Afstellen remlijnen:
Opale en Hacker hebben allebei een merkteken op de remlijnen staan.
In de basis staan deze punten altijd aan de bovenzijde van de D-ringen waaraan de rest van de lijnen zijn bevestigd.
Zorg er voor dat de lijnen ook netjes geleid worden door de ringen die iets lager aan de risers zitten.
Te strakke remlijnen zorgen er voor dat je scherm niet opkomt, staan ze te los, dan kun je nauwelijks sturen.
Gedurende meerdere vluchten een beetje experimenteren met de lengte van de remlijnen, niet meer dan 0.5 cm per keer.
Dit om te ervaren wat jezelf fijn vind.
Hoe strakker je remlijn, des te langzamer zal je scherm vliegen.
Remlijn is eigenlijk een verkeerd woord, beter is het om ze stuurlijnen te noemen.
Het worden pas remlijnen als je ze beiden aantrekt om je scherm te stallen.
Start techniek, ofwel het betere gooi en smijtwerk:
Leg het scherm met de rug op de grond, de tips een beetje naar voren in jouw richting (min of meer als een halve maan).
Dit zorgt er voor dat bij het optrekken het middelste gedeelte eerder aangetrokken wordt dan de tips.
Houd de gondel aan de onderzijde vast waarbij de bovenzijde in de richting van het scherm wijst.
Geef een korte impuls op het scherm met je gondel.
Als je scherm opkomt beweeg dan je gondel in een vloeiende en draaiende beweging mee met het scherm zodat de bovenzijde naar het scherm blijft wijzen.
Staat het scherm recht boven je zonder uit te breken naar links of rechts, geef het geheel dan een flinke zet naar voren.
Eventueel daarbij nog een kleine pas te maken.
Gooi het geheel niet omhoog of iets dergelijk, want dat haalt de druk van je scherm waardoor ie inklapt.
De richting van het zetje moet min of meer wijzen naar een punt op een meter of 15 tot 20 voor je op de grond.
Daarmee houd je druk op het scherm.
Zodra je de gondel loslaat kun je gas geven.
Nooit meteen vol gas geven want dan heb je voor dat je het weet je gondel in je rug hangen.
Half gas is meer dan voldoende.
Een en ander is afhankelijk van de wind sterkte.
Met weinig tot geen wind zul je iets krachtigere zet moeten geven, waait het harder, dan kan het zelfs zonder een zetje.
Ieder scherm heeft een bepaalde maximale vliegsnelheid.
Waait het harder dan deze snelheid, dan kom je niet meer vooruit.
Het heeft dan ook geen zin om meer gas te geven, je scherm gaat dan achterover hangen om ergens halverwege een stall te gaan vliegen.
De lift valt dan weg en geen enkel motorvermogen krijgt je scherm dan nog in een stijgvlucht.
Je kunt makkelijk de combinatie aan een bepaalde windsnelheid aanpassen door het gewicht te verhogen of te verlagen.
meer gewicht is meer snelheid, en minder neiging tot stallen.
Kost wel meer motorvermogen en dus vliegtijd.
Dit is een spelletje wat je alleen leert door veel te oefenen en voor dat je gaat vliegen de weersomstandigheden te bestuderen (o.a. Windfinder)
Bedenk dat je echte Paramotors vrijwel uitsluitend 's morgens vroeg en 's avonds laat ziet vliegen.
Dat zijn de momenten met rustige lucht en vaak minder wind.
Het hoort gewoon bij de aard van het beestje.
Als je wilt, kom een keer langs in Boxmeer, en zoals Erik al zei, eind september (22 en 23) RC-paramotor treffen in Boxmeer.
Groeten,
Piet