn om dubbele kruiskoppelingen te nemen. Vaak zie je dat met enkele de boel gaat wringen, met als gevolg herrie en vermogensverlies. Gr. Klaas.
 
de schroefassen dicht krijgen is niet zo een groot problem, assen door de gaten steken , uitlijnen en dan aan de buitenkant de gaten afdichten ( desnoods met kauwgom ) en dan aan de binnen zijde epoxy in gieten.
Maar ik zou eerst de romp trachten recht te krijgen. je zou een tweede dek kunnen maken en enkel de buitenrand 1.5cm net onder waar het echte dek moet komen in de romp te lijmen .
zo krijgt deze al heel wat stevegheid maar kan je toch nog in de romp werken om alles te monteren.

Voor het uitlijnen van de assen kan je best de motoren reeds verbinden met de assen door een starre verbinding zo ben je zeker dat alles netjes in lijn ligt.
laat het even bezinken en dan gewoon doen.
 
Voor het uitlijnen van de assen kan je best de motoren reeds verbinden met de assen door een starre verbinding zo ben je zeker dat alles netjes in lijn ligt.
En verder uitlijnen door tijdens draaien van motor de stroom te meten. Hoe lager de stroom, hoe beter de uitlijning.
 
Motoren van motorset van Krick. 2 x 700 serie. Met 2 rechte koppelingen waar je niets aan hebt en een ontstoringsetje.
Ik ga kruiskoppelingen gebruiken en dat moet altijd per 2. Een kruiskoppeling die onder een hoek draait veroorzaakt nl een oneenparige snelheid en zal trillingen veroorzaken. Daarom dus 2 want die tweede heft het weer op als je ze tenminste goed monteert. Oh ja. De ingaande hoek moet ook nog gelijk zijn aan de uitgaande hoek. Dus de hoek van de schroefas moet gelijk zijn aan die van de motor..
Vraag aan de ervaringsdeskundigen: De motoren bij de HH moeten van elkaar af draaien. Dwz stuurboord rechtsom en bb linksom. ( de meeste dubbelschroevers draaien tegen elkaar in trouwens)
Nu valt me op dat zo’n motor het fijner vindt de ene kant op te draaien en waarschijnlijk meer toeren wil maken dan als wanneer ie de andere kant op moet draaien. Ervaring mee?

@klaas.. ja dus ik heb de motoren.
@Marc.. inderdaad het word gewoon doen.
 
Bij mijn Bühler motoren ook het verschijnsel dat bij voor- en achteruit het vermogen niet gelijk is. Omdat deze motoren 2 asuitgangen hebben makkelijk te verhelpen door één van de motoren om te draaien en zorgen dat bij vooruit varen de meeste kracht ontwikkeld wordt. Gr. Klaas.
 
Back
Top